Gå til innhold

En ansatt hos McDonalds, hverdagen der?!


Gjakmarrja

Anbefalte innlegg

men skal man bli en bedre servicebedrift må man ikke skylde på kunden, uansett hvor fristende det er.

Det finnes kunder som går inn i sjappa med eneste formål å bjeffe deg huden full. Kunder som hater livet. Kunder som insisterer på at de har rett. Kunder som ødelegger for andre kunder og ansatte med holdningen sin.

 

Disse menneskene finnes det ingen måte å komme godt ut av. De er servicebransjens isfjell for arbeidsmoralen. Du bare håper at de ikke kommer i så stort antall at du vurderer selvmord..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke folk bare si om de skal ha meny? Hvis jeg slår inn det de vil ha: Wopper og en cola.................................... og en pommes frites til.. Så må jeg slette ALT og begynne på nytt.

 

Dette var nytt for meg, så systemet er lagt opp slik at du må velge meny fyrst og at du ikkje kan "gjere om" bestillinga til meny etterpå?

 

Ja, hvis en kunda skal ha meny, så må en trykke på meny knappen først, så hvilken burger, så drikke så størrelse. Slik er det hvertfall på den BK'en jeg jobber på. Å hvis du skal ha noen spesielt på burgeren din/ta av noe, så må det slåes inn etter at man har valgt burger, samme om du sier det til slutt eller midt ini, bare ikke før du har sagt hvilken burger du skal ha så er det ett fett.

 

Å det me bacon på alt hos McDonalds, så er det litt slik hos BK også, mottoet "have it your way" kan no vries til det uendelige, så du kan gjøre egentlig det du vil med ingrediensene og hva du vil ha på burgeren din.

 

Det finnes kunder som går inn i sjappa med eneste formål å bjeffe deg huden full. Kunder som hater livet. Kunder som insisterer på at de har rett. Kunder som ødelegger for andre kunder og ansatte med holdningen sin.

 

Disse menneskene finnes det ingen måte å komme godt ut av. De er servicebransjens isfjell for arbeidsmoralen. Du bare håper at de ikke kommer i så stort antall at du vurderer selvmord..

Har noen av disse der jeg jobber også, de ser de skal ha en liten burger å cola og chips, så spørr du hvilken størrelse på menyen de vil ha, og da flipper de helt ut og klatrer nesten over kassa for å kjefte på deg, for de sa jo at de villa ha en liten burger, men for f*** da, liten burger er ikke det samme som liten meny !

Endret av egzeth
Lenke til kommentar
Morsom lesning. Kjører postbil og selv om jeg ikke må forholde meg til folk på samme måte, så møter jeg nå likevel de som klager. En del av ruta mi inkluderer et besøk på et studenthjem, hvor jeg stadig vekk møter folk som blir sure på meg fordi jeg ikke har med brevet eller pakka de skulle ha fått i dag. "Hva er poenget å kjefte på meg? Har jeg ikke brev, så har jeg ikke brev". Likevel så fortsetter de. Folk ass!

 

Hugsar då eg sjølv jobba i posten. Dagen byrja med avisutlevering. På siste stoppet budde det nokre pensjonistar som alltid stod å venta på avisa og påstod at den var for sein når eg kom klokka 06:55 på laurdagar. Regelen var at avisene skulle vere ute før sju, så eg hadde mitt på det tørre. Men han som køyrte ruta til vanleg var ganske rask (han kunne ruta utanat, i tillegg til at han råkøyrde), så dei forventa at avisa skulle vere der 06:30 kvar dag.

 

Edit: Og ein ting til. Folk som står ved postkassene og vil ha posten rett i handa, og blir irritert over at eg må putte det i postkassa. Nei, postmannen kan ikkje gi deg breva rett i handa om han ikkje veit kven du er. Kanskje det berre er ei nysgjerrig nabo.

Endret av Strange_quark
Lenke til kommentar
Eneste som irriterer er at enkelte folk som kommer inn sier "Mc Nuggets" eller "quarterpounder" når de bestiller, da jeg må bemerke at dette er Burger KING. Eller de som må si av McDonalds er bedre. Likevel kommer de hit?! Vel, la meg fortelle deg noe. På McDonalds får du hamburgere som du ikke aner hvor lenge har ligget der. På Burger King ligger burgerne der i maks 10 min, fordi vi har tidsmerking på burgerne. Det har ikke McDonalds! KValitet, ja!

Må rette deg her :p Vi har slike "timekort" som vi legger bak burgerne når de blir lagt opp, så de ligger der maks 10min, så blir de kastet, og skrevet opp på lista :)

Lenke til kommentar
Må bare bumpe denne! Genial 8D

Nice bump.

 

 

Dette kalles syting og klaging. Jeg er spent på hvordan denne personen så for seg hvordan det kom til å være å jobbe på McDonalds. Kanskje at alle mennesker som kommer inn er perfekte kunder? Sånne kunder som gjør at alt er enkelt for deg og at dagen din går fortest mulig? Når man har en jobb der man møter titalls forskjellige mennesker hver dag er det jo helt klart, og helt naturlig at slike ting skjer. Det er en del av jobben, og hvis man velger å jobbe der må man takle det.

 

Jeg vet at jeg ble utrolig seriøs her, og at denne egentlig var postet i Humor. Må si jeg lo mest av punkt 6, fordi jeg ble litt overasket. Smilte litt her og der, men så er jeg overtrøtt osv. nå da.

 

6) Kunden som klager på alt. Brettet er for skittent, bordet er en smule på, gulvet er klisset, hamburgeren er skjev, pomfriten er kald, moren har fått kreft, og det er krig i Irak. Alt pga meg og Mc Donalds.

Brukbart skrevet :)

Lenke til kommentar

siden TS klager på kunder vil jeg klage på de bak kassa og deres kunnskap om maten de serverer, spør man om anbefalninger så får man ofte svaret "Eh,,,jeg er ikke sikker jeg?" Før de plutselig kommer på den dyreste burgeren i sjappa bare for å få mer cash. Jeg spiste uheldigvis litt for ofte i Mækkern når jeg var i byen i vår, men har ikke spist der på en god stund nå.

En annen ting, dere har også nok ansatte til å rydde og vaske opp etter kunder som har forlatt stedet. Har vært på stressende restauranter der de har gjort det, enda de har stressa no jævlig

Lenke til kommentar

Det der med anbefalinger, når de fortsetter å svare "er ikke sikker" syns jeg folk burde forstå. Det er nemlig idiot-kundene sin skyld. Jeg jobber riktignok "bare" i kiosk, men jeg har ved flere anledninger fått direkte blodkjeft fordi den maten jeg anbefalte dem i går var ikke på laaangt nær så god som jeg sa. At jeg anbefalte ut fra min smak, og at de selv burde tatt høyde for det når de spurte om en anbefaling, det faller dem ikke inn. Så bedre å si "ikke sikker".

Lenke til kommentar
serverer man mat så burde man kunne anbefale maten også, i tillegg må man vite hva den innholder

Det høres så lett ut. Jeg gleder meg til du en gang må kunne det der.

 

Det er da et minimumskrav for folk som jobber med å servere mat, og nei det er ikke nødvendigvis enkelt.

Jobb skal ikke alltid være det vet du, og kan ikke den som selger maten hva maten inneholder er det god grunn til å bli skeptisk.

Noen gang vært på en restaurant hvor kelneren ikke vet hva dagens meny inneholder og består av?

De klarer jo til og med å vite hva vinene er lagd av og kommer fra, så at MC ansatte burde kunne vite hva de enkle rettene man servere der inneholder burde vært en selvfølgelighet.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Altså, jeg er 110% enig i at den som serverer mat enten skal kunne svare på stående fot hva maten inneholder, eller ha mulighet til å sjekke dersom det er usikkerhet angående om produktet kan inneholde spor av hvetemel (for eksempel). I mitt hode er det en selvfølge. MEN, det er ikke lett. Hver rett har gjerne minst 20 ingredienser, minst, dersom man teller med "spor av hvetemel" ol, og jeg blir bare mektig irritert når noen kommer og innbiller seg at dette er kjempelett å huske, når man gjerne har minst 10 forskjellige retter man skal huske alle disse ingrediensene på. Og jeg kan gjerne anbefale mat, jeg liker bare ikke å få blodkjeft for at det ikke var deres smak.

 

Og en ting til, til de som bare kommer inn ett sted og spør om en anbefaling. Hva med å gi den du spør litt å gå på? Er du megasulten og kunne spist en hest, eller er du bare ute etter en liten snack? Er du veggis, så er det lov å si det før du tvinger ekspeditøren til å anbefale ett eller annet med kjøtt, and so on.

Lenke til kommentar
Altså, jeg er 110% enig i at den som serverer mat enten skal kunne svare på stående fot hva maten inneholder, eller ha mulighet til å sjekke dersom det er usikkerhet angående om produktet kan inneholde spor av hvetemel (for eksempel). I mitt hode er det en selvfølge. MEN, det er ikke lett. Hver rett har gjerne minst 20 ingredienser, minst, dersom man teller med "spor av hvetemel" ol, og jeg blir bare mektig irritert når noen kommer og innbiller seg at dette er kjempelett å huske, når man gjerne har minst 10 forskjellige retter man skal huske alle disse ingrediensene på. Og jeg kan gjerne anbefale mat, jeg liker bare ikke å få blodkjeft for at det ikke var deres smak.

 

Og en ting til, til de som bare kommer inn ett sted og spør om en anbefaling. Hva med å gi den du spør litt å gå på? Er du megasulten og kunne spist en hest, eller er du bare ute etter en liten snack? Er du veggis, så er det lov å si det før du tvinger ekspeditøren til å anbefale ett eller annet med kjøtt, and so on.

 

Det er nok derfor mange føler at MC Donalds og lignende matsteder er håpløse, da de fleste som står der synes det er vanskelig og ergo ikke gidder å anstrenge seg for å finne ut.

Forstår jo at når en spør om anbefaling av en god matrett kan man ta feil, da smaken er som baken.

Problemet er vel som mange i denne tråden har gitt uttrykk for at de står 8 timer bak kassa og skylder på kunden for det meste, mens hadde de selv tatt anstrengelsen i å gjøre en god nok servicejobb som det er endel av kaka å lære seg, ville nok mange kunder oppleves som enklere å ha med å gjøre.

MC bytter ikke akkurat ut rettene hver uke heller, så har man først fått oversikt tror jeg man klarer seg.

På vanlige restauranter bytter de gjerne meny hver uke og da blir det vanskelig å holde oversikt ja, men når disse gutta klarer det, mener jeg folk i kiosk/fast food kjeder burde klare det lille de har.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Helt enig i at McDonalds og lignende ikke burde ha så store problemer med å holde styr på menyen, 80% av maten har 80% av ingrediensene til felles. Og jeg forsvarer ikke at de er slappe, jeg bare påpeker at det er ikke så lett som det virker.

 

Og du har rett i at mange av dem som jobber i slike yrker (da spesielt McDonalds og kiosker og den slags der 80% av de ansatte er under 20) klager hakket for mye på kunder. Jeg jobber i sykehuskiosk, og har en del midlertidig faste kunder. Jeg vet spesielt ett godt eksempel som flere av kollegaene mine har slitt med, hun kan være den sureste kjerringen man kan forestille seg, ikke fornøyd med noenting. Ett stort smil, ordet "beklager" har gjort at jeg syns hun er som ett lam å regne. Nå må jeg bare høre klager om leger ol, men det er ikke min feil lengre. De fleste surpromper lar seg avvæpne av ett smil og en god holdning.

Lenke til kommentar

Akkurat, et smil og beklager kan ofte gjøre dagen enklere, selv om man ikke nødvendigvis mener det.

Her kommer vel ordtaket om at kunden har alltid rett inn, da det ikke er snakk om at den faktisk har det, men at den bak kassen klarer å overbevis kunden om at det er slik det er.

Da vil kunde føle seg viktig og man har gjort mye bare der for å få en hyggelig handel.

 

Det meste vi lærte om på salg og markedsføringslinja, var vel å svelge kameler i kundesituasjoner og heller se på hvordan man kan gjøre en bedrift bedre egnet til å unngå vanskelige kunder.

Man får aldri fjernet alle de vanskelige, men man kan ofte gjøre mye for å redusere antallet av de med litt kritisk blikk på egen bedrift.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Jeg jobber som sagt på Rema, og det jeg er mest lei er når en vare er vrient å få slått inn og kunden sier "hehe, den er gratis". Jeg har hørt den vitsen FORBANNA MANGE GANGER!

 

Arrrrrrrrrggggh!

Haha den går så å si hver gang når man ikke for slått inn varen. Jeg er glad for at jeg ikke jobber i butikk lenger.

Lenke til kommentar
Må bare bumpe denne! Genial 8D

Nice bump.

 

 

Dette kalles syting og klaging. Jeg er spent på hvordan denne personen så for seg hvordan det kom til å være å jobbe på McDonalds. Kanskje at alle mennesker som kommer inn er perfekte kunder? Sånne kunder som gjør at alt er enkelt for deg og at dagen din går fortest mulig? Når man har en jobb der man møter titalls forskjellige mennesker hver dag er det jo helt klart, og helt naturlig at slike ting skjer. Det er en del av jobben, og hvis man velger å jobbe der må man takle det.

 

Jeg vet at jeg ble utrolig seriøs her, og at denne egentlig var postet i Humor. Må si jeg lo mest av punkt 6, fordi jeg ble litt overasket. Smilte litt her og der, men så er jeg overtrøtt osv. nå da.

 

6) Kunden som klager på alt. Brettet er for skittent, bordet er en smule på, gulvet er klisset, hamburgeren er skjev, pomfriten er kald, moren har fått kreft, og det er krig i Irak. Alt pga meg og Mc Donalds.

Brukbart skrevet :)

Husk at de fleste ansatte i sånne strøjobber er studenter og tenker mer på penger enn på hva jobben går utpå. Sjefene i serviceyrker prøver ofte å utnytte de unge noe som gjør hverdagene kjipere for dem.

Endret av Lubben
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...