Gå til innhold

hvorfor trur kristene på en jøde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trådstarter anbefales å formulere trådens tema bedre, ellers blir dette aldri noen fornuftig diskusjon. Noen må nødvendigvis ha vært inspirasjonen til de første kristne, det sier seg selv. Kristus var den inspirasjonen, og et eller annet folkeslag måtte han jo tilhøre.

 

En off topic post er slettet.

 

Geir :)

8335799[/snapback]

 

burde jeg skrive da da?? noen råd til meg eller?

Lenke til kommentar
han var jo jøde, alle på den tiden var jøder.

8336975[/snapback]

Umm.. Nei?

8336999[/snapback]

 

 

Det han mener er at Jesus var jøde.

Det han også mener er at det ikke fantes kristne. derimot Jøder og kjetter relgioner.

 

Tror jeg da.

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar
Det han mener er at Jesus var jøde.

Det han også mener er at det ikke fantes kristne og muslimer bare jødedommen og andre kjetter relgioner.

 

Tror jeg da.

8337025[/snapback]

Fixed.

 

Jesus var jøde. Men ikke alle jødene ville høre på Jesus. Noen av dem gjorde det og de ble kalt kristne.

Lenke til kommentar
Dersom kristendommen er kristendommen fordi man tror at Jesus Krist kom for å "oppfylle profetien" -- så er vel strengt tatt Jesus den første kristne, med mindre han selv ikke trodde han var guds sønn...

8337142[/snapback]

Jesus var jøde, de som forkynnet hans ord, var kristne. Var Mao maoist? Nei han var kun kommunist, men de som fulgte han ble kalt Maoister. Get it?

Lenke til kommentar
Jesus var jøde, de som forkynnet hans ord, var kristne. Var Mao maoist? Nei han var kun kommunist, men de som fulgte han ble kalt Maoister. Get it?

8337164[/snapback]

 

Egentlig ikke...

 

Mao var Mao -- Maoister er mennesker som tror på Mao sin "tro".

Mao + ist

Mao var grunnlaget for Maoisme.

 

Dersom mao ikke trodde på det han sa, så var han en regulær kommunist -- en som tror på tanken om at kommunisme er det rette.

 

Dersom Mao ikke var Maoist, men kommunist eller maxist-leninist...

Så...

 

Var han vel kommunist -- og de som følgte ham kommunister..?

 

Mao var uansett Mao... noe som i seg selv tilsier at han ikke var "bare" kommunist -- han var også Mao...

Som var læreren av Maoisme, og da altså en Maoist... ved navn Mao...

 

Dersom han ikke hadde radikale forandringer av kommunismen som krever en ny definisjon for ham og hans etterfølgere, så er vel alle maoister egentlig bare kommunister, og ikke maoister?

 

Hva hvis jeg var den første ateist i en verden hvor alle var jøder -- og at ateisme var oppkalt etter meg...

(Og at jeg for enkelhets skyld het "Ate".)

 

Ville jeg vært jøde eller Ateist?

Eller ville jeg vært ikke-jøde -- slik som jesus da må være ikke-jøde, med minde både jeg og jesus var jøder som ikke trodde på jødedommen..?

 

Jesus trodde tross alt at han var et alternativ til jødedommen...

Lenke til kommentar
Jesus trodde alle kom til å tro ham, men bare noen av dem gjorde det. Hvis alle hadde trodd på ham så ville de fortsatt ha hett jøder, tross alt.

8338103[/snapback]

 

...

 

Jesus' mor var jo eller ble kristen...

 

Så...

 

Jesus var sønn av en kristen jomfru med en kristen gud som far -- men var selv jøde...

 

Eller var Jesus... Jesus -- og ikke jøde -- og alle andre Jesuister/Jesuitter eller "Kristne"?

Lenke til kommentar

Kristendommen er jo en gren fra jødedommen. Det fantes ikke kristende før jesus, på grund av at hele kristendommen går jo ut på å tro på jesus, to at jesus faktisk var guds sønn. Nøkkelen til himmelen.

 

Kristendommen gir avkall på de gamle lovene, det gamle testamentet gjelder ikke like mye lenger (det vil si, du velger om du vil følge det)

 

Det nye testamentet, med utgangspunkt i jesus fødsel. Det er i hovedsak det som skiller de to religionene, jødedommen stopper ved jesus fødsel, de tror ikke på at han var guds sønn.

 

Litt rotete, men det får duge XD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...