Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

finner ikke hal.dll, windows xp vil ikke starte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. kommer bare opp C:

 

I den guiden står det at etter de har trykt R på den blå skjermen for windows recovery skal de trykke 1 for å få opp muligheten til å skrive admin passord. Det går ikke hos meg. Får bare en feilmelding om at " the command is not recognized"

 

Her er linken til guiden jeg snakker om:

My Webpage

Lenke til kommentar
Prøv å kjøre chkdsk en gang til, nå med chkdsk /f

 

Hvorfor du ikke får kopiert over hal.dll vet jeg ikke sånn i farten.

 

Du kan prøve det som er forklart her: http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;330184

 

Du kan også kjøre en repair. I utg.pkt skal du ikke miste noe data, men man vet aldri.

8316876[/snapback]

 

Får ikke kjørt chkdsk /f "The parameter is not valid"

 

Hvordan kjører jeg repair da?

Lenke til kommentar

Fra Windows:

Når gjenopprettingskonsollen starter, kan du velge å trykke F6 for å installere en SCSI- eller RAID-driver fra en tredjepartsleverandør, i tilfelle du trenger en slik driver for å få tilgang til harddisken. Denne ledeteksten fungerer på samme måte som under installasjonen av operativsystemet.

 

Tror dette er grunnen til at jeg ikke får opp spørsmål om passord. Trykket F6 under oppstart men når jeg skulle velge drivere fant de ikke noen drivere.

 

 

Hva mente du i siste posten norbat? etter jeg har trykket r kommer jeg til den screenen der jeg har vært før, skrev help og fikk opp en liste med de tilgjengelige kommandoene.

Lenke til kommentar
Du skal ikke velge R første gang (da kommer du til gjenopprettingskonsollen), fortsett (som en vanlig installering). Det vil bli sjekket om du har en windowsversjone installert fra før. DA vil du får mulighet for å reparere den.  :)

8317065[/snapback]

 

er redd for å gjøre noe feil nå.

 

Fikk opp en skjerm med noen rettigheter som jeg skulle trykke f8 for å godta.

Deretter kom det opp en skjerm med en liste med partisjoner, 3 stk

-:

C:

D:

 

Her er noen muligheter men her står ingen ting om repair R.

Har mulighet for Install, Delete og Create Partition

Lenke til kommentar

hmm, hvis du ikke får noe valg om å reparere den windowsversjonen som ligger der, så bør du avslutte denne prosessen.

 

Framgangsmåten for å kjøre en repair av eksisterende win er:

Boot fra winXP cd'n

Velg å installere windows

Aksepter lisensavtalen

Velg hvilken windowsversjon du skal reparere og klikk R (el.l)

http://www.windowsxphome.windowsreinstall....epair/part1.htm

 

 

Prøv og kjør en bootcfg /rebuild (er linket til i en tidligere post)

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Kjørte bootcfg /rebuild.

 

Error: Failed to successfully scan disks for windows installations. This error may be caused by a corrupt file system, which would prevent Bootcfg from successfully scanning. Use chkdsk to detect any disk errors.

 

Har kjørt chkdsk to ganger allerede men det har ikkje hjulpet særlig mye.

 

Ser på nettet at det å boote fra en linux cd kan være et alternativ. For så å legge inn hal.dll i system32 mappen fra linux

Er det noen som har erfaringer med det?

Lenke til kommentar

Er det en bærbar pc du har? Da er det isåfall mulig du har en skjult partisjon som heter PQSERVICE. Det er recovery cd`en din. Trykk "Alt+F10" under oppstart og se om du kan reparere XP derfra.

 

Jeg fikk selv feilmelding om manglende hal.dll forleden dag , og jeg måtte reinstallere.

 

For fremtiden: Lag en partisjon KUN til Windows XP. Spill, bilder, musikk osv, legger du på en ANNEN partisjon. :thumbup:

Lenke til kommentar
Du skal ikke velge R første gang (da kommer du til gjenopprettingskonsollen), fortsett (som en vanlig installering). Det vil bli sjekket om du har en windowsversjone installert fra før. DA vil du får mulighet for å reparere den.  :)

8317065[/snapback]

 

er redd for å gjøre noe feil nå.

 

Fikk opp en skjerm med noen rettigheter som jeg skulle trykke f8 for å godta.

Deretter kom det opp en skjerm med en liste med partisjoner, 3 stk

 

-:

Det burde ikke komme der. Er det en partisjon på Disken din , eller det er en drive som minnepinne? fjerne det.

Men det kan forårsake at din Boot.ini heviser til feil partisjon, og dermed feilmeldning om \system32\hal.dll, kommer opp.

Uansett DU må kontrollere, hvor er din systempartisjon, og hvor er boot.ini file.

Finne den og lese den.

Det er ikke nødvendig at det er hal.dll som mangler eller det er feil med.

 

C:

D:

 

Her er noen muligheter men her står ingen ting om repair R.

Har mulighet for Install, Delete og Create Partition

8317124[/snapback]

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Har forsøkt hjelpe en kamerat med akkurat det samme problemet. Fått hjulpet ham med å berge en rekke viktige filer, men windows lar seg ikke installere. Systemet er helt låst rett og slett. Lurer på om det lar seg gjøre å installere linux ubuntu og via dette programmet legge til hal.dll?!

 

Tenker selv på å "gå linux" på sikt, men det blir en lengre overgangsfase^^ Linux er for dårlig utviklet i forhold til spill, men de kommer nok sterkt der også....og da!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei og hopp!

 

Sliter litt med å følge med. Jeg savner akkurat samme filen på pcen, er ikke super på bruk av pc så lurer litt på ka eg skal trykke på.

 

Har startet pcen med xp-cd og trykket på F8, men står så helt stille.

 

Hvilken skal eg trykke på?

 

Safe Mode

Safe Mode with Networking

Safe Mode with Command Prompt

 

Enable Boot Logging

Enable VGA Mode

Last Known Good Configuration

Directory Services Restore Mode

Debugging Mode

Disable automatic restart on system failure

 

Start Windows Normally

Reboot

Return to OS Choices Menu

 

Kan noen hjelpe meg!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...