Gå til innhold

Havfiske og båtfiske


Anbefalte innlegg

Her kan det diskuteres havfiske og båtfiske!

Har en havfiskestang og 300m fireline + noen 300g pilker, og vil gjerne prøve meg på større dypvannsfisker som brosme, lange, torsk eller kveite.

Er det noen med erfaringer innen dette, kansje en pilk i kombinasjon med agn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Her kan det diskuteres havfiske og båtfiske!

Har en havfiskestang og 300m fireline + noen 300g pilker, og vil gjerne prøve meg på større dypvannsfisker som brosme, lange, torsk eller kveite.

Er det noen med erfaringer innen dette, kansje en pilk i kombinasjon med agn?

8342140[/snapback]

 

Jeg var på Frøya i sommer for å fiske lange. Vi brukte tung pilk (300-500g) med makrell som agn. Fikk flere fine på den. jeg fikk ny pers (14kg) og en på båten fikk 22kg. Norgesrekorden som er på ca 39kg. og også er tatt på Frøya er tatt på pilk/store makrellbiter.

Lenke til kommentar
Jeg bruker pilk med sild eller makrell på. Er det fisk i nærheten biter de på det.

8489024[/snapback]

 

Det er det som funker best. Er det bunnfisk du fisker etter må du fiske så nærme bunnen at du dunker i den når du legger stanga ned mot havoverflaten.

Lenke til kommentar

Ah, takker :)

Er nok bunnfisk som brosme, lange, torsk eller steinbit jeg er ute etter.(Da helst brosme og lange).

Det maksimale måtte jo være en kveite, men det tør jeg ikke håpe på en gang :p

 

Men dere som fisker, bruker dere oppheng og slik eller bare å feste noen makrellbiter på en pilk?

Lenke til kommentar
Ah, takker :)

Er nok bunnfisk som brosme, lange, torsk eller steinbit jeg er ute etter.(Da helst brosme og lange).

Det maksimale måtte jo være en kveite, men det tør jeg ikke håpe på en gang :p

 

Men dere som fisker, bruker dere oppheng og slik eller bare å feste noen makrellbiter på en pilk?

8491015[/snapback]

 

Bruker en fortomme på ca. 2 meter med to agnkroker og et tungt søkke i bånn. Fortommen har en tykkelse på 1,2-1,4 mm. Agn: Makrell- eller seibiter.

 

Fisker du etter brosme? Når jeg drar opp hele dritten fra 150 meter og håper på en fin lange så er det bare en brosme, da blir jeg skuffa. Det er ofte brosma er uspiselig. Selv ikke måkene spiser den.

 

Fisker lange på Frøya utafor Sør-Trøndelag. Annbefaler å dra dit. Norgesrekorden på lange er tatt der (39kg.) og det tas årlig et titalls langer over 30 og mange over 20kg. Min pers er 14kg. men nå er ikke jeg store karen heller da.

Endret av Olumvolum
Lenke til kommentar

Nja, brosma kan jo være god den!

Og er den nærmere 10 kg ville jeg ikke kalle det en skuffelse.

Selv fisker jeg i ryfylkesfjordene, og flotte langer er det mange av!

En kveite på helst over 10kg måtte jo være en drøm :dribble:

 

Har vel ca 300m snøre, og det er ofte jeg bruker 250 av dem.

Lenke til kommentar

Havfiske er bare digg. Var ute idag med noen venner og fisket. Fikk 1 liten kg's sei og skjærte noen strimler av denne på ca 5-6cm og hektet de på noen kroker med blekksprut attrakor og med pilk helt nederst. Eg senket den ned til bunns som var ca 90meter og sveivet 1meter og la fra meg stangen for eg skulle først ta meg en røyk før eg skulle pilke men da var det plutselig napp og fast fisk. Etter å ha pumpet opp fisken viste det seg å være en ny personlig rekord på lange. Var en flott 6.5kg's lange som hadde tatt 2 av agnene og surret seg fast på resten. :p

 

Kanon dag med andre ord. Bra eg ikke fikk noe større egentlig for bremsen på snellen har slått seg helt vrang og sitter dønn fast. Man kan slippe ut snøre men bremsen sitter dønn.

 

Poster bilder imorgen.

 

Edit: Har selv "bare" 200meter med .60 mono på snellen. Det har holdt til nå men skal eg/vi satse på de virkelige store så må eg ha langt mer enn det.

Siden kompisen spanderte mc.donalds på meg før fisketuren fikk han like greit en spole eg hadde kjøpt på ebay med 275meter med multisnøre. Han har en ny snelle uten snøre. En slik spole koster 4-500kr her i norge. :ermm:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Skal "jukse" til uken etter sei og torsk :) i Bugøynes i Øst-Finnmark (Kongekrabbens mekka). Hvis noen lurer på hva "jukse" er i sammenheng med fiske Jukse

 

Skal kanskje også selge noe av dette med ungdomskvota, tjener jo ganske mye for kiloet.

Har aldri fått sei under 7 kilo, men så er fattern også ekspert på de stedene der det er god fiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...