Gå til innhold

"Sprengte høytalere"-lyd i lydkortet.


Anbefalte innlegg

Har et integrert lydkort på mitt Asus A7N8X-Deluxe hovedkort, og det har i en tid nå vært "sprengte høytalere"-lyd i det. Men det skjer ikke når jeg spiller av mp3 i f eks winamp, bare noen ganger når jeg spiller av filmfiler med musikk på. Er det lydcodec som er feil, eller er det lydkortet/pc-en som er for ræva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som intern clipping som oppstår når lydbølgene blir større enn den tilgjengelige dynamikken i formatet slik at bølgetoppene blir "klippet av" og blir helt flate.

Dette oppstår som oftest når man bruker en equalizer (EQ) for å f.eks øke bassen. Dersom volumet allerede står på 100% og utnytter den tilgjengelige dynamikken i formatet maksimalt vil man overskride dette hvis man øker bassen. Det blir som å skru opp volumet over 100%, men da kun for bassfrekvensene. Clipping kan også oppstå om man fjerner frekvenser med en equalizer.

 

Om det er en equalizer som skaper trøbbel kan du senke "pre-ampen" på equalizeren. Da vil equalizeren senke volumet før den går til verks, slik at man får lavere volum, men større tilgjengelig dynamikk for å klare og håndtere den ekstra bølgedynamikken som equalizeren skaper når du øker eller senker frekvensområder.

Om equalizeren ikke har en pre-amp-emulator slik jeg just nevnte kan du eksperimentere med å senke volumet selv i f.eks medieavspilleren som vil gi en tilsvarende effekt. Men dette kommer litt an på hvordan medieavspilleren håndterer lyden (om volumendringen skjer før eller etter equlizeren i signalkjeden). Du kan også skru av equlizeren i medieavspilleren og heller bruke equalizeren i stereoanlegget om mulig. Det er alltid best å bruke en equalizer helt til slutt før effekttrinnet i stereoanlegget framfor lengre 'frem' i signalkjeden slik som f.eks i et program på PCen.

 

En annen årsak kan være at medieavspilleren din har en slags boost-funksjon som øker lyden over 100%, og du dermed får clipping. Dette kan også skje dersom programmet har boost, men samtidig en dynamikkompressor som skal forsøke å hindre clipping som likevel ikke klarer å forhindre dette.

'Unaturlig' volumboost kan også forekomme med kodek-trøbbel, EAX o.l. effekter i lydkortet, men kan også komme av inkompetente folk som har rippet filmen du prøver å se.

 

Du kan prøve VideoLAN VLC og se om lyden clipper i dette programmet.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Det funker bra nå, takk til alle for hjelpen, og spessielt til deg skag1 :) Jeg gikk inn på lydprogrammet mitt (Nvidia Soundstorm), og satte på "flat" istedet for "party", og jeg sluttet også å sette VLC volumet helt opp til 100. Lyden er fin så lenge jeg har den på 50, og vi Media Player kan jeg ha fullt. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...