Gå til innhold

Befolkning hvis svartedøden ikke hadde skjedd?


kokka

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kanskje det....

Men de fleste ville nok ha utvandret til Amerika.

8325015[/snapback]

 

Nå mener han vel hele verden og ikke bare Norge?

 

 

Hvis ikke svartedauen hadde tatt livet av oss hadde en annen edepemi eller noe helt annet gjort det så befolkningen hadde nok vært omtrent den samme.

8329197[/snapback]

 

Kanskje. Kanskje ikke..

 

Det som er litt interessant er hvordan Norge hadde sett ut i dag uten svartedauden. Resultatet av den var vel hovedgrunnen til at vi gikk inn i union med de andre nordiske landene, siden den tok med seg over halvparten av befolkningen vår og 2/3 av adelen.

Lenke til kommentar
Kanskje det....

Men de fleste ville nok ha utvandret til Amerika.

8325015[/snapback]

 

Nå mener han vel hele verden og ikke bare Norge?

8358893[/snapback]

Nå var det ikke bare Nordmenn som utvandret til Amerika( Er en grunn til at de snakker Engelsk).

 

Og Svartedauden var vel for det meste i Europa selv om den hadde sin opprinnelse i Kina.

Lenke til kommentar

Har dere noen gang tenkt på at om slike større katastrofer ikke hadde skjedd så hadde sannsynligvis ikke akkurat DU blitt født?

 

Om meteorer ikke hadde truffet jorden for mange millioner år siden så hadde kanskje ikke mennesket eksistert, isåfall ikke slik vi er i dag.

 

Litt rar tankegang såklart ;)

Lenke til kommentar
Har dere noen gang tenkt på at om slike større katastrofer ikke hadde skjedd så hadde sannsynligvis ikke akkurat DU blitt født?

 

Om meteorer ikke hadde truffet jorden for mange millioner år siden så hadde kanskje ikke mennesket eksistert, isåfall ikke slik vi er i dag.

 

Litt rar tankegang såklart ;)

8364312[/snapback]

 

Det trengs vel ikke "store hendelser" for å endre historiens gang.

Kanskje nok med en liten sommefugl (på et tidlig nok tidspunkt).

Lenke til kommentar
På Island skjedde ikke svartedauen. Du kan jo se åssen de har det der.

8380313[/snapback]

Nå skjønner jeg ikke hvordan det skal ha noe å si. I Nord-Korea skjedde ikke svartedauden. Du kan jo se åssen de har det der.

 

Nå har jeg ikke så mye peiling på Islands historie, så om det er noe som gjør dette vesentlig, så beklager jeg. :hmm:

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg ikke hvordan det skal ha noe å si. I Nord-Korea skjedde ikke svartedauden. Du kan jo se åssen de har det der.

 

Nå har jeg ikke så mye peiling på Islands historie, så om det er noe som gjør dette vesentlig, så beklager jeg. :hmm:

8390579[/snapback]

 

Det har noe å si på den måten at Island er samme folk som oss, med samme kultur og språk. Vi er/var veldig like. Nord-Korea og Norge har ikke særlig mye til felles.

 

Jeg tror svartedauen hadde mest og si for oss i sammenheng med Danmark og Sverige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...