Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min nye Volvo 245TIC 89.mod


Anbefalte innlegg

B230FK som er under panseret er helt orginalt og yter 136HK er litt usikker på NM da men:P

 

Trimming er ikke prioritert før jeg finner en annen girkasse og får tatt det lille som er av rust og litt små ting

8319348[/snapback]

 

Hei. Den bilen er flott :)

 

Sender med litt info, om motoren din. Kan De vennligst ta ett bilde av motoren ?

 

B230FK - 940 S (last years of 900 series were only available as estate and with B230FK or B230FT)

Motronic (Bosch) - Low Pressure Turbo

99 kW / 135 hp at 4900 RPM

230 Nm at 2300 RPM

96 X 80 mm /4.cyl. / low pressure turbo

2,316 litre

 

TIC står for Turbo Intecooler, men en B230FK er en lavtrykksturbo.

 

Derfor hadde det var kjekt med ett bilde.

 

Vennlig Hilsen

 

Wild Berries

8420194[/snapback]

Svarer for han jeg ;)

 

motor4.jpg

 

Tenker meg at det var detta bildet som var mest interessant..

 

Et til for moro skyld

motor1.jpg

 

(Ja, Kenneth sine bilder)

 

Menne, hvorfor skal du se det? Han vet at han har en Intercooler liksom :ph34r:

Men mitt spørsmål er egentlig om B230FK kom orginalt med IC? I hovedkortet hans står det 135kW ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
B230FK som er under panseret er helt orginalt og yter 136HK er litt usikker på NM da men:P

 

Trimming er ikke prioritert før jeg finner en annen girkasse og får tatt det lille som er av rust og litt små ting

8319348[/snapback]

 

Hei. Den bilen er flott :)

 

Sender med litt info, om motoren din. Kan De vennligst ta ett bilde av motoren ?

 

B230FK - 940 S (last years of 900 series were only available as estate and with B230FK or B230FT)

Motronic (Bosch) - Low Pressure Turbo

99 kW / 135 hp at 4900 RPM

230 Nm at 2300 RPM

96 X 80 mm /4.cyl. / low pressure turbo

2,316 litre

 

TIC står for Turbo Intecooler, men en B230FK er en lavtrykksturbo.

 

Derfor hadde det var kjekt med ett bilde.

 

Vennlig Hilsen

 

Wild Berries

8420194[/snapback]

Svarer for han jeg ;)

 

motor4.jpg

 

Tenker meg at det var detta bildet som var mest interessant..

 

Et til for moro skyld

motor1.jpg

 

(Ja, Kenneth sine bilder)

 

Menne, hvorfor skal du se det? Han vet at han har en Intercooler liksom :ph34r:

Men mitt spørsmål er egentlig om B230FK kom orginalt med IC? I hovedkortet hans står det 135kW ...

8420437[/snapback]

 

Hvorfor jeg ville se bildene, jo for det stemmer ikke med en B230FK, i en Volvo 240. :hmm:

 

Og siden De sier 135 KW, og TIC, så stemmer ikke B230FK.

 

B230FT, kan ligne mer.

 

Bilder tatt ifra frontdekselet, der pleier det å stå motor type.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Hehe...

 

Så klart det ikke stemmer, men så har motoren tross alt blitt skiftet og godkjent i vognkort.

 

FK er det, og med Intercoolern blir effekten økt en hel del, som vil få en FK-motor opp i slike effekter.

8422936[/snapback]

 

Vennligst forklar en som har hatt volvo i 20 år, hvordan en B230FK, skal kunne ha 135KW :hmm:

 

En standard Volvo B230FK, leveres med intercooler, og HK er 136 og 230 NM.

 

Og 135 KW, hadde vridd den girkassen rett ut av festene, siden dreiemomentet ville ha blitt mye høyere enn 230 NM.

 

Og hvilken Chip / Trimchip står det i den ?. Wastegaten har Dere skiftet den ?

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Ikke enig med deg at dreiemomentet hadde vridd girkassa ut av festene, den tåler da littegranne mer.

 

Men Wild Berries, siden jeg faktisk ikke ved så mye om Kenneths bil, så melder jeg meg ut av diskusjonen, og lar Kenneth svare selv.

Kan godt hende den er godkjent for effektøkning til 135 kW, ikke vet jeg hvorfor det står det i vognkortet hans.

 

Men han sier selv at det er 135 hk, så hva er egentlig diskusjonen her? Jeg tar tilbake det jeg sier om at ICen ville økt effekten, siden jeg faktisk ikke trodde den kom med IC orginalt (motoren altså).

Lenke til kommentar

Motoren som sitter i bilen min er B230FK såkalt lavtrykksturbo med 136HK/230NM, står i vognkortet mitt det. Motoren kommer fra en 95.mod 940LT(lavtrykksturbo). Er mulig den har blitt godkjent med effekt opptill 181HK(135kW). Ved bytte til ventilerte skiver får man godkjent turbomotor i Volvo 240 helt opptil 220HK. Uten ventilerte skiver er det vel et sted mellom 180-200HK, mener jeg.

Lenke til kommentar
Ikke enig med deg at dreiemomentet hadde vridd girkassa ut av festene, den tåler da littegranne mer.

 

Men Wild Berries, siden jeg faktisk ikke ved så mye om Kenneths bil, så melder jeg meg ut av diskusjonen, og lar Kenneth svare selv.

Kan godt hende den er godkjent for effektøkning til 135 kW, ikke vet jeg hvorfor det står det i vognkortet hans.

 

Men han sier selv at det er 135 hk, så hva er egentlig diskusjonen her? Jeg tar tilbake det jeg sier om at ICen ville økt effekten, siden jeg faktisk ikke trodde den kom med IC orginalt (motoren altså).

8423415[/snapback]

 

Håpet på en "snarvei" til "billig" effektøkning her :)

 

Håpet at noen av Dere unge hadde "tryllet" frem en formel og to, slikt vi "gamle gutta" kunne dra nytte av. :D

 

Så det var bare det, ikke noe vondt ment ifra min side, og visst det ble tolket slikt, så beklager jeg det.

 

Anyway, det er en meget flott bil. Slitesterk som bare det. Om og visst den får kos og kjærlighet.

 

Plenty med deler å skaffe også.

 

Så keep up the good work.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Motoren som sitter i bilen min er B230FK såkalt lavtrykksturbo med 136HK/230NM, står i vognkortet mitt det. Motoren kommer fra en 95.mod 940LT(lavtrykksturbo). Er mulig den har blitt godkjent med effekt opptill 181HK(135kW). Ved bytte til ventilerte skiver får man godkjent turbomotor i Volvo 240 helt opptil 220HK. Uten ventilerte skiver er det vel et sted mellom 180-200HK, mener jeg.

8425184[/snapback]

200hk med solide skiver, 220hk med ventilerte skiver ;)

Så da var det ikke gjort noe spess med den, nei..

 

Wild Berries: :) Høres fint ut :) Det finnes jo VikingChip da, som skal fungere ganske så bra. Forstått det slik at den passer på ihvertfall denne motoren. Kan sjekke det opp om du er interessert.

Lenke til kommentar

Wild Berries: :) Høres fint ut :) Det finnes jo VikingChip da, som skal fungere ganske så bra. Forstått det slik at den passer på ihvertfall denne motoren. Kan sjekke det opp om du er interessert.

8425782[/snapback]

 

Takker for svar, sitter selv med en "sur" B230FB, med 130 HK, og 186 NM.

 

Har lenge blitt "truet" av mine venner til å skaffe en B230FK og slenge i en chip og to.

 

Men det finnes ikke så mange "ærlige" bilopphoggere.

 

Men visst Dere slenger i en Vikingchip, kan Dere "benke" motoren da, artig å se hva en klarer å dra ut av en slik motor. :hmm:

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

 

PS: Mere bilder :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her har det ikke skjedd så veldig mye. Har funnet vannlekkasje bla. Det visste seg at det manglet inn plugg på torpedo vegge, rett ved siden av hvor man trekker i greia for å åpne panseret. Hvorfor den manglet er uvisst. Men det er nå rettet opp i, håper det ikke kommer mer vann nå. Ellers så har jeg fått taki meg et turbo emblem for å ha i grillen, usikkert om jeg kommer til å bruke den med det første. Kjekt å ha:p Ellers så skal jeg ta en liten service på den i sommer, skifte olje, plugger,pluggledninger, fordelerlokk, rotor,servoreim og litt småting før jeg og frue skal på ferie.

Lenke til kommentar
Her har det ikke skjedd så veldig mye. Har funnet vannlekkasje bla. Det visste seg at det manglet inn plugg på torpedo vegge, rett ved siden av hvor man trekker i greia for å åpne panseret. Hvorfor den manglet er uvisst. Men det er nå rettet opp i, håper det ikke kommer mer vann nå. Ellers så har jeg fått taki meg et turbo emblem for å ha i grillen, usikkert om jeg kommer til å bruke den med det første. Kjekt å ha:p Ellers så skal jeg ta en liten service på den i sommer, skifte olje, plugger,pluggledninger, fordelerlokk, rotor,servoreim og litt småting før jeg og frue skal på ferie.

8541222[/snapback]

http://www.volvocars.no/salesandservices/m...e/genuineparts/

 

Send den inn der du.. Har jeg tenkt å gjøre etterhvert. :)

 

Menf int du fikk fiksa den vannlekkasjen.. HAdde du ikke en baki og?

Lenke til kommentar

Jo, var kommet vann baki også. Er jo gjennomgående hull der under førersette som er der som standard for at ingen skal missforstå:p Så da kom det vann baki også. Skal være tett der nå. Mangler bare å finne ut hvor det kommer vann fra sidevinduet bak på høyresiden, og eventuelt tette det med silikon. Helvettes dritt!!

 

Må kanskje skifte ut noe deler på servopumpa, reima bla. Vi får se

Lenke til kommentar
Jo, var kommet vann baki også. Er jo gjennomgående hull der under førersette som er der som standard for at ingen skal missforstå:p Så da kom det vann baki også. Skal være tett der nå. Mangler bare å finne ut hvor det kommer vann fra sidevinduet bak på høyresiden, og eventuelt tette det med silikon. Helvettes dritt!!

 

Må kanskje skifte ut noe deler på servopumpa, reima bla. Vi får se

8553906[/snapback]

 

 

Ikke bruk silikon :dontgetit:

 

TEC-7 er ett meget stabilt emne. Det har jeg brukt både på bilen og campingvognen. Det kan De også slipe på, sillikon er noe sleipt dritt.

 

Link : http://www.novatech.as/content/presse/tec7_presse_151100.htm

 

Jeg har også lakket oppå den med Quick lakk, og lakken samt TEC-7 går veldig bra isammen.

 

Eneste plassen jeg ville ha brukt sillikon, var der jeg var usikker på om jeg skal / skulle skifte ut deler.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

 

PS: Mere bilder av denne bilen, please.

Lenke til kommentar
Hvor får man kjøpt slikt hen da?

 

Hva slags bilder ønsker du av bilen? Har ikke skjedd så mye enda. Blir gjort litt mer med den når jeg skal ha sommerferie.

8567991[/snapback]

 

 

TEC-7 kan De kjøpe hos malerbutikker, COOP, Flugger og andre seriøse forhandlere av dette meget bra produktet.

 

Eller`s sjekk forhandlerstatus på den linken over.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

 

PS: Ok, bilder etter sommerferien da :D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En liten update:

 

Har fått fjerna rusta som var underlist ved sidevinduet, samt skifta lista. Men det lekker fremdeles inn vann der:( Skal se nærmere på det når jeg skla ha ferie. Fått skifta bremseklosser foran, mangler bak da den enne calipern, så har stemplene rusta fast. Skifta olje/filter som gjorde at bilen ikke bruker olje:D Skifta tennplugger, ledninger, fordelerlokk og rotor. Må skifte pakning til innsuget snart.

 

Ellers kommer det mer updates i de kommende ukene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Updates:

 

 

Fått skifta innsugspakninga men det var visst noe på innsuget som gjorde at motoren fikk falksluft og gikk litt dårlig. Men nå går motoren reinere og rister mindre på tomgang. Mangle bare å få bort litt (ventil?)tikking. Samt at motoren går bedre enn den hadde gjort.

 

Synderen:

 

130820071332.jpg

 

 

 

 

 

Var på en dagstur til Oslo for et par dager siden og kjøpte bla et digital kamera sammens med samboern og hun tok en del bilder av bilen.

 

DSCN0029.jpg

 

 

DSCN0049.jpg

 

 

DSCN0048.jpg

 

 

Oksidering (Tar lakkrens på den når været blir bedre) :

 

DSCN0031.jpg

 

 

DSCN0030.jpg

 

 

DSCN0063.jpg

 

 

DSCN0066.jpg

 

 

Motorrom:

 

DSCN0039.jpg

 

 

DSCN0038.jpg

 

 

Interiør:

 

 

DSCN0040.jpg

 

 

Volvo`s 15" Turbo felg:

 

 

DSCN0067.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...