Gå til innhold

Hvordan vite om skjerm støtter HD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

For at skjermen skal være HD-ready, må den minimum ha 720 fysiske linjer, samt en digital inngang. Dettte kan enten være HDMI eller DVI.

8318676[/snapback]

Glem det jeg skrev.. Jeg forstod det faktisk... Takk, det var det eneste jeg lurte på :p

Endret av Omar2x6
Lenke til kommentar
In order to be awarded the label “HD ready” a display device has to cover the following requirements:

Display, display engine

The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or display engine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio.

Video Interfaces

The display device accepts HD input via:

Analog YPbPr. “HD ready” displays support analog YPbPr as a HD input format to allow full compatibility with today's HD video sources in the market. Support of the YPbPr signal should be through common industry standard connectors directly on the HD ready display or through an adaptor easily accessible to the consumer; and:

DVI or HDMI

HD capable inputs accept the following HD video formats:

1280x720 @ 50 and 60Hz progressive scan (“720p”), and

1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)

The DVI or HDMI input supports copy protection (HDCP)

 

Kort fortalt må skjermen ha minimum 720 fysiske linjer.

Må kunne vise bilder i 720p og 1080i.

DVI eller HDMI og en av disse MÅ støtte HDCP (kopibeskyttelse).

Lenke til kommentar

Spørsmål:

 

Hva er forskjellen på en HD-ready TV og en HD TV.

 

Betyr det at en TV er HD-ready at den klarer å vise bilde med HD signal inn (dvs at skjermen ikke blir svart med HD signal) men skjermen klarer ikke å vise HD bilde ?? :hmm:

Endret av Shittu
Lenke til kommentar

Det du kanskje mener er Full HD.

Med full HD så kan du få den høyeste oppløsningen som er 1920 × 1080 pixels, og da få best utnytte av HD DVD/blueray. HD TV-signaler blir neppe noe høyere enn 1280 × 720 pixels da det er billigest/enklest å distribuere til massene.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Det du kanskje mener er Full HD.

Med full HD så kan du få den høyeste oppløsningen som er 1920 × 1080 pixels, og da få best utnytte av HD DVD/blueray. HD TV-signaler blir neppe noe høyere enn 1280 × 720 pixels da det er billigest/enklest å distribuere til massene.

8363828[/snapback]

 

 

Hvorfor er TV'ene merket med "HD-ready", hvorfor ikke bare merke med "HD" ?

 

 

Føler på meg at det er noe muffens her, dvs at HD-ready TV'er har ikke HD oppløsning men kan motta HD signal og vise bilde.

En vanlig TV (ikke HD-ready) vil, etter det jeg har hørt, få sort skjerm med HD signaler.

 

:hmm:

 

Noen som skjønte den ? Stemmer mistanken min ?

Lenke til kommentar
Det du kanskje mener er Full HD.

Med full HD så kan du få den høyeste oppløsningen som er 1920 × 1080 pixels, og da få best utnytte av HD DVD/blueray. HD TV-signaler blir neppe noe høyere enn 1280 × 720 pixels da det er billigest/enklest å distribuere til massene.

8363828[/snapback]

 

 

Hvorfor er TV'ene merket med "HD-ready", hvorfor ikke bare merke med "HD" ?

 

 

Føler på meg at det er noe muffens her, dvs at HD-ready TV'er har ikke HD oppløsning men kan motta HD signal og vise bilde.

En vanlig TV (ikke HD-ready) vil, etter det jeg har hørt, få sort skjerm med HD signaler.

 

:hmm:

 

Noen som skjønte den ? Stemmer mistanken min ?

8378531[/snapback]

 

Erm, den har oppløsning, bare lavere enn det en "full hd"-tv kan levere.

Det er veldig enkelt å skjønne at det er mye forvirring rundt dette blant folk som ikke har over-middels kunnskaper på elektronikk.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Hvorfor er TV'ene merket med "HD-ready", hvorfor ikke bare merke med "HD" ?

Fordi HD Ready er det eneste begrepet som inneholder definerte krav til HD-kompatibilitet for TV-er og projektorer.

 

Føler på meg at det er noe muffens her, dvs at HD-ready TV'er har ikke HD oppløsning men kan motta HD signal og vise bilde.

En vanlig TV (ikke HD-ready) vil, etter det jeg har hørt, få sort skjerm med HD signaler.

Hva er grunnen til at du føler det? Et av HD Ready-kravene omhandler oppløsning, nærmere bestemt 720 fysiske linjer i 16:9-modus. Dette er bare et minimumskrav, så TV-er med høyere oppløsning (f.eks. 1080p) er også HD Ready.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...