Gå til innhold

Trenger maskinen min kjøling?


denniz

Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin som jeg skal sette sammen og begynne å bruke igjenn og skal kjøpe inn noen nye ting til den.

 

I forhold til det lurer jeg på noen ting når det kommer til kjøling av den.

 

Spec først:

-Maxtor DiamondMax+ 80GB Harddisk

-ASRock P4V88+ Socet 478 Hovedkort

-Sapphire Radeon 9250 Skjermkort

-Intel Celeron D 330 2,6GHz S478 CPU

 

Ok, jeg lurer litt på om jeg trenger og hva vitsen er med;

-Minne kjøling (skal kjøpe nytt minne),

-Skjermkort kjøling,

-Harddisk kjøling.

 

?

Og, hva velger jeg, hva ser jeg etter om jeg skal ha noe? Sjekket HW.no og jeg går meg vill i jungelen av kjøle ting til alle mulige komponenter..

Så litt hjelp er veldig godt mottatt :)

 

Vil helst ha så få viter som mulig siden de lager støy og er kjipe..

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en maskin som jeg skal sette sammen og begynne å bruke igjenn og skal kjøpe inn noen nye ting til den.

 

I forhold til det lurer jeg på noen ting når det kommer til kjøling av den.

 

Spec først:

-Maxtor DiamondMax+ 80GB Harddisk

-ASRock P4V88+ Socet 478 Hovedkort

-Sapphire Radeon 9250 Skjermkort

-Intel Celeron D 330 2,6GHz S478 CPU

 

Ok, jeg lurer litt på om jeg trenger og hva vitsen er med;

-Minne kjøling (skal kjøpe nytt minne),

-Skjermkort kjøling,

-Harddisk kjøling.

 

?

Og, hva velger jeg, hva ser jeg etter om jeg skal ha noe? Sjekket HW.no og jeg går meg vill i jungelen av kjøle ting til alle mulige komponenter..

Så litt hjelp er veldig godt mottatt :)

 

Vil helst ha så få viter som mulig siden de lager støy og er kjipe..

 

Takker :)

8352155[/snapback]

 

minne kjøling er vel helst hvis du skal overklokke... skjerkort kjøling er kjekt og ha hvis du skal spille eller overklokke :p

 

harddisk kjøling er alltid gøy og ha ... fordi da blir dem ofte raskere.. og holder seg på 15 til 25 grader.. vanligvis

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar :D

vel, jeg spiller svært lite og overklokker ikke så det er ikke så aktuelt.

 

Men kom på en tanke her siden jeg vil ha den stille og nedkjølt, hvordn er vannkjøling? eventuelt linker til pakkerkomponenter som anbefales?

 

:D

8355836[/snapback]

 

Du trenger ikke vannkjøling. Du kan selfølgelig vurdere vifteløst vannkjølingsløsning dersom du er helt anal når det gjelder støy men da må du også vurdere vannkjøling/støydemping av disker osv.

Nei, du har et low-end system og til det skal du kun ha et par kabinettvifter på halv fart (5 eller 7V) og en god CPU kjøler med stor stillegående vifte.

 

Du trenger ikke tenke på ram eller disk-kjøling. Ikke går det raskere og ikke har det noe for seg, skaper bare ekstra bråk. Det enste du kan vurdere i den sammenhengen er å montere diskene/kabinettviftene slik at diskene får litt luftstrøm rundt seg.

 

Bruk 120mm vifter der det er mulig. Lav hastighet men mere luft gir et stille system.

Lenke til kommentar

hmm mye ny info her :) Hva er et low-end system? (sånn hva definerer det? og hva betyr det?)

Ok, kabinettvifter på halv fart. Dette fikser jeg med viftestyring? (og hva anbefales da? Hva ser man etter/går ut ifra?)

 

Og jeg tenker å bytte ut kabinettet (det jeg har er litt, hmm mye neon lys og plass, strøm slukende) Noen anbefalinger på kabinett fronten? Tenkte jeg skulle ha med en 120mm vifte.

Lenke til kommentar

Low-end: Billig og lav ytelse?

 

Uansett, systemet ditt krever ingen spesielle kjøleløsninger. Ikke i det hele tatt.

 

Putt et par vifter i viftehullene i kabinettet ditt, og du er ferdig. Luftstrøm over harddisker er en veldig god ide, ellers bør du ikke få varmeproblemer med mindre du oppbevarer PCen i stekeovnen.

 

Viftestyring kan du kjøpe etter hvert hvis støyen plager deg, men det bør ikke være nødvendig i det hele tatt.

 

Edit: Og 25-cm monstervifte er det største våset jeg har vært borti. Disse er for syns skyld, og den praktiske nytteverdien er lik null.

Endret av CCTSMaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...