Gå til innhold

Trøbbel for Vista-oppgradering


Anbefalte innlegg

DELL informerer sine kunder om at kunder ikke vil få sin oppgradering før i begynnelsen av mai! Selv om de i utgangspunktet lovet levering med engang.

 

Det er over 4 mnd. etter bestilling, jeg venter i spenning. Dell skylder på Microsoft og ber meg kontakte de hvis jeg ønsker informasjon om leverings dato. Slik jeg ser det har ikke jeg handlet noe av Microsoft, men DELL. Da er det DELL som bør rydde opp dette med sine kunder. Noen som er enige med meg?

 

Benyttet denne siden for oppgraderingen

 

www.dellvistaupgrade.com

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss. Over en side uten at Linux nerdene eller Apple gaylordene har angrepet! Dette er enten forumhistorie eller god admin luking ;)

 

Samboerene min har bestilt gjennom Acer, men klarte aldri å somle seg til å fakse over kvitteringen. Uansett fikk hun en bekreftelsesmail på at Vista var på vei. det haster igrunnen ikke så vi lar det bare komme når det kommer :) Om det kommer da. synes opplegget er meget krunglete. Skulle holde å sende prodnr. og slippe fakser og styr.

Lenke til kommentar
Simen1

Dette høres ut som et direkte lovbrudd. Brudd på forbrukerkjøpsloven og/eller markedsføringsloven. En kunde har krav på det man har blitt lovet, innen rimelig tid. 4 måneder er etter min mening ikke rimelig tid. Får håpe vi får se massesøksmål både i utlandet og i Norge som følge av dette.

Hadde ikke vært meg i mot å se det, men som påpekt tidligere i tråden er det jo utgifter og risiko forbundet med å sette igang noe slikt.

Og jeg tror også man skal få slite litt med å få juridisk medhold i noe særlig annet enn at MS sier beklager. Litt av problemet med slike ting som denne "Express Upgrade" er at det er særdeles "ullent" og uklart hva man faktisk blir lovet. Hvor lenge "rimelig tid" er kommer vel an på mange faktorer, hadde man feks sittet med en ubrukelig maskin mens man ventet vil jeg tro rimelig til er noe annet enn i dette tilfellet.

 

Men jeg er jo langt i fra noen jurist, så hadde som sagt vært gøy å se noen lage litt helvete rundt dette. For at det e elending er vel alle ening om :)

Lenke til kommentar
grunnen til at dei vil ha kvittering på kjøpet er jo at kem som helst kan skrive ned produktnummeret du har på sida av maskina di når dei er på besøk. og viss ms ikkje hadde krevd kvittering kunne dei ha brukt det til å få seg en gratis kopi av vista.

 

Registrering ved kjøp av maskinen på et vis kunne man sikkert fått til. Slik at den ble registrert med en gang den fikk en eier og kun kunne registreres en gang.

Endret av Martin A
Lenke til kommentar

ja dei kunne like godt ha registrert ved kjøp og sendt ut til alle som kjøpte.. hadde no våre enklare, og sikkert like billig

 

edit: men no har dei jo ikkje gjort det slik, så då må alle ha kvittering for å bevise at det er dei som har kjøpt.

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar
Hagern: Det er over 4 mnd. etter bestilling, jeg venter i spenning. Dell skylder på Microsoft og ber meg kontakte de hvis jeg ønsker informasjon om leverings dato. Slik jeg ser det har ikke jeg handlet noe av Microsoft, men DELL. Da er det DELL som bør rydde opp dette med sine kunder. Noen som er enige med meg?

 

Det er da ikke Dell som gir deg oppgraderingen. Du har kjøpt en PC som har en programvare fra Microsoft. Microsoft sier at de gir gratis/billig oppgradering til de som har kjøpt en vare som inneholder en programvare fra Microsoft. Microsoft har ikke gitt noen dato for overlevering av den nye softwaren.

 

Jeg skjønner det at det er kjedelig å vente på Vista, men du er tross alt ikke alene. Jeg venter på min også. Jeg hadde problemer med COA, men tok det opp med Microsoft-support, og de har "eskalerert" saken mot Moduslink. Nå kan jeg logge inn på Moduslink, og alt ser greit ut. (bortsett fra leveringsdatoen da).

Lenke til kommentar

en kan vel muligens løse dette slik:

 

1 Reklamere, og sende krav om å få produktet levert innen en viss dato eller så stevner en de for forliksrådet. (Det vil her være dyrere for M$ å sende folk til forliksrådet enn å gi bort en lisens til Vista ultimate turbo pro).

 

2 Dersom det ikke kommer en respons/løsning innen datoen kan en stevne Microsoft inn for forliksrådet.

 

3 Dersom Microsoft ikke møter i forliksrådet vil forliksrådet avsi en dom , som er rettskraftig.

 

4 Denne kan Microsoft anke til tingretten om de vil (noe som er enda dyrere) .

 

I alle saker der tjenesteyter/selger ikke har holdt det de lovet eller at jeg har fått forventet produkt har jeg brukt denne fremgangsmåten. Og somregel stopper en etter punkt 1.

 

tusenvis av innkallelser til forliksrådet... hahaha.. .. :w00t:

Lenke til kommentar

Fikk dette svaret 30 januar :• Oppgraderingsprogramvaren vil leveres innen ca. 4-6 uker fra den siste av dato du fullførte innløsningsbestillingsønskene eller tilgjengelighetsdato for oppgraderingsprogramvaren i den forespurte språkversjonen i ditt land. Har ikke sett noe til Vistaen, men det haster heller ikke. :tease:

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker helt feil, så fikk jeg beskjed når jeg bestilte, før jeg trykte på send knappen, at moduslink/MS kunne droppe å sende ut Vista til meg, og at jeg da ville få tilbake pengene. Dette kunne de gjøre uten noen grunn, slik jeg forsto informasjonen.

 

Men tenkte ikke så nøye over det den gangen....men ser nå at det var veldig lurt av meg å kjøpe Vista lisensener i tillegg til den jeg skulle få gratis.

 

Fikk denne mailen 23 februar, og har ikke hørt eller fått noe siden:

 

-------- Original Message --------

Subject: Bestilling av Microsoft Office-oppgradering 15xxxxxxx

Kjøpsbevis

From: "mstup vistaemea" <[email protected]>

Date: Fri, February 23, 2007 8:46 am

To: [email protected]

 

Takk for at du sendte en bestilling av Windows Vista Home Premium 32-bit DVD OEM.

Valideringen er nå fullført og vi behandler ordren. Du kommer til å motta bestillingen innen 4-6 uker og motta en e-postbekreftelse når bestillingen sendes. Dessuten kan du til enhver tid besøke https://upgradeweb.moduslink.com/vista/hp eller sende e-post til [email protected] for å kontrollere bestillingen.

Hvis du ikke mottar bestillingen innen den angitte tidsrammen, ber vi om at du melder fra til oss før 1. mai 2007 for engelskspråklige versjoner av produktet og 1. juni 2007 for ikke-engelskspråklige versjoner av produktet slik at vi kan undersøke saken og sende din bestilling. Etter disse datoene kan det hende at vi ikke er i stand til å behandle din forespørsel.

 

Men statusen min på moduslink har ikke endret seg:

 

Bestillingsnummer : 15xxxxxx

Ordrestatus : Ordre godkjent

Leveringsdato :

Transportør : Standard

AWB# :

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Sendte inn dette til forbrukerrådet for noen uker siden. Har vært i kontakt med både HP og Microsoft.

 

Snakket først med HP som sa dette var Microsoft sitt bord. Så ringte jeg dit og da fikk jeg beskjed om at dette var HP sitt ansvar. Kasteballen som jeg ble snakket så med HP igjen, men de kunne ikke gjøre noe med det. (Som OEM leverandør står de faktisk ansvarlig for all støtte). Ålreit gjort av Microsoft. Moduslink virker som en "Kompisavtale" der man overhode ikke har vært forberedt på jobben som faktisk må gjøres, og finner først ut dette når man står med vannet opp til halsen. En slik situasjon gikk ut på dato sammen med skrivemaskinen.

 

Jeg sa det som det var til HP at det er ganske kortsiktig å ikke fokusere så mye på støtten etter salget (dette kan fort ha betydning ved valg av maskinvareleverandør neste gang vi skal gå til anskaffelse av utstyr).

 

Det burde helt klart komme en tilbakemelding på leveransen her fra alle maskinvareleverandører som har sendt med Microsoft Vista løfter uten å kunne holde dette til Microsoft. Microsoft burde kompansere samtlige brukere for den uheldige situasjonen de har satt både leverandørene og sluttbrukerne i.

 

Uansett.

Jeg sendte etter dette mail til Moduslink som sitter på alle problemene da det å ringe telefonnummeret under "kontakt oss" bare ga meg oppleste meldinger uten mulighet til å komme i kontakt med noen.

 

Jeg fikk da faktisk svar og beskjed om å fakse inn kjøpskvitteringen da dette var det som viste seg å fungere best. Fint å komme med dette etter 2 mnd med venting. Spesielt når man har uthevet at man IKKE skal sende inn kjøpsbevis flere ganger.

 

Etter dette gikk bekreftelse av kjøpskvitteringen fort, så nå gjenstår det bare å motta Vista. Gleder meg til å følge opp den videre behandlingen i saken.

 

Neste gang, om jeg må igjennom dette en gang til skal jeg sørge for å scanne inn kjøpskvitteringen med en størrelse på 1 gb så er jeg sikker på at den ikke blir borte på mailserveren de disponerer.

Lenke til kommentar

Har sendt ti mailer og ringt tre ganger. Bestillingen har blitt avbrutt på grunn av teknisk feil to ganger. Siste gang dagen før siste bestillingsfrist.

 

I utgangspunktet bestilte jeg 64 bits bussiness versjonen. Den får jeg ikke.

 

Alt i alt har dette vært en dårlig opplevelse med microsoft.

Nå skal jeg installere 64 bit ultimate og jeg har ikke tenkt å betale et rødt øre for det! Mitt andre alternativ er å sende maskinen tilbake.

Lenke til kommentar

Drit i OEM leverandørene og Microsoft. Dette er for dårlig. Alle som har kjøpt maskiner med løfte om Vista oppgradering har nesten garantert den nødvendige SLIC informasjonen i bios på hovedkort for Vista aktivering. Dere finner info i dette forumet http://keznews.com/forum/index.php

 

Her kan dere legge inn Vista og aktivere med OEM nøkkel mot deres respektive hovedkort.

Lenke til kommentar

windows xp -> vista upgrade... krever denne at windows xp skal være lagt inn på pc for at en skal kunne installere vista i dete hele tatt om det er upgrade versjonen?... sett nå at hard disken tar kvelden.. så må en først installere win xp før en installerer vista på ny hard disk?

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
windows xp -> vista upgrade...  krever denne at windows xp skal være lagt inn på pc for at en skal kunne installere vista i dete hele tatt om det er upgrade versjonen?... sett nå at hard disken tar kvelden.. så må en først installere win xp før en installerer vista på ny hard disk?

8363705[/snapback]

 

Egentlig ja, men om du installerer Vista en gang uten lisensnøkkel, og så installerer Vista en gang til, så slipper du unna dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...