Gå til innhold

Valg av utdannelse: Master Nanoteknologi?


Anbefalte innlegg

Du har forsåvidt rett i at den gir generell informasjon om de forskjellige linjene, jeg tenkte bare det var viktig å påpeke at den del av informasjonen var utdatert.

Når det gjelder jobbmuligheter så kommer det veldig an på hvilken retning innenfor nanoteknologi man velger.

 

Så...

 

jeg skal velge nano i oslo som bachelor satset på det, og jeg tror at nano markede blir kjempestort.

 

Har du fått noen nye erfaringer? ;)

 

Min erfaring er at i Norge (Oslo) så er fokuset veldig på materialer og energi, dvs utvikling av solceller, brenselceller og katalysatorer som noen eksempler. Personlig appelerte biologi retningen mye mer noe som gjorde at jeg valgte å dra til København, også kjent som medicon valley. Her i København så er det ihvertfall mange bedrifter som driver med nanoteknologi, i tillegg til andre bedrifter som er interessert i nanostudentene pga av ryktet som "flinke" studenter. Eksempler på div andre bedrifter som jeg vet har ansatt nanostudenter er Danske Bank, Nordea, Boston Consulting Group, Mc Kinsey & Co, Maersk, Accenture også selvfølgelig alle forskningsrelaterte bedrifter.

 

I Norge derimot kan det virke som det er en mangel på bedrifter som forstår hva nanoteknologi er og velger heller å ansette mennesker med samme bakgrunn som dem selv, noe som resulterer i at man som nanoteknologistudent blir nødt til å velge mellom en tradisjonell fysikkbedrift eller kjemibedrift evt konsulentfirma eller lignende. Det resulterer i at nesten alle som studerer nanoteknologi tar PhD. Og morsomt nok at en "stor" andel drar til Danmark (har møtt 4 nanostudenter her i København).

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...