Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For de som er plaget med øresus og nedsatt hørsel


binko

Anbefalte innlegg

Gjest Guest
Hørselen har muligens tatt litt skade av konserten, selv om den ikke er nedsatt

8704765[/snapback]

 

Gidder du å utdype denne delen? Ser nemlig ikke logikken.

8706076[/snapback]

 

Altså hører jeg like godt som jeg gjorde før konserten. Hørselen har muligens blitt noe skada, i den forstand at jeg opplever korte perioder med øresus en gang iblant etter å ha hørt lenge på iPoden i strekk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men noen ganger etter at jeg har hørt lenge på iPoden min sammenhengende kan det begynne og pipe litt

Da bør du være ekstremt forsiktig, og ha på så lavt volum som mulig. Har du først vært innom øresus så kommer det lett igjen. Permanent.

8705135[/snapback]

 

Problemet er bare at jeg elsker å høre musikken på høyt volum. Blir liksom ikke helt det samme å høre det lavt... :p

Lenke til kommentar

At øresus ikke trenger bety nedsatt hørsel er delvis rett. Øresus gjør i seg selv at man maskerer andre lyder, tenk deg selv ha en ipod i øret med diverse piping i øret mens du prøver å holde en samtale i gang. Gjør det vanskeligere. Dessuten blir det vel vanskeligere å høre lavelyder i samme frekvensområde som pipingen.

 

Øresus er skader på nervetrådene fra trommehinnen, endringer på disse gir konstant "impuls" som gjør at man hører de ulike lydene hele tiden. Jo flere nervetråder man ødelegger jo større orkester vil man høre og jo større skader på nervetrådene er jo høyere piping.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har også veldig dårlig hørsel. Hører en del verre på venstre øret enn det høyre og har ofte øresus. En del er nok arvelig da mesteparten av familen på farsiden er døve. Huff,har virkelig ike lyst til å bli døv. Prøv å se for deg en døv fotballsupporter eller en døv høyttalerselger. Fungerer dårlig det der. På toppen av alt hører jeg ikke frekvenser til og med damer over 50 hører.

Lenke til kommentar

Har hatt øresus i ca 6 år nå, men heldigvis ikke så høyt.

Tror ikke jeg har noe særlig dårligere hørsel enn jeg hadde før.

Tok det tungt i starten, men så ble det mye mindre intenst etter noen måneder, og jeg ble vant til det, så nå plager det meg egentlig ikke i det hele tatt.

Kanskje jeg vente meg til det så lett fordi jeg ikke lenge etter jeg fikk øresus begynte å merke kronisk flimring i synet, som langsomt blir verre, så jeg ble mer bekymret om dette.

Vet ikke hva dette er for noe, var hos en øyespesialist for noen måneder siden, men han fant ikke noe, og hadde aldri hørt om noe slikt, var også veldig vanskelig å beskrive hvordan det er.

Noen som har noe lignende?

Beklager avsporingen ;)

Lenke til kommentar
Har hatt øresus i ca 6 år nå, men heldigvis ikke så høyt.

Tror ikke jeg har noe særlig dårligere hørsel enn jeg hadde før.

Tok det tungt i starten, men så ble det mye mindre intenst etter noen måneder, og jeg ble vant til det, så nå plager det meg egentlig ikke i det hele tatt.

Kanskje jeg vente meg til det så lett fordi jeg ikke lenge etter jeg fikk øresus begynte å merke kronisk flimring i synet, som langsomt blir verre, så jeg ble mer bekymret om dette.

Vet ikke hva dette er for noe, var hos en øyespesialist for noen måneder siden, men han fant ikke noe,  og hadde aldri hørt om noe slikt, var også veldig vanskelig å beskrive hvordan det er.

Noen som har noe lignende?

Beklager avsporingen ;)

9158727[/snapback]

 

Hvordan fikk du øresus da?

Lenke til kommentar

Jeg skjøt meg i øret med en uladd pelletspistol.

Merkelig at det ikke gikk over, var hos ørelegen etter noen dager, og han sa det kom til å gå over etter noen uker, og at en normalt fikk tinnitus etter langvarig eksponering for støy.

Men det piper nå en gang enda, har kanskje blitt litt verre i det siste etter en del konserter og verkstedjobbing uten hørselvern.

Lenke til kommentar

Jeg får susing i ørene innimellom(høy pipelyd). Er 16.

 

Og hva defineres som øresus?

Er det når det er en høy lys pipelyd som tar over og demper andre lyder i en kort periode?

 

Får også såkalt knitring i ørene, ofte ved større samlinger, men innimellom

ved en vanlig samtale eller å se på tv en kveld, er dette noe annet som jeg bør undersøke?

Endret av _Scotty_
Lenke til kommentar

Fikk øresus for rundt 2 år siden. Er 17 nå og har heldigvis ikke noen særlig høy grad av Tinnitus. Uansett så er det ganske frustrerende når man gjerne vil sitte i et stille rom og bare slappe av, for lyden er der uansett. Minner vel mest om den pipelyden som kommer fra gamle TV-er. Hører ikke noe særlig til ulyden om dagen, og har lært meg å leve med den, og ignorere den så mye som mulig. Det rare er at jeg alltid har vært veldig påpasselig når det kommer til høylytt musikk og lyder generelt, men allikevel så fikk jeg altså Tinnitus. Har ikke vært hos legen enda med det, men har tenkt til å ta en tur nå snart i tilfelle det faktisk er noe å gjøre med det.

 

Så noen andre nevnte at ørevoks kunne være en del av problemet? Kunne dere utdypet litt rundt det?

Lenke til kommentar
Fikk øresus for rundt 2 år siden. Er 17 nå og har heldigvis ikke noen særlig høy grad av Tinnitus. Uansett så er det ganske frustrerende når man gjerne vil sitte i et stille rom og bare slappe av, for lyden er der uansett. Minner vel mest om den pipelyden som kommer fra gamle TV-er. Hører ikke noe særlig til ulyden om dagen, og har lært meg å leve med den, og ignorere den så mye som mulig. Det rare er at jeg alltid har vært veldig påpasselig når det kommer til høylytt musikk og lyder generelt, men allikevel så fikk jeg altså Tinnitus. Har ikke vært hos legen enda med det, men har tenkt til å ta en tur nå snart i tilfelle det faktisk er noe å gjøre med det.

 

Så noen andre nevnte at ørevoks kunne være en del av problemet? Kunne dere utdypet litt rundt det?

9235324[/snapback]

Hei,

 

Fikk selv øresus i 14/15 års alderen (16 nå). Det begynte med rolig sus. Dette pga gressklipping, firehjulingkjøring, og ikke minst tromming i 5/6 år. Det nytter svært lite å gå til legen etc. De kan dessverre ikke gjøre noe med det. Eneste hjelpen er hvordan ignorere den. Jeg får ikke sove uten musikk, eller en pute jeg fikk av staten med innebygd høytalere som lager froskelyder etc.

Er bare og leve med det :p

 

Ang ørevoks så kan de skylle ørene, og om du er heldig så forsvinner litt siden det stenger for lyden som kommer inn, som også hjelper å øvedøve pipinga.

 

Men slapp av, det går an å sjekke damer fordet :love:

 

Mvh,

Einaar

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Guest_Anonym_*

Jeg har hatt litt nedsatt hørsel på det ene øret i lang tid... har også en mistanke om når jeg fikk det, og det plager meg når jeg tenker på det....

Merker ikke noe særlig til det til vanlig, men kan av og til være ganske plagsomt når jeg tenker på det...

Da jeg var på sesjon, fikk jeg 9 på begge ørene, så hørselstapet er nok ikke så stort, men det plager meg at det er der, særlig med tanke på at jeg liker å høre mye på musikk og jeg spiller gitar i et band...

merker av og til litt forskjell når jeg bruker headset...

har også vert deprimert i en lang periode (5-6 år) og lurer på hvor mye dette kan ha bidratt til det...

kan høre svake suse-lyder når jeg har lagt meg og det er helt stille...

Var også på konsert uten ørepropper en gang, men det er vel ikke selvsagt at man får hørselsskade av slikt...??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...