Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Derbi sykler! X-race


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vurderer og kjøpe med en derbi senda x-race til 17 000

 

Men jeg har hørt at dette er den billige modellen av derbi syklene... Er det noen som vet forskjellen på de forskjellige? DRD , extreme....

 

Er x-race generelt bra eller? Bedre i forhold til de andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg vurderer og kjøpe med en derbi senda x-race til 17 000

 

Men jeg har hørt at dette er den billige modellen av derbi syklene... Er det noen som vet forskjellen på de forskjellige? DRD , extreme....

 

Er x-race generelt bra eller? Bedre i forhold til de andre?

8319678[/snapback]

Ny eller brukt? Jeg har 2004 modellen, og jeg er kjempefornøyd! Gikk mellom 55-70 orginalt, så jeg bytta framdrevet på 12 tenner med et på 14. Da stibilserte den seg på ca 60-65 km/t. Denne motoren leverer 2,8 KW, mens AM6 motorene som sitter i Malaguti, Rieju og Yamaha leverer kun 1,6(!). X-Race har også det store bakdrevet (65 tenner, mot andre mopeder som har 48 eller 52), noe som gjør at den går nesten like fort oppover som på flat mark. Skal en veldig bratt bakke til før du må ned på 5. gir! Eneste problemet jeg har hatt med den var at spenningsregulatoren ikke klarte å holde spenningen nede siden den ikke sperra på turtell. Fikk den lett opp i 80 i ikke så veldige bratte nedoverbakker. Dermed røk nærlyset. Dette kløste jeg med å bytte drevet. :) Sykkelen starter alltid, ja omtrent alltid på første tråkket! Ett tråkk, la den stå i 30 sek, så er den klar til å kjøres uten at den er "rå". Choke er kun nødvendig hvis den har stått over lengre tid på et rått sted.. Til sammenlikning med andre merker er dette veldig bra med tabke på at de fleste må tråkke flere ganger før den starter, og bruke choke ofte. X-Race har også en todelt/dobbel og kraftig ramme, som til sammenlikning er mye kraftigere en den enkle man finner på f.eks RR i samme prisklasse. Denne mopeden akser i fra de andre merkene orginalt, noe som jeg selv har erfart. :) Fettern min kjører uplombert Malaguti, og jeg drar ifra denne i oppoverbakker dersom mopeden nettopp har vært parkert, og han er alltid nødt til å bruke choke. Når de er varme akser de likt fram til ca 30 km/t, så drar Malagutien fra, men ikke så mye mer.

 

Forskjellen på X-Race og X-Treme er at X-Treme har "todelt" framlys. Det er én pære der også, men det er to glass. Sistnevnte har også turteller, noe som X-Race ikke har. Etter min mening er dette av liten betydning. Bortsett fra dette så vet jeg ikke om det er noen flere forskjeller. På de dyrere modellene som DRD og GPR er man vel tilbake på det "standard" 52-tenners drevet. Disse drar dermed dårligere, men utstyret på disse er vel noe bedre, samt digitalt speedometer. Jeg har ikke hatt noen problemer med min dog.

 

Etter min meninge er det de to billigste som gir mest for pengene. Dekkene som ble levert på min er ganske glatte på våt asfalt. Nye er nå bestilt og skal legges om etter påsken. :) Kan jo legge til at jeg har veltet med den i fart to ganger, en gang i ca 15 og en annen gang i 50 km/t. Samt at den har veltet to ganger på støtta. Ingenting har blitt ødelagt på den, kun litt riper på kåpa og styret har bøyd seg. Nytt er på vei. :)

 

Bare å spørre hvis det er noe konkret du lurer på! ;)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jonas, er du utdannet mekaniker ?

Du kan virkelig mye om Derbi !

 

Jeg skal ærlig innrømme, jeg kan ikke så mye om sånne ting som det der, men hva mener du med "choke" ? Er det noe bare Derbi har ?

Virker som om Derbi sine motorer er kjempe mye bedre siden de har choke og starter på 1 tråkk ( er det ikke bare til å trykke på knappen som på skutere også starter den ? )

 

Hvorfor er det forskjell på drevene i Andre derbi sykler enn X-race ?

Så det er ikke noe forskjell på X-race og feks denne Derbi DRD feks er bare lykta ? Dyr lykt..

Lenke til kommentar
Jonas, er du utdannet mekaniker ?

Du kan virkelig mye om Derbi !

 

Jeg skal ærlig innrømme, jeg kan ikke så mye om sånne ting som det der, men hva mener du med "choke" ? Er det noe bare Derbi har ?

Virker som om Derbi sine motorer er kjempe mye bedre siden de har choke og starter på 1 tråkk ( er det ikke bare til å trykke på knappen som på skutere også starter den ? )

 

Hvorfor er det forskjell på drevene i Andre derbi sykler enn X-race ?

Så det er ikke noe forskjell på X-race og feks denne Derbi DRD feks er bare lykta ? Dyr lykt..

8321796[/snapback]

Choke bruker du når du starter mopeden. Den gjør at det kommer mer bensin inn og blir forbrent under start og mopeden starter raskere. Choke blir brukt når mopeden er kald og gjerne har problemer med å starte på første tråkket.

 

Det er ikke bare Derbi som har choke. Biler, motorsykkler, båter osv har også choke.

Lenke til kommentar
Jonas, er du utdannet mekaniker ?

Du kan virkelig mye om Derbi !

 

Jeg skal ærlig innrømme, jeg kan ikke så mye om sånne ting som det der, men hva mener du med "choke" ? Er det noe bare Derbi har ?

Virker som om Derbi sine motorer er kjempe mye bedre siden de har choke og starter på 1 tråkk ( er det ikke bare til å trykke på knappen som på skutere også starter den ? )

 

Hvorfor er det forskjell på drevene i Andre derbi sykler enn X-race ?

Så det er ikke noe forskjell på X-race og feks denne Derbi DRD feks er bare lykta ? Dyr lykt..

8321796[/snapback]

Så du vet ikke hva choke er? Gamle biler har manuell choke, mens nyere bilder (fra ca 1990->) har automat choke. Det samme har dagens scootere. Choken forandrer blandingsforholdet mellom bensin og luft, slik at den skal starte lettere. Det er med andre ord positivt at man slipper å bruke choke.

 

Hvorfor skulle jeg være nyutdannet mekaniker? Antall KW er jo oppgitt i vognkortet, og jeg sjekket ut andre mopeder før jeg kjøpte min, samtidig som jeg har venner med mopeder.

 

DRD har 52 tenners bakdrev, og motoreffekten er oppgitt til 1,6 KW om jeg ikke tar helt feil. Mener å ha lest at det stod 2,2 hk på den i Derbi heftet, mens X-Race og X-Treme har 3,5 hk. DRD er de to dyreste utgavene. Dissa har digitalt speedometer og dyrere utstyr vil jeg tro. Som dempere og slikt, samt crome eksosanlegg. Mer veit jeg ikke om DRD.

 

Interesser  Data, kvinnfolk, biler, moped, motor generelt.
Da burde du vel ha hørt om choke? :whistle: Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Derbi har gode motorer, og går "godt" orginalt.

Men jeg ville ikke sagt at derbi har så kraftige rammer, jeg har selv sett flere fucka derbi rammer, og de tåler ikke mer enn andre.

 

Og det med at derbi starter på første tråkk osv, det kommer helt ann på fra sykkel til sykkel. Derbi er nok ikke no bedre der heller.

 

Derbi går kun bedre i bakkene pga drevniga, den er veldig lett dreva, så du får bedre aks, men litt dårligere toppfart (dette kan du seff gjøre om på).

 

Men X-race er så absolutt en sykkel å anbefale ;) Billige med gode sykler.

Derbi har jo mange modeller, med X-race er nok billig modellen som du sier ja, men den holder nok i massevis.

Endret av ssswopp
Lenke til kommentar
Derbi har gode motorer, og går "godt" orginalt.

Men jeg ville ikke sagt at derbi har så kraftige rammer, jeg har selv sett flere fucka derbi rammer, og de tåler ikke mer enn andre.

 

Og det med at derbi starter på første tråkk osv, det kommer helt ann på fra sykkel til sykkel. Derbi er nok ikke no bedre der heller.

 

Derbi går kun bedre i bakkene pga drevniga, den er veldig lett dreva, så du får bedre aks, men litt dårligere toppfart (dette kan du seff gjøre om på).

 

Men X-race er så absolutt en sykkel å anbefale ;) Billige med gode sykler.

Derbi har jo mange modeller, med X-race er nok billig modellen som du sier ja, men den holder nok i massevis.

8322634[/snapback]

Jeg har da ikke noe merka no svakheter med ramma etter at sykkelen har gått i bakken 4 ganger.. En kamerat har RR, og den ble da litt skakk etter en velt..

 

Etter mine erfaringer så starter Derbi mye lettere enn f.eks Rieju, Suzuki og Malaguti. Disse er man som oftest nødt til å ha choke på, og de må ofte har 2-3+ tråkk, og er råe og går dårlig i begynnelsen.

 

Dårlig toppfart sier du? Når den går 55-70 orginalt så vil jeg ikke akkurat si at det er så dårlig. De andre mopedene med 52 eller 48 tenners bakdrevet som er høyere gira går ikke fortere. Eller veit du om noen andre som har en gjennomsnittsfart på 55-65 orginalt?

 

SM/R-Racer var fram til 2004 Derbis billigste modell. Etter det er det R/SM X-Race som har vært den billigste. Etter mine erfaringer er dette en meget god sykkel! Slitter å gire så mye med den og. Som tidligere skrevet, det skal en ganske bratt bakke til før du må ned på 5. gir. :)

Lenke til kommentar
Derbi har gode motorer, og går "godt" orginalt.

Men jeg ville ikke sagt at derbi har så kraftige rammer, jeg har selv sett flere fucka derbi rammer, og de tåler ikke mer enn andre.

 

Og det med at derbi starter på første tråkk osv, det kommer helt ann på fra sykkel til sykkel. Derbi er nok ikke no bedre der heller.

 

Derbi går kun bedre i bakkene pga drevniga, den er veldig lett dreva, så du får bedre aks, men litt dårligere toppfart (dette kan du seff gjøre om på).

 

Men X-race er så absolutt en sykkel å anbefale ;) Billige med gode sykler.

Derbi har jo mange modeller, med X-race er nok billig modellen som du sier ja, men den holder nok i massevis.

8322634[/snapback]

Jeg har da ikke noe merka no svakheter med ramma etter at sykkelen har gått i bakken 4 ganger.. En kamerat har RR, og den ble da litt skakk etter en velt..

 

Etter mine erfaringer så starter Derbi mye lettere enn f.eks Rieju, Suzuki og Malaguti. Disse er man som oftest nødt til å ha choke på, og de må ofte har 2-3+ tråkk, og er råe og går dårlig i begynnelsen.

 

Dårlig toppfart sier du? Når den går 55-70 orginalt så vil jeg ikke akkurat si at det er så dårlig. De andre mopedene med 52 eller 48 tenners bakdrevet som er høyere gira går ikke fortere. Eller veit du om noen andre som har en gjennomsnittsfart på 55-65 orginalt?

 

SM/R-Racer var fram til 2004 Derbis billigste modell. Etter det er det R/SM X-Race som har vært den billigste. Etter mine erfaringer er dette en meget god sykkel! Slitter å gire så mye med den og. Som tidligere skrevet, det skal en ganske bratt bakke til før du må ned på 5. gir. :)

8322693[/snapback]

Sier ikke at derbi har dårlig toppfart, for det har den ikke, men derbi kunne hatt bedre ;)

Lenke til kommentar
Sier ikke at derbi har dårlig toppfart, for det har den ikke, men derbi kunne hatt bedre ;)

8322726[/snapback]

Orginalt tenker du på? Eller med trim? De som trimmer den drever jo den om på grunn av turtallet da, så da får man jo høyere toppfart. Kan ikke si jeg vet om noen andre av dagens mopeder som går noe særlig fortere enn 50 orginalt..

Lenke til kommentar

hehe,

 

Derbi er lik som alle andre. Bensin - luft - plugg. Om blandingsforholdene på gasseren er feil og gjør pluggen sur og rå så er det ikke rart de må bruke choke.

 

Men da de syklene ( av typen derbi ) har forandret uveksling på bakdrev, og de har lik sylinder og oppnår likt turtall, burde ikke de da hatt ett eller annet sted der utvekslingen utgjør det samme som på X-race ?

 

Kort sagt, det er ingenting som gjør at Derbi X-race er bedre enn andre sykler i en slik prisklasse. Suzuki har jo ingen nevnverdige konkurenter, men Reiju, yamaha har iallefall et par, disse er meget kvalifiserte.

 

Har selv hatt 4 minarelli Am6 motorer, alle disse har vel startet på 1 tråkk, uansett om jeg hadde full trim eller helt orginal.

Orginal gjorde den 55, altså plombert.

 

At RR har dårlig konstruert ramme skal jeg ikke si noe på, men det er godt kjent at Derbi har problemer med elektronikk og med DRD rammer, mange som har knekt på tvers, alle kan jo ha produksjonsfeil.

Endret av Hurt
Lenke til kommentar

grunnen til derbi har fått litt dårlig rykte på ramene var pga det var noen feilproduserte rammer i 2003 eller 2004 der de hadde sveiset skøytene hadde blitt dårlig sveiset og derav røk disse skøytene . Dette skjedde med en på moped portalen og fra da av har derbi hat dritrammen ifølge folk :p

 

edit : bare få nevnt litt om motorene og . Fatter ikke at det blir AM6 Vs Derbi hver gang jeg :nei: jeg er nok som de aller aller fleste vet derbi frelst . Men det som er med derbi motorene , er at disse i spania blir faktisk bygd som 80cc , derav er blokka , veiva og resten av motoren inredd etter det . Og AM6 er bygd for å være en 50 kubikks motor som holder lenge til 50 kubikk å være ;)

 

MEN nå må vi da huske at AM6 er en god motor uten tvil , skal en ha Uber rå heftig trimmsylinder må en bytte veiva på begge uansett , derbi clutchen vil kansje klare seg , men en ny clutch koster vel 400-500 kr . (ja dette skrev jeg for ingen skal bli sinte å sure på meg:P )

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg har 2004 modell, men ingen problemer med ramme. Heller ikke hørt noe om det..

 

Men kan noen forklare hvorfor motoren på X-Race og X-Treme gir 2,8 KW, mens motorene på de dyrere Derbi'ene (som jeg trodde var de samme) gir kun 1,6 KW, det samme som AM6 motorene? 3,5 HK på X-Race/Treme er jo ganske mye mer i prosent enn 2,2 HK hos de andre..

 

Og hva er disse elektriske problemene? At nærlyset ryker fordi den er så turtallsvillig, at regulatoren ikke klarer å holde spenningen nede på 12V? Hører ganske ofte i forhold at det er flere feil med sykler som RR og andre konkurrenter..

 

Derbi er lik som alle andre. Bensin - luft - plugg. Om blandingsforholdene på gasseren er feil og gjør pluggen sur og rå så er det ikke rart de må bruke choke.
Rart at så mange Malagutier, Rieju'er og andre oft er nødt til å bruke choke for å få starta, og i det hele tatt få kjørt med en gang etter de har stått en dag eller mer. Så du mener disse er feil innstilt fra fabrikk? Strange..

 

OioIoi... det må jeg si... veldig gode svar her! Takker. . . Men sånn helt på tampen.. kan dere anbefale x-race, eller er det andre modeller som er bedre... Liker godt derbi syklene skjønner dere  :cool:

8323642[/snapback]

JA! Kan på det varmeste anbefale X-Race! Etter min mening den beste i sin klasse! :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

korter ned litt :)

 

Kan ikke forstå at det skal være noe mindre eller mer hester da. det er da eksakt samme motorene i disse syklene , uten om at GPR bruker en litt annen veiv, og det er litt forskjellig dreving.

8323677[/snapback]

Ikke jeg heller. Men dette ha helt sikkert noe med drevingen å gjøre, siden det bare er X-Race/Treme som har 65 tenners bakdrev.

 

Vurderer forresten å sette på ekstralys på min. Tåke eller fjernlys. En 55W halogenpære bør lyse mye bedre enn en vanlig 35W osrampære.. Enten feste den mellom lyktekåpa og skjermen, eller en på hver demper. Men er litt usikker på hvor mye strøm som klarer å leveres, derfor er jeg skeptisk til at det skal klares å levere 9A ved 110W, men jeg tror det skal gå bra med 55W. Det måtte vel å så fall blitt at jeg koblet ut fjernlyset i løktekåpa dersom jeg kjørt med det andre, og at jeg hadde nærlyset i lyktekåpa.

Sett på disse:

http://www.biltema.no/products/product.asp...6&iItemId=76492

http://www.biltema.no/products/product.asp...6&iItemId=76494

http://www.bilextra.no/?ItemId=3347

http://www.bilextra.no/?ItemId=3349

http://www.bilextra.no/?ItemId=3348

 

Noen som har prøvd eller hvet om noe slikt? Bilder? :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Så er forskjellen bare dreva? Hm... mulig jeg har ramla av her men... Er d sånn at x-race (den"billige") har mer hk enn de dyrere, DRD osv?

8323776[/snapback]

 

altså om dette er fakta , så har da dette bare med drevene å gjøre ( ikke at jeg skjønner hvordan det går til) . for i disse sykklene er det eksakt samme motor , og det å dreve om er hverken en dyr eller vanskelig jobb :p så kjøp den du liker best , og den økonomien sier ja til :p

 

mvh den onde anda ^^,

Lenke til kommentar

aj aj aj , fanken nå tenkte jeg ikke klart i det heletatt . nå har jeg en forklaring på det greine deres . f.eks e GPR har mindre hester en X-Race på grunn av drevingen . altså GPR har mindre drev bake , derfor vil denne kunne kjøre fortere en X-race med større drev , derfor vil GPRen bli mer nedblombert en X-racen , der drevet virker som en plombe uten at det går utover kreftene til motoren !

 

jeg er smart ass !

 

*slå seg selv i hodet for jeg ikke kom på dette før nå *

 

edit : for nuubs gir større bakdrev større aks , og mindre toppfart :p (akkurat som på trøsykkel ja )

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...