Gå til innhold

Gullfisk uten pumpe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke pompe i bollen min, har hatt den i 2,5 år nå, og det har fungert fint :) Krever jo litt å bytte vann hele tiden, men det holder å bytte ut 1/3. Det finnes ting du har i vannet mot alger o.l (til en helt grei pris), bare spør og få råd i dyrebutikken!

Lenke til kommentar

Bolle er ikke bra for en gullfisk. Skal du absolutt ha en fisk i bollen din ta en kamfisk, siden dette er så og si den eneste fisken som kan trives med så liten plass. En gullfisk kan fint bli 15-20 cm og trenger svømmeplass. Sett bollen et sted hvor den ikke får direkte sollys. Sørg for å ha en temperatur i lufta på 20-25 grader, kommer det lavere enn dette kan fisken bli syk. Dette er fordi kampfisk og gullfisk er labyrint-fisk som "snapper" luft fra overflaten. Bytt 1/3 av vannet 2-3 ganger i uka og ha en plante eller to oppi for å lage oksygen (ikke plast altså). Sørg for at dette er små, saktevoksende planter som kan være i bolle. Fisken skal ha litt plass til å bevege seg også.

 

Men somsagt, kjøp kampfisk. ;)

 

ALT av info du kan tenke deg om fisken finner du her: http://kampfisk.com/

 

PS: Hadde en bolle og 3 akvarier gående samtidig en stund. Det var mye mindre arbeid med de tre akvariene tilsammen enn med bollen. Finere var det å se på også.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Da jeg bodde i trondheim et år, hadde vi to gullfisker som levde hele året uten å bukke under. Når jeg flyttet sammen med fruen her i bergen for et par måneder siden, bestemte vi oss for å skaffe gullfisker. Det endte med at vi kjøpte inn en svær "parodi" vase, 70 cm høy, fra ikea, puttet 3 gullfisker i den og hadde en kampfisk i en vanlig gullfiskbolle.

 

En uke senere var alle gullfiskene døde...

Kampfisken lever enda i beste velgående, selv om en eller annen komplett idiot følte for å sprite opp tilværelsen til stakkaren med en slump øl da vi hadde innflytningsfest for en god uke siden... :nei: Kan si at jeg og fruen er mektig forbannet på han/hun som har gjort det...

 

I følge de på dyrebutikken, var det problemer med nitritt og en del ammoniakk i vasen med gullfiskene. Nå har vi gjort som dem sa, vasket den (uten såpe selvfølgelig), og latt den stå en uke med bare vann og en plante i. Så får vi se om det er mulig for en stakkars gullfisk å leve der :)

 

Vi vurderer nå akvarium. Fin bursdagspressang til fruen kanskje....? :love:

Lenke til kommentar

Gullfisker svømmer vannrett ikke loddrett. Det er dyreplageri å ha en fisk i en vase. Dama i dyrebutikken tenker bare at jo flere fisker du tar livet av, jo flere ganger kommer du tilbake for å kjøpe fler. Jeg har t.o.m. hørt om folk som har anbefalt Scalarer til 40 liters akvarium og små gullfiskboller.

 

Stats på et akvarium du ;) Kjøp over 100 liter, da er det lettere å holde liv i fiskene og få de til å trives.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Vel, hun fikk se vasen, og sa at den skulle kunne brukes helt fint.

Da har jeg i alle fall lært noe i dag også :) Blir nok brukt til noe annet den vasen da. Ut fra det jeg har forstått, er det bare guppyer, kampfisk og gullfisk som kan klare seg i et akvarium uten pumpe. Kan da guppyer settes ut i den vasen? Den har en diameter på ca 25cm, så spesiellt trang er den ikke.

Har sett værre ting i statene. Longdrinkglass med gullfisk.... :nei:

 

Blir nok akvarium med tiden ja. Og da regner jeg med et på ca 100l. Er lettere å opprettholde balanse i et større akvarium ut fra det jeg har hørt :)

 

Edit: litt leif her og der

Endret av Ragnarok
Lenke til kommentar

Guppy er liten nok til å være i en bolle, men den er ømfintelig mot nitritt og trenger varmekolbe. Gullfisken er den mest hardføre, men det blir veldig stor. Skal du absolutt ha gullfisk i bolle, så velg de mongloide typene som slørhaler etc. Ikke ta de lange, vanlige siden de blir mye større og faktisk kan svømme. En kamfisk er den fisken som trenger minst plass og klarer seg fint i en beholder på størrelse med en isboks. Men 30-50 % av vannet må byttes daglig hvis den får så lite plass.

 

Det som vanligvis tar livet av fisk i boller/akvarium er for lite/for mye bytting av vann og overforing.

 

The popular image of a goldfish in a small fishbowl is an enduring one. Unfortunately, the risk of stunting, deoxygenation, ammonia/nitrite poisoning caused by such a small environment means that this is hardly a suitable home for any species of fish, and some countries have banned the sale of bowls of that type under animal rights legislation.

 

The supposed reputation of goldfish dying quickly is often due to poor care amongst uninformed buyers looking for a "cheap" pet. The true lifespan of a well-cared-for goldfish in captivity can extend beyond 10 years.

 

Det som er problemet med den høye vasen din er at fisk svømmer ikke oppover. De trives best ved å svømme frem og tilbake. En vase som er høy vil de ha null utbytte av, og det vil i tillegg bli store problemer med nitritt og fisken trenger stor vannoverflate for å få nok oksygen, noe lite diameter hindrer. Boller skal heller ikke brukes (selv om jeg ville anbefalt det over vasen din) pga formen. Igjen blir det liten overflate og den er rundt, noe som forvirrer fisken og gjør den stressa.

 

Mer info om gullfisk og hold av dem her: http://en.wikibooks.org/wiki/Transwiki:Keeping_goldfish

 

Mitt tips er å ha blomster i vasen din, som den er laget for, og heller ta deg en tur på nettakvariet.no for å lære mer om fiskehold og kanskje kjøpe deg et brukt akvarium..?

 

Lykke til :)

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Sitter og leser as we speak. Kommer nok til å skaffe meg en bok eller en DVD om akvariehold før jeg begir meg ut på det.

Vasen vår får da kanskje stå slik som nå - med en vannplante i. Den er alt for stor til vanlige blomster.

Ser ut til at man kan få rimelig gode pakker med amatur, varmekolbe, pumpe og akvarie på 110l til rundt 1300kr. Ikke så værst det. :)

Lenke til kommentar

Hadde en sånn flat fisk i en gullfiskbolle i flere år, husker ikke navnet i farten. Hadde svarte og hvite striper. Ellers har jeg hatt vanlig gullfisk og noen andre varianter, men dette er såpass lenge siden at jeg ikke klarer å huske et eneste navn. En veldig liten kar levde vel i over 5 år.

 

Så det er da mulig å ha litt forskjellige sorter, selv om det bare er en bolle. Nå fins de jo i forskjellige størrelser, min vil jeg si var passelig stor.

Lenke til kommentar
En gullfisk kan fint leve i 8-9 år, så det er kanskje et hint om at de ikke helt har det så tøft i boller?

8372986[/snapback]

Jøss, de kan bli såpass gamle altså.

Jeg hadde mine i skikkelig akvarium med pumpe. De levde bare i et halvt år. :ermm: Tror man skal gjøre en god del research før man starter med noe sånt. Det kreves jo faktisk en del stell og sånt.

Lenke til kommentar
En gullfisk kan fint leve i 8-9 år, så det er kanskje et hint om at de ikke helt har det så tøft i boller?

8372986[/snapback]

Jøss, de kan bli såpass gamle altså.

Jeg hadde mine i skikkelig akvarium med pumpe. De levde bare i et halvt år. :ermm: Tror man skal gjøre en god del research før man starter med noe sånt. Det kreves jo faktisk en del stell og sånt.

8389543[/snapback]

Fisker i bolle lever bare i ca. 1 år :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...