Gå til innhold

Naiv.Super. Bankebrett fra Brio


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde vel et slikt da jeg var liten, falt meg ikke engang inn å gå opp på loftet for å lete etter det.

 

Forresten likte jeg ikke boken noe særlig. En historie om en kar med sammenbrudd som blir leselig fordi den er så lettlest, ikke hva den er skrytt opp til etter min mening.

 

Det jeg derimot merket var at mange begynte å skrive lister etter å ha lest boken.

Lenke til kommentar
Jeg hadde vel et slikt da jeg var liten, falt meg ikke engang inn å gå opp på loftet for å lete etter det.

 

Forresten likte jeg ikke boken noe særlig. En historie om en kar med sammenbrudd som blir leselig fordi den er så lettlest, ikke hva den er skrytt opp til etter min mening.

 

Det jeg derimot merket var at mange begynte å skrive lister etter å ha lest boken.

8311575[/snapback]

Hvis du virkelig ikke mener at boken er mer enn en lettlest sammenbruddsroman, så frister det meg å si at du ikke forstår boken helt.

Lenke til kommentar
Hvis du virkelig ikke mener at boken er mer enn en lettlest sammenbruddsroman, så frister det meg å si at du ikke forstår boken helt.

8338791[/snapback]

 

 

 

Ja, jeg kan nok møte motstand på den, er klar over det.

 

Nå skal det sies at det er ca 10 år siden jeg leste boken på vgs, men det var inntrykket jeg satt igjen med da.

 

Men kanskje du kunne være så grei å summere opp de mer dyptliggende aspektene i denne boken raskt for meg?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan forstå, eksistensiell angst. Legg til at boka på mange måter tok opp i seg mye av 90-tallet i sin naive og ironiske stil, så har du en bestselger. At den er lettlest gjør den også til et ypperlig særemneobjekt. Personlig så har jeg omtrent samme forhold til boka som deg, samme gjelder det andre jeg har lest av Loe, bortsett fra Tatt av kvinnen, som jeg synes var ganske bra.

Lenke til kommentar

Jeg fikk lyst til å hente bankebrettet fra loftet. Jeg likte boken, og liker andre bøker av Erlend Loe også, men han er ikke øverst på listen min av talentfulle forfattere, for å si det på den måten. Å kalle den lettlest er vel å ta i litt? Mener det var en setning et sted der som strakte seg over halvannen side. Har ikke lest den på noen år nå riktignok, så det er mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Jeg fikk lyst til å hente bankebrettet fra loftet. Jeg likte boken, og liker andre bøker av Erlend Loe også, men han er ikke øverst på listen min av talentfulle forfattere, for å si det på den måten. Å kalle den lettlest er vel å ta i litt? Mener det var en setning et sted der som strakte seg over halvannen side. Har ikke lest den på noen år nå riktignok, så det er mulig jeg tar feil.

8364541[/snapback]

Han har en tendens til å bruke lange setninger når karakterene i bøkene hans er inne i nevrotiske stadier, trolig fordi det virker mer nevrotisistisk med lange setninger enn korte, enkle setninger. Når karakterene hans tenker glade, enkle tanker, er ofte også setningene det samme. En av hans mest nevrotiske karakterer finner vi i Fakta om Finland, og det er en bok som domineres av lengre, mer komplekse setninger enn i hans tidligere verker.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...