Gå til innhold

Valg av utdannelse: Master Nanoteknologi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere har rett, jeg startet skolegangen som seksåring. (Må ha vært litt forut for min tid jeg, siden alle andre også begynte med det et par år senere ... :!: )

8526441[/snapback]

 

Er det slik at foreldre til januarbarn kan kreve at ungene får starte et år tidligere på skolen? Eller var du fordømt flink?

Lenke til kommentar

Var vel hovedsakelig moren min som fikset skoleinntaket den gangen, ja. Husker lite av psykologisk testing. Har nå uansett klart meg helt fint hele veien frem til i dag, og tror ikke 88-modellene i klassen min tenker så mye over ettårsforskjellen. Virker som de aksepterer det helt fint. Og russetiden er vel ikke noe problem - jeg er nå like myndig som de andre i klassen min, for eksempel.

 

Men, nå er vi i OT-land, altså ... Burde kanskje vri oss tilbake til nano igjen? :p

Lenke til kommentar
Ang. miljø: NTNU har to ting: Samfundet (som er et digert, temmelig profesjonalisert sted med en haug med utesteder), og kjellerne på Moholdt (som de blir kastet ut i klokken 24 (eller var det 01:00? Ikke noe seinere i allefall), da det bor folk i resten av bygget). Blindern har tre store foreninger, en ved vært av de store fakultetene (Matnat, HF, og SV), i tillegg til et uttall mindre kroer og studentforeninger, ikke alt like formellt og "stivt".

 

En annen ting jeg har lagt merke til med Oslo, er at det er langt kortere fra miljøene til de ansatte og til studentene. Er ikke såå skjelden man møter en "lærer" på fest, samt at de stoler mer på oss - studentforeningene har nøkkel til stort sett hele bygget, og holder til på instituttet (stort sett alt som er av kjellere på Blindern er enten studentforeninger eller laboratorier). Det viktigste er at det er et godt forhold mellom disse og instituttene.

8387921[/snapback]

 

Jeg vet det ikke er et så viktig poeng i denne diskusjonen, men jeg må bare nevne litt på dette. Studentmiljøet i Trondheim er langt mer enn Samfundet og Moholt. Det er mange linjeforeninger for studielinjene på Gløshaugen (pluss også flere på Dragvoll), og det er en del lokaler som er holdt av for disse på Gløs (men ikke feste-lokaler dog). I tillegg er det mange egne studentforeninger for folk med ulike interesser osv.

 

Så Trondheim har også et veldig rikt og variert studentmiljø. Må bare si det siden jeg synes det virker som du prøver å få det til å høres ut som det motsatte. Trondheim er tross alt kjent som Norges beste studentby. (Men igjen, dette er egentlig ikke så sentralt i denne diskusjonen, det er jeg enig i, men det har altså en del å si for trivselen).

8501227[/snapback]

 

Bare for å fortsette OT-diskusjonen litt videre:

Personlig er jeg drittlei å høre folk klage over studentmiljøet i Oslo (som er helt sinnsykt bra, i allefall på den linja jeg går. Men så er det mulig at vi på fysikk har bortimot det beste studentmiljøet i Oslo, i allefall på MatNat - vet ikke så mange detaljer om HF og SV...) samtidig som de skryter NTNU opp i skyene.

Lenke til kommentar
Hei unger... legg nå den ballen død en gang for alle.

8532131[/snapback]

 

Fatter ikke at det går an å hisse seg opp over at noen sier studiemiljøet i Trondheim er langt bedre enn i Oslo. Hadde man visst at det ikke stemte, ville man bare ledd.

Lenke til kommentar
Blir egentlig mer og mer sikker på at jeg har lyst på nano selv også. Kanskje blir vi tre fra diskusjon.no i høstens nano-klasse ...  :ph34r:

8490888[/snapback]

Skyt meg om eg tar feil no, men etter profilen din å dømme er du 89-modell. Dvs. går ikkje du i 2. klasse på vidergåande? =)

 

Edit: Nvm. såg du referete til førsteposten som viste til "neste år". Då blir vi kanskje 4 frå diskusjon.no som hamnar i NTNU klassen for nanoteknologi. Ingen som ankar for militæret? =p

8523877[/snapback]

Jeg er 89-modell og går VKII allmenne fag. Med "neste år" sikter jeg til neste skoleår, som begynner høsten 2007. (Mulig vi bruker "neste" på forskjellig vis her.) :)

8525152[/snapback]

:thumbup: Men stemmer også for di som sier de er tidligere ute enn alle sammen. Som 3 klassing satt jeg med mattebøker for 6 klasse. :p

 

(dog har jeg bare 4 i 2mx nå men, shit au)

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Fikk brev i dag, det er nesten 1000 søkere til nanoteknologi på NTNU, 201 av disse hadde det som førstevalg. Blir rimelig høyt i snitt med andre ord!

8661190[/snapback]

 

Er dette høyere enn i fjor?

8724503[/snapback]

Ja det ble faktisk høyere enn i fjor. I år endte primærvitnemålet på 68,7 eller noe. Heldigvis har bergen også åpnet studiet hvor det ble 61. Men uansett ser jeg meg nesten fortapt på dette da jeg ikke har mer enn 55 konkurransepoeng. Skjønner ikke hvordan man kan komme opp i 68,7. Da har man jo nesten 6 i snitt samt en del ekstrapoeng? Noen som vet?

 

Men beklager at jeg bumpet tråden men hadde spørsmål om to andre nanoteknologistudier. (Ser at det finnes 4 til sammen.

 

Men hvordan vil det være å ta materialer, energi, og nanoteknologi med fordypning på nanoteknologi. Vil jeg sitte igjen med en dårligere utdannelse. Og hvorfor kommer alle inn? Dårlig studie?

 

Hva med informatikk, nanoteknologi, og mikroelektronikk? Der også kommer alle inn, dårlig studie? Er oslo lite aktrativt sted å drive med dette.

 

Vil man sitte igjen med dårligere jobbmuligheter?

 

Uansett synes jeg det siste jeg nevnte går litt for mye over på IT ingeniør.

Lenke til kommentar
Men hvordan vil det være å ta materialer, energi, og nanoteknologi med fordypning på nanoteknologi. Vil jeg sitte igjen med en dårligere utdannelse. Og hvorfor kommer alle inn? Dårlig studie?

 

Det er overhode ikke et dårlig studium. Jeg kjenner flere der, og har tatt en god del av kursene som inngår i programmet selv. Det er et høyt nivå på alle plan, og et et meget godt studium. Foreleserne er flinke og oppdaterte. Og slik jeg oppfatter studiemiljøet på MENA så er det supert.

 

Hva med informatikk, nanoteknologi, og mikroelektronikk? Der også kommer alle inn, dårlig studie? Er oslo lite aktrativt sted å drive med dette.

 

Dette er et studium som ligner veldig på MENA, men litt mer retta mot elektronikk og andvendelse av mikrosystemer. Det er svært mange firma som driver med dette i Oslo-området, så Oslo er et attraktivt område å studere dette i.

 

Vil man sitte igjen med dårligere jobbmuligheter?

 

Nei, ikke i det hele tatt. UiO og NTNU er begge like gode studiesteder, jobbmulighetene kommer an på deg.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Dette er en eldgammel tråd! Sist gang jeg skrev i den var jeg på VGS, nå er jeg straks ferdig med master i nanoteknologi. Jeg vet ikke hvorfor du har lagt ved den sammenligningen, men den er ganske utdatert for beskrivelsene av fagene er ikke korrekte. Man får for eksempel et intrykk av at man ikke lærer numerisk modellering og differensialligninger ved UiO, som heller er det motsatte tilfellet. Spesielt med tanke på at simula ble startet ved UiO!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en eldgammel tråd! Sist gang jeg skrev i den var jeg på VGS, nå er jeg straks ferdig med master i nanoteknologi. Jeg vet ikke hvorfor du har lagt ved den sammenligningen, men den er ganske utdatert for beskrivelsene av fagene er ikke korrekte. Man får for eksempel et intrykk av at man ikke lærer numerisk modellering og differensialligninger ved UiO, som heller er det motsatte tilfellet. Spesielt med tanke på at simula ble startet ved UiO!

 

Jeg la vel ikke så mye energi i fag-beskrivelsen, bare en rettesnorer. Jeg la den ut fordi jeg følte den gav meg selv oversikt over blant annet fag-fokus på de ulike universitetene (NTNU med mer bio-fag osv), og jo mer "info" lett tilgjengelig på nett dess bedre. Men du kunne ikke delt litt tanker om UiO sin linje? Jeg har ihvertfall 2 spørsmål til deg om du kunne besvart de.

 

- Føler du kompetanseområdet ditt er bredt nok til å jobbe i stillinger som ikke involverer nanoteknologi?

- Hvilke jobbmuligheter har du nå, etter fullført master (som du tok i københavn?). Utdanningen er ikke i jobbfeber.no sine databaser ennå, og infoen tilgjengelig er veldig generell..

Endret av Mr.Moon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...