Gå til innhold

Hjelp meg å tro


Anbefalte innlegg

Har tenkt litt, og kommet frem til at det må være bedre å tro på Gud/Jesus enn ikke å gjøre det. Kristne folk har noe jeg ikke har. De har noe ekstra å støtte seg til når de måtte føle for det. Jeg vil også ha dette.

 

Jeg har aldri klart å skjønne hvordan ”vanlige” folk kan tro. Jeg har hørt om to typer ikke-vanlige: Den ene er der hvor man blir oppdratt i en kristen familie. Sjansen vil da være til stede for at barnet vil kunne vokse opp med det jeg selv ser på som vranglære/hjernevasking. I så fall, fint for han/henne. Selv hadde jeg en oppdragelse basert på mye kjærlighet og etikk, men Jesus uteble stort sett.

Den andre er ”jeg-var-så-langt-nede-jeg-trodde-det-var-slutten-men-så-såg-jeg-HAN”-opplevelsene som kommer i mange forskjellige varianter. Jeg har vært langt nede, men kanskje ikke nok? Uansett kan jeg nok heller ikke basere meg på dette.

 

Det jeg lurer på, er hvordan jeg skal kunne tro. Har selvsagt satt det litt på spissen her men jeg tror seriøst at det er de, som dersom de fikk valget, ville latt seg ”omvende”. Jeg har lite tro på at jeg bare kan gå i kirken ett års tid eller lese gjennom bibelen på senga. Tror det skal LITT mer til.

 

En annen ting: I følge bibelen. Kommer jeg rett til helvete? Selv om jeg har levd ett godt liv, og til og med *ønsket* å tro? Bare fordi jeg ikke får det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tenkt litt, og kommet frem til at det må være bedre å tro på Gud/Jesus enn ikke å gjøre det. Kristne folk har noe jeg ikke har. De har noe ekstra å støtte seg til når de måtte føle for det. Jeg vil også ha dette.

 

Jeg har aldri klart å skjønne hvordan ”vanlige” folk kan tro. Jeg har hørt om to typer ikke-vanlige: Den ene er der hvor man blir oppdratt i en kristen familie. Sjansen vil da være til stede for at barnet vil kunne vokse opp med det jeg selv ser på som vranglære/hjernevasking. I så fall, fint for han/henne. Selv hadde jeg en oppdragelse basert på mye kjærlighet og etikk, men Jesus uteble stort sett.

Den andre er ”jeg-var-så-langt-nede-jeg-trodde-det-var-slutten-men-så-såg-jeg-HAN”-opplevelsene som kommer i mange forskjellige varianter. Jeg har vært langt nede, men kanskje ikke nok? Uansett kan jeg nok heller ikke basere meg på dette.

 

Det jeg lurer på, er hvordan jeg skal kunne tro. Har selvsagt satt det litt på spissen her men jeg tror seriøst at det er de, som dersom de fikk valget, ville latt seg ”omvende”. Jeg har lite tro på at jeg bare kan gå i kirken ett års tid eller lese gjennom bibelen på senga. Tror det skal LITT mer til.

 

En annen ting: I følge bibelen. Kommer jeg rett til helvete? Selv om jeg har levd ett godt liv, og til og med *ønsket* å tro? Bare fordi jeg ikke får det til?

8337265[/snapback]

 

Konvert til Islam! :thumbup:

I can help!

 

Det sies at personer som konverterer kommer til paradiset! ;)

Lenke til kommentar

Jeg er overhodet ikke noen ekspert på dette området, men tråden din fanget oppmerksomheten min.

 

Jeg tror ikke man kan "lære" seg å tro. Jeg tror at det er noe man bare føler. Jeg tror på noe, men jeg tror ikke på den guden som fremstilles i kristendommen eller noe annet sted. Jeg tror mer på noe større enn oss. Kanskje bare en tanke, eller en plan og slettes ingen gud. Men jeg føler at det er noe mer. Det er vanskelig å forklare hva jeg mener eller tror, men uansett så er det vel noe du må finne svaret på selv. Ingen kan lære deg å tro på noe, men de kan kanskje lære deg mer om det du eventuelt tror på.

 

Hmmm, ikke lett å sette ord på det her.

Lenke til kommentar

Vær så snill, se på noen av videoene her, og vurder deretter om dette er værdt å bruke din tid på.

 

http://www.whywontgodhealamputees.com/video.htm

 

Jeg mener den beste støtten i vanskelige perioder er gode venner og familie, de som faktisk *er* der for deg.

 

Hvis du til tross for dette vil begynne å tro, ta deg en prat med et par kristne fanatikere, de har nok av "bortforklaringer" og rasjonaliseringer av ting som kan få deg til å bli troende.

Lenke til kommentar
Konvert til Islam! :thumbup:

I can help!

 

Det sies at personer som konverterer kommer til paradiset! ;)

8337292[/snapback]

Det sies mye rart, min venn, men man skal ta alt med en klype salt.

 

Hva har religiøse som du ikke har? Du drikke, ha tilfeldig sex og gamble, uten å blunke en gang.

 

Stay atheist - Stay human.

Lenke til kommentar
Konvert til Islam! :thumbup:

I can help!

 

Det sies at personer som konverterer kommer til paradiset! ;)

8337292[/snapback]

Det sies mye rart, min venn, men man skal ta alt med en klype salt.

 

Hva har religiøse som du ikke har? Du drikke, ha tilfeldig sex og gamble, uten å blunke en gang.

 

Stay atheist - Stay human.

8337359[/snapback]

 

 

Mener du meg?

Lenke til kommentar
Troen må komme rett fra hjertet. Man må forstå det.

Man kan få troen hvis man studerer Hellige skrifter.

 

Sånt hjelp kan man få fra åndelige ledere!

8337454[/snapback]

Nå ja... Det var en rask konklusjon. Sjekk litt fakta etter at du har lest hellige skrifter, så slutter du å tro igjen.

Lenke til kommentar
Har tenkt litt, og kommet frem til at det må være bedre å tro på Gud/Jesus enn ikke å gjøre det. Kristne folk har noe jeg ikke har. De har noe ekstra å støtte seg til når de måtte føle for det. Jeg vil også ha dette.

8337265[/snapback]

 

Spørsmålet er om du vil være ærlig med deg selv. Du tror ikke oppriktig på et høyere vesen; du vil tro fordi det passer deg, uansett om det er sant eller ikke?

Lenke til kommentar
Troen må komme rett fra hjertet. Man må forstå det.

Man kan få troen hvis man studerer Hellige skrifter.

 

Sånt hjelp kan man få fra åndelige ledere!

8337454[/snapback]

Nå ja... Det var en rask konklusjon. Sjekk litt fakta etter at du har lest hellige skrifter, så slutter du å tro igjen.

8337509[/snapback]

 

Fakta og religion passer ikke sammen, vet du!

 

Man må godta religion med hjertet.

Lenke til kommentar
Har tenkt litt, og kommet frem til at det må være bedre å tro på Gud/Jesus enn ikke å gjøre det. Kristne folk har noe jeg ikke har. De har noe ekstra å støtte seg til når de måtte føle for det. Jeg vil også ha dette.

8337265[/snapback]

 

Spørsmålet er om du vil være ærlig med deg selv. Du tror ikke oppriktig på et høyere vesen; du vil tro fordi det passer deg, uansett om det er sant eller ikke?

8337539[/snapback]

 

Ja, litt som "The Matrix" egenlig. Jeg ville nok tatt pillen som lot meg leve i den falske "virkeligheten".

 

EDIT: Hmmm, men i mitt tilfelle ville det vel blitt omvendt av filmen. Jeg ville gå FRA den virkelige TIL den falske. Hehe, slik han forrederske bad-guyen ønsket faktisk :p

Endret av skraml
Lenke til kommentar
EDIT: Hmmm, men i mitt tilfelle ville det vel blitt omvendt av filmen. Jeg ville gå FRA den virkelige TIL den falske. Hehe, slik han forrederske bad-guyen ønsket faktisk :p

8337606[/snapback]

Og vi vet jo hvordan det gikk med han til slutt. ;)

 

Du vil ta den blå pillen; jeg vil overbevise deg om å ta den røde, men vet ikke hvordan. Jeg forstår ikke tankegangen din, og er antakligvis så lite kvalifisert som mulig til å gi deg råd, bortsett fra det å oppsøke en psykolog eller lignende.

 

Men jeg er interessert; hvorfor ville du, hvis du hadde valget, tatt den blå pillen?

Lenke til kommentar
Har tenkt litt, og kommet frem til at det må være bedre å tro på Gud/Jesus enn ikke å gjøre det. Kristne folk har noe jeg ikke har. De har noe ekstra å støtte seg til når de måtte føle for det. Jeg vil også ha dette.

 

Jeg har aldri klart å skjønne hvordan ”vanlige” folk kan tro. Jeg har hørt om to typer ikke-vanlige: Den ene er der hvor man blir oppdratt i en kristen familie. Sjansen vil da være til stede for at barnet vil kunne vokse opp med det jeg selv ser på som vranglære/hjernevasking. I så fall, fint for han/henne. Selv hadde jeg en oppdragelse basert på mye kjærlighet og etikk, men Jesus uteble stort sett.

Den andre er ”jeg-var-så-langt-nede-jeg-trodde-det-var-slutten-men-så-såg-jeg-HAN”-opplevelsene som kommer i mange forskjellige varianter. Jeg har vært langt nede, men kanskje ikke nok? Uansett kan jeg nok heller ikke basere meg på dette.

 

Det jeg lurer på, er hvordan jeg skal kunne tro. Har selvsagt satt det litt på spissen her men jeg tror seriøst at det er de, som dersom de fikk valget, ville latt seg ”omvende”. Jeg har lite tro på at jeg bare kan gå i kirken ett års tid eller lese gjennom bibelen på senga. Tror det skal LITT mer til.

 

En annen ting: I følge bibelen. Kommer jeg rett til helvete? Selv om jeg har levd ett godt liv, og til og med *ønsket* å tro? Bare fordi jeg ikke får det til?

8337265[/snapback]

 

Hvor mye fikk du betalt for dette innlegget? :!:

Lenke til kommentar
Jeg har aldri klart å skjønne hvordan ”vanlige” folk kan tro.

 

Det fatter ikke jeg heller.

Og det ser ikke ut til at noen av dem har tenkt å forklare hvordan...

 

Vi er nok skapt litt for skeptiske fra gud sin side til å kvalifisere til himmelen -- så vi får håpe at gud selv tar kontakt eller inspirerer noen kristne til å opplyse oss gjennom logikk og ressonement, slik at gud ikke fordømmer oss til helvete på grunn av måten han skapte oss...

(Sett fra det utrolige perspektivet at det finnes en gud, og at jeg fremdeles ikke tror på denne guden)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg har aldri klart å skjønne hvordan ”vanlige” folk kan tro.

8337265[/snapback]

 

Hva er det du er bekymret for? Hvorfor er livet bedre med tro enn uten? Det handler, etter min mening, ikke om hva du tror på, men hvem du tror på. Hvorfor er det bedre å tro på noe som er utenfor seg selv, enn å tro på seg selv? Hvorfor er eventyr bedre enn virkelighet?

 

...og dessuten har jeg utledet hvorfor ateister også er guds folk her.

Lenke til kommentar
Hvorfor er eventyr bedre enn virkelighet?

 

Ett ord: Magi.

 

Jeg ville drept for å leve i en verden hvor det faktisk fantes magi...

 

Tenk at noen klarer å tro på at magi eksisterer i verden i dag.

 

(Ikke "teknologi som er så avansert at den ikke kan skilles fra magi" -- men magi; helbredelse med håndspåleggelse, fly uten fly eller helikopter eller jet-pack eller maskiner... vekke de langdøde til live -- dinosaurer everywhere..!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...