Gå til innhold

Lurer på om Nikon D200 er det rette for meg?


Anbefalte innlegg

Har INGEN erfaring med digitalt speilrefleks fra før men har lest utallige tråder på ymse forum, samt hundrevis av nettsider, for å finne ut hva hvilket kamera man bør kjøpe.

 

Jeg ønsker et kamera hvor jeg hovedsakelig kan:

 

* Fotografere utendørs i lett regn/dårlig vær.

* Fotografere sport - motocross, snøskuterkjøring

* Fotografere innendørs, alt fra bowling til festelige lag.

 

Kamera må tåle litt og ikke være for mye plastikk, slik at jeg kan ta det med meg i sekken på en snøskutertur opp på fjellet.

 

Har "zoomet" meg inn på et Nikon D200 kit med 18-70mm kitobjektivet som får mye skryt. Må kanskje kjøpe et teleobjektiv med større zoom etterhvert også, men kanskje jeg bør bruke kamera litt først for å finne ut hvilke(t) objektiv(er) jeg har bruk for?

 

Hva er forresten forskjellen på "norsk versjon" og "eu versjon". Billigste jeg fant med kitobjektivet var på MPX. Men de har både "eu versjon" og "norsk versjon" der hvor eu modellen er 1245,- billigere.

 

Hva tror dere, skal jeg slå til på et D200? "eu" eller "norsk"? :)

 

Takk for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er forresten forskjellen på "norsk versjon" og "eu versjon". Billigste jeg fant med kitobjektivet var på MPX. Men de har både "eu versjon" og "norsk versjon" der hvor eu modellen er 1245,- billigere.

 

Hva tror dere, skal jeg slå til på et D200? "eu" eller "norsk"? :)

 

Takk for alle svar ;)

8339272[/snapback]

 

 

Hei,

 

*norsk versjon* er tatt inn via norsk importør og har norsk bruksanvisning. Ved reklamasjon repareres kamera i Norge, stort sett av Interfoto. *eu versjon* er gråimport og har ikke norsk bruksanvisning og blir reparert i utlandet ved reklamasjon. I begge tilfeller er det selvfølgelig norsk lov som gjelder.

 

mvh

Harald

Lenke til kommentar

Dette må nesten være et skoleeksempel på et godt innlegg. Godt definert bruksområde. Dessuten har du svaret også. ;)

 

Tanken på å kjøpe kit og så se hva du savner, er også god. Erfaringsvis vil du trolig savne muligheten til raskere lukkertid innendørs og da vil det være en avveiing om du vil gå for ekstern blits (den innebygde vil være tilstrekkelig i festlige lag) eller et mer lyssterkt objektiv (eller begge deler).

 

Om du velger å gå for "norsk" eller Eu-modell, må du avgjøre selv, personlig ville jeg nok ha gått for EU-modellen.

 

Siden du er helt fersk, kan det også lønne seg å kjøpe en bok eller tre om fotografering slik at lærekurven stiger litt kjappere.

Lenke til kommentar

Bra tråd! :thumbup:

 

Er i samme "båt" som deg, og vurderer sterkt en D200 opp mot Canon 30D. Nettopp på grunn av byggekvaliteten og bruksområdet. Det eneste jeg har vært litt skeptisk til, er batterikapasiteten, men har vel kommet frem til at det "bare" er å skaffe seg et batterigrep med 2 ekstra batterier (etterhvert). Eventuelt supplere med AA-batterier dersom man er på langtur i ødemarken :) Spent på både ditt og mitt valg :hmm: Kommer til å følge tråden utover.

Lenke til kommentar
Dersom dere er i D200 segmentet. Ta en titt på Fujifilm FinePix S5 Pro. Det er et D200 hus med Fujifilm vri på innmaten. Bruker det meste til Nikon D200 bortsett fra batterier.

8341399[/snapback]

 

Fuji-kameraet er ikke å anbefale om du har planer om å fotografere sport, som trådstarter har. Kameraet klarer kun 3 bilder i sekundet mot D200s 5 bilder, da har man i tillegg måtte skru ned dynamikken, og oppløsningen til 6mp. På full dynamikk klarer det 1-1,5 bilder i sekundet.

Lenke til kommentar
Om du velger å gå for "norsk" eller Eu-modell, må du avgjøre selv, personlig ville jeg nok ha gått for EU-modellen.
Det er et sjansespill i mange tilfeller. Når det gjelder EU versjon, så er det KUN butikken du har kjøpt kameraet fra som har forpliktelser overfor deg i forhold til fem års reklamasjonsrett. Kjøper du den norske versjonen, kan du også henvende deg til den norske importøren.

 

Det vil si, at om du kjøper EU versjon, og MPX går konkurs, så sitter du i beste fall igjen med garantien som kan være et eller to år. Da mister du fem års reklamasjonsrett. Og hvis MPX skulle slå seg vrange i en reklamasjonssak, så må du gå veien om forbrukertvistutvalget og bruke mye tid på det fremfor å bare ta kontakt med norsk importør.

 

Jeg synes en drøy tusenlapp er mer enn verdt å betale for ekstra sikkerhet på dette feltet når det gjelder et kamera som er såpass dyrt i utgangspunktet.

 

Og det kan være greit med norsk bruksanvisning på et såpass avansert kamera, selv om du er relativt god i engelsk.

 

Ellers kan det være lurt å kjøpe fra en helt vanlig butikk, om mulig. Da har du et sted å gå til om det skulle oppstå problemer, du trenger råd og tips eller lurer på noe (innstillinger, hvorfor skjer dette, slippe å sende kameraet til MPX for at de skal finne ut at du har satt en helt vanlig innstilling feil). Koster stort sett ikke mange hundrelappene (hvis noen) i gode butikker i sentrale strøk. Mener å ha sett det til rett under 15.000 med 18-70 objektivet for norsk utgave i en helt vanlig butikk, uten at jeg tør å si det helt sikkert.

Lenke til kommentar

Min er faring med MPX og kamera er at de er ganske sære. Jeg kjøpte en Canon 30D kit før jul. Jeg spurte om jeg kunne prøve kameraet uten å forspille muligheten til retur og fikk ja. Problemet er at deres definisjon av prøving er å ta kameraet ut av esken å se på det. Tar du et bilde har du forspilt returretten uten at de har nevt dette noe sted. Dette står kun på returskjemaet du får tilsendt og da er det for sent. Klage faller på stengrunn.

 

Midt råd er å handle et annet sted med bedre kundeservice.

Lenke til kommentar
Dersom dere er i D200 segmentet. Ta en titt på Fujifilm FinePix S5 Pro. Det er et D200 hus med Fujifilm vri på innmaten. Bruker det meste til Nikon D200 bortsett fra batterier.

8341399[/snapback]

 

Hvis dere vil lese mer om D 200 og masse annet om foto og fotoutstyr, så er følgende side sterkt å andbefale

http://www.kenrockwell.com/nikon/d200.htm

 

Når det gjelder EU eller norsk modell, så er det viktig å være klar over at det er garantien i det landet en kjøper fra som glelder. Hvis en eksempelvis kjøper gjennom IT-butikken, som er et Dansk firma, gjelder Dansk garanti. Denne er mye dårligere enn i Norge. Norsk bruksanvisning til EU modeller koster også kr. 500,-.

 

Har selv kjøpt D-200 med Nikon 18-200 linse. Fantaskisk utstyr.

 

AWW

Endret av aww
Lenke til kommentar

IT-butikken har vel norsk webbutikk selv om de er basert i Danmark, og da gjelder norsk forbrukerlovgivning. Det kan dog være vanskeligere å få gjennomført en klage enn mot et firma basert i Norge.

 

Det er meg bekjent heller ingen forskjell på Nikon sin garanti i Norge og i EU. Det er derimot forskjell på reklamasjonsrett. Førstnevnte er en service fra produsenten. Sistnevnte er en lovbestemt forbrukerrettighet i Norge, og ingen garantiordning kan innskrenke de rettighetene du har i følge kjøpsloven. Som blant annet involverer to eller fem års reklamasjonstid på produksjonsfeil avhengig av hvilken type vare det er snakk om. For speilreflekskameraer er det fem års reklamasjonsfrist i Norge.

Lenke til kommentar
Hvis dere vil lese mer om D 200 og masse annet om foto og fotoutstyr, så er følgende side sterkt å andbefale

http://www.kenrockwell.com/nikon/d200.htm

Ken Rockwell er kjent for å ha sine helt spesielle meninger om ting, som han fremlegger som fakta, så bare ha det i tankene at det er hans meninger når du leser på sidene hans. Selv om han har mange gode tanker også, så er det mange som ser på hans utspill som useriøse. Mange ser på han som en "klovn", selv om jeg synes det er å gå for langt.

 

Når det er sagt, så er vi mange som gjør mye av det samme her på forumet også (deriblant meg), så husk at ingen alltid har fakta :)

 

Ha det også i tankene at guiden det er lenket til her, er Ken Rockwell sine foretrukne innstillinger. Det kan være at du foretrekker helt andre innstillinger. Men hvis du vil, kan du ta utgangspunkt i denne guiden. Den var ikke så ille.

Lenke til kommentar

Selv om Afseth alt har vært ute å advart (på sitt alltid like nøytrale og balanserte moderatorvis ;)), så kan det ikke understrekes nok at Ken må leses kritisk, og at man aldri må ta hans (eller noen annens) ord for lov. Les alltid minst én "second opinion" med et åpent sinn.

 

(mannen er tidvis en komplett idiot, men skriver en gang i blandt noe vettugt - uten sammenligning nettets mest kontroversielle Nikonist)

 

Husk: Ken Rockwell is not the Chuck Norris of photography. Chuck Norris is the Ken Rockwell of martial arts! :ph34r:

 

(interessant den D200 - S5 Pro sammenligningen pederk linker til... Av og til får jeg fryktelig lyst på en S5...)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
IT-butikken har vel norsk webbutikk selv om de er basert i Danmark, og da gjelder norsk forbrukerlovgivning. Det kan dog være vanskeligere å få gjennomført en klage enn mot et firma basert i Norge.

 

Det er meg bekjent heller ingen forskjell på Nikon sin garanti i Norge og i EU. Det er derimot forskjell på reklamasjonsrett. Førstnevnte er en service fra produsenten. Sistnevnte er en lovbestemt forbrukerrettighet i Norge, og ingen garantiordning kan innskrenke de rettighetene du har i følge kjøpsloven. Som blant annet involverer to eller fem års reklamasjonstid på produksjonsfeil avhengig av hvilken type vare det er snakk om. For speilreflekskameraer er det fem års reklamasjonsfrist i Norge.

8353359[/snapback]

 

 

Dette er muligens litt på siden av diskusjonen her, men det har litt med EU modeller å gjøre.

 

Når en kjøper gjennom IT-butikken, så kjøper en fra Danmark. En får da kun 2 års reklamasjonsrett. ( har nettopp vært inne og sjekket det)

Det kan bli dyrt.

 

AWW

Lenke til kommentar
Dette er muligens litt på siden av diskusjonen her, men det har litt med EU modeller å gjøre.

 

Når en kjøper gjennom IT-butikken, så kjøper en fra Danmark. En får da kun 2 års reklamasjonsrett. ( har nettopp vært inne og sjekket det)

Det kan bli dyrt.

 

AWW

8353778[/snapback]

Det er mulig IT-butikken hevder det, men så lenge de har en nettbutikk på norsk som henvender seg til norske forbrukere, så har du norsk reklamasjonsrett. Det kan dog som sagt være mer problematisk å faktisk få gjennomslag på en klage.
Lenke til kommentar
Det er mulig IT-butikken hevder det, men så lenge de har en nettbutikk på norsk som henvender seg til norske forbrukere, så har du norsk reklamasjonsrett.

Jeg er ingen jurist, men jeg mistenker likevel at du drar våre forbrukerrettigheter vel langt. Hvis ikke firmaet er registrert i Norge tviler jeg på at norsk lov er gjeldende - selv om de har en web-side på norsk og "henvender seg til norske brukere".

Men når det er sagt: Jeg vet ikke om IT-butikken er registrert i Norge eller utlandet.

Lenke til kommentar
Selv om Afseth alt har vært ute å advart (på sitt alltid like nøytrale og balanserte moderatorvis ;)), så kan det ikke understrekes nok at Ken må leses kritisk, og at man aldri må ta hans (eller noen annens) ord for lov. Les alltid minst én "second opinion" med et åpent sinn.

 

(mannen er tidvis en komplett idiot, men skriver en gang i blandt noe vettugt - uten sammenligning nettets mest kontroversielle Nikonist)

 

Husk: Ken Rockwell is not the Chuck Norris of photography. Chuck Norris is the Ken Rockwell of martial arts! :ph34r:

8353550[/snapback]

Hvorfor skriver du ikke tilsvarende advarsler hver gang det linkes til en eller annen nettside? Du skriver jo at man aldri skal ta noens ord for lov...

 

Enhver må da forstå at en nettside som heter www. kenrockwell.com er skrevet og drevet av en som heter Ken Rockwell, hvis man da ikke er komplett idiot for å låne det uttrykket. Kunne ha forstått det hvis navnet på nettsiden var www.the-truth-about-photography.com eller noe lignende, men det er den altså ikke.

 

Edit, blir så lei av at det alltid er noen som slenger dritt om mannen og dermed også gir uttrykk for at de som leser det han skriver er mindre begavet, ihvertfall hvis de er enige med han.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Edit, blir så lei av at det alltid er noen som slenger dritt om mannen og dermed også gir uttrykk for at de som leser det han skriver er mindre begavet, ihvertfall hvis de er enige med han.

8354279[/snapback]

Som du sikkert godt vet, så skriver Ken på en måte som apellerer veldig til nybegynnere. Jeg gikk i fella selv som nybegynner (og det er sikkert derfor jeg er opptatt av å advare), men fant etterhvert ut at mye av det jeg hadde tatt for "godspel" i beste fall var upresist. Jeg har lest mye på sidene hans, og som jeg sier så står det en del vettugt der, men det står også en del vrøvl og kategoriske påstander det ikke fins dekning for der - det tror jeg også at du vet. Nettopp fordi det er en litt grumsete blanding av vrøvl og fakta bør man være ekstra forsiktig med det man leser der.

 

Thom Hogan (www.bythom.com) og Bjørn Rørslett (www.naturfotograf.com) er langt bedre steder å lese om f.eks D200 på. Det er min kategoriske påstand.

Lenke til kommentar
Som du sikkert godt vet, så skriver Ken på en måte som apellerer veldig til nybegynnere. Jeg gikk i fella selv som nybegynner (og det er sikkert derfor jeg er opptatt av å advare), men fant etterhvert ut at mye av det jeg hadde tatt for "godspel" i beste fall var upresist. Jeg har lest mye på sidene hans, og som jeg sier så står det en del vettugt der, men det står også en del vrøvl og kategoriske påstander det ikke fins dekning for der - det tror jeg også at du vet. Nettopp fordi det er en litt grumsete blanding av vrøvl og fakta bør man være ekstra forsiktig med det man leser der.

 

 

Jeg er enig i at man må ta Ken Rockwell med en klype salt. Men at mannen er underholdende, det er ingen tvil om. Og han har til tider peiling.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Det er mulig IT-butikken hevder det, men så lenge de har en nettbutikk på norsk som henvender seg til norske forbrukere, så har du norsk reklamasjonsrett.

Jeg er ingen jurist, men jeg mistenker likevel at du drar våre forbrukerrettigheter vel langt. Hvis ikke firmaet er registrert i Norge tviler jeg på at norsk lov er gjeldende - selv om de har en web-side på norsk og "henvender seg til norske brukere".

Sutekh har rett. Så lenge IT-butikken henvender seg til norske forbrukere med en side skrevet på norsk, så plikter de i følge norsk forbrukerkjøpslov. Samme med Pixmania. Fransk-basert selskap, men ettersom de har en norsk side, så plikter de å følge norsk forbrukerkjøpslov.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...