Gå til innhold

Får ikke stillt minne timings


Tha Dude

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjøpte et Asus P5N-E SLi og en 1024 MB Crucial Balistix brikke( https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications ). ifølge produsent og cpu-z kan jeg ha 4-4-4-12 på 400 MHz(800MHz), men om jeg stiller det i bios vil den ikke boote. Det ødela til og med en minneslot (bildet ble helt føkka så jeg måtte bytte minneslot).

Den kjører 5-5-5-31 uten OC på prosessoren.

 

Med 5% OC, dvs 419.6 MHz på minnet og 1958.3 MHz på CPU

Da kjører den på 5-6-6-31...

 

 

Hva i huleste foregår?

 

Også sier CPU-Z at FSB/DRAM er 2:3, hva betyr det?

 

Ikke finner jeg noen Bus Speed instiller i BIOS heller.

Endret av Tha Dude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Utifra det jeg kan utlede av innlegget ditt er nok en god start å lese manualen. :)

FSB/DRAM - 2:3 betyr at hk/bios gjør jobben sin..

Auto setting - FSB=266, DRAM-speed=400 - (266.67/2)*3=400.

Når du skal klokke må du sette klokk til "Manual".

Da får du frem flere valg i Bios.

Sjekk/google deg fram til tester av ditt hk.

Da får du se eksempler på Bios screenshots.

Og så er det dessverre slik at visse hk/bios-versjoner ikke "liker"(ikke klarer) manuelt satt timings for RAM, mens andre igjen krever at du gjør det.. for at det skal boote.

I tillegg kan "problemet" være så enkelt at dine brikker krever mer VDimm enn det "Auto" settings gir.. dvs. 1.8 (som er "ingenting").

Dine brikker vil trolig helst ha 2.1 eller mer... for å i det hele tatt fungere iht. specs.

SPD (timings programmert på DRAM chip'er) er ofte langt mer konservativt satt enn det som er merket på brikkene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg står fortsatt på at du må lære deg hvordan bruke bios mtp overklokking.

Du viser til tall som kommer fram i "Hardware monitor" (12V, 3.3V, 5V.. VCore..etc).

Det er *ikke* stedet du endrer FSB, VCore, VDimm...etc.

Jeg mistenker *sterkt* at du fremdeles ikke har klart å komme deg til "Jumperfree settings" (menvyalg/"tab2") i Bios og skjønt at du skal endre "Auto" til "Manual" for så så endre "items" der.

*Les* manualen. :)

 

PS og edit:

Alt du trenger av utilites.. inkl. overklokking.. skal følge med support-CD'n fra Asus.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Selvfølgelig har jeg kommet meg dit. Setter på Manual og gjør som du sier, men det er ikke noe Bus Speed instillinger der, kan bare forrandre FSB. Hadde en AMD før denne og der var alt mye enklere enn detta dritet her. heh

8347056[/snapback]

 

Da foreslår jeg at du selger "deta dritet" og går tilbake til AMD, særlig nå når prisene ser ut til å bli satt ned drastisk.

Eller du kan *prøve* å følge mine råd, dvs. oppgradere kunnskapen din til å omfatte mer enn en type system/bios'er etc.

For det virker fremdeles (for meg) som du "sliter litt". :)

 

Her er en av mange linker til test av ditt hk.

Ser ikke ut som om det burde være noe problem å finne fram til hvor man justerer volt-settings?

Eller har du ett annet hk?

 

Til din siste post, så finnes det sikkert like mange tråder/innlegg rundt "på veven" som det finnes tester av hk'et ditt.

Avhengig av kjøling og hvor lett akkurat din E6300 lar seg klokke på stock VCore/opp mot 1.4, vil jeg tippe alt fra 3.0 til 3.5Ghz.

Når du har fått litt mer trening i å bruke Bios.

Det er jo også mulig å bruke AI Booster dersom Bios blir for vrient.

 

Her er en annen link (Anandtech) til en test av ditt hk.

Ser ut som det er ett glimrende hk med tanke på overklokking.

We dropped the multiplier on our E6600 to seven and were able to reach 502 FSB without an issue.

Lenke til kommentar

Hmm

 

Jeg kjører 1160 Rated FSB :/ (2.03 GHz)

 

290 bus speed...

 

det er bus speed jeg vil stille på ettersom jeg ikke vet hvor mye jeg overklokker om jeg bare setter R-FSB til noe random.

 

Meh, satte FSB til 1500 og kjører fint på det (2,6 GHz) ^^

 

Takk for hjelpen.

Endret av Tha Dude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...