Gå til innhold

Spørsmål for dere som er litt talentfulle i gitar


Toppris

Anbefalte innlegg

Bare lurer på noe.

 

Da dere begynte, var dere absolutt noob? Er det lettere for noen enn det er for andre, er det jeg lurer på.

 

Hvor lang tid tok det før dere kunne deres første sang? Samme hvilken :D

 

Anbefaler dere en gitarlærer, eller kan det meste læres nesten like bra over nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

ja det er lettere for noen enn andre.

man kan lære seg det meste med og bare spille å spille å spille å spille.. osv

det eneste jeg gjorde istarter var og spille og lære meg div teknikker, laget sanger osv.

Lenke til kommentar

Skal du ta noen utrolig forte soloer senere i livet kan det være lurt å lære å starte med plekter fra dag én ja :) .

 

Jeg er ikke så altfor god i gitar, men jeg mener jeg har lært utrolig mye på bare de 6 måndene jeg har spilt. Personlig tror jeg at jeg kunne ha lært mye mer hadde jeg hatt en gitarlærer i tillegg (er selvlært), hovedsaklig fordi jeg ikke skjønte hvordan pull-offs, tapping og economy picking virket før jeg satte meg virkelig inn i det (hvilket var for et par uker siden :hrm: )l Også teori er nyttig å lære, og jeg tror en gitarlærer hadde hjulpet til der. Men smak og behag, gir nok en fordel, men å ha gitarlærer er absolutt ikke et must.

 

Hos meg, ser man bortifra Mikkel Rev og Tetris, så tok det ikke altfor lang tid å lære meg Master of Puppets :) (bortsett fra andre soloen så klart).

 

In the end; hvor mye du lærer på hvor lang tid teller på hvor mye du spiller per dag og hvor interessert du er i det ;) .

Lenke til kommentar

Ingen blir veldig flinke til å spille et instrument uten å øve masse. Hendrix, Clapton, Knopfler..., de spilte ikke sånn som på platene fra dag en. (Eller fra år en for den saks skyld.)

 

Derimot kan noen ha bedre forutsetninger på ulike områder:

 

1. Fysikk: Noen er født med "pianofingre", og kan uten problemer ta grep vi andre må knekke fingre for å nå. Det gjør dem ikke flinkere, men gjør øvingen lettere.

 

2. Gehør. Enkelte mennesker, inkludert undertegnede, er født med gehør. Jeg kom hjem fra kino som 7-åring og spilte Edelweiss på pianoet med akkorder, uten å ha spilt piano før. Det gjør meg desverre ikke til noen god gitarist, det gjør det bare lettere for meg å plukke sanger, og skrive mine egne. Gehøret kan dog øves opp.

 

3. Innsatsvilje. Let's face it, noen har det og noen ikke. Naboens sønn øver nesten bokstavelig i timevis daglig. Det gadd aldri jeg, og derfor ble jeg ikke noen bedre gitarist enn det jeg er.

 

Og sistnevnte avgjør delvis om du trenger en lærer eller ikke. Internett kan gi deg leksene, men ikke høre om du faktisk gjør dem. Og online leksjoner kan heller ikke rette på gal håndstilling eller andre uvaner du så enkelt legger deg til i starten.

 

Mark Knopfler sa i en eller annen forbindelse at han skulle ønske at han hadde lært seg å spille med plekter også. (Nå spiller han sikkert langt bedre med plekter enn jeg gjør, alt er relativt.) Det er nyttig å kunne begge deler.

 

Er du nybegynner vil jeg sterkt anbefale å være musikalsk altetende. Da får du et bredest mulig grunnlag for spillingen, og det har du igjen for siden. Spesialiserer du deg fra starten blir du kanskje raskere flink på akkurat den stilen, den dagen kommer når du får bruk for allsidighet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
ja på el-gitar er det nesten ett must...

8299364[/snapback]

 

Pisspreik. Om man bruker plekter eller ikke handler kun om smak og stil.

8299799[/snapback]

 

pisspreik? prøv å spill metal eller rock i det gata uten plekter.

man får en helt annen presisjon og hastighet med plekter.

selvsagt noen typer man spiller uten. som jeg sa nesten ett must!

du snakker pisspreik..

Lenke til kommentar
ja på el-gitar er det nesten ett must...

8299364[/snapback]

 

Pisspreik. Om man bruker plekter eller ikke handler kun om smak og stil.

8299799[/snapback]

 

pisspreik? prøv å spill metal eller rock i det gata uten plekter.

man får en helt annen presisjon og hastighet med plekter.

selvsagt noen typer man spiller uten. som jeg sa nesten ett must!

du snakker pisspreik..

8301375[/snapback]

 

Mark Knopfler klarer da fint å spille rock uten plekter...han har alltid kun brukt fingra.

 

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
ja på el-gitar er det nesten ett must...

8299364[/snapback]

 

Pisspreik. Om man bruker plekter eller ikke handler kun om smak og stil.

8299799[/snapback]

 

pisspreik? prøv å spill metal eller rock i det gata uten plekter.

8301375[/snapback]

 

Personlig foretrekker jeg plekter på mye av det jeg spiller, inkludert hardere sjangre, men jeg inkorporer også en del fingerbruk. Også i både metal og rock. En kompis av meg er et godt eksempel på at man fint kan spille hard musikk uten plekter. Synd jeg ikke har noe materiale å vise til her og nå, men ferdig mastra låter dukker opp i midten av mai. Her er det altså snakk om en slags krysning av RATM, RHCP og Metallica med KUN bruk av fingre. Råtøft og unikt.

 

man får en helt annen presisjon og hastighet med plekter.

 

Niks, presisjon og hastighet kommer fra øvelse, ikke verktøyet man bruker.

Lenke til kommentar

Lær både fingerspill og plekter. Skal du bli en god gitarist må du kunne begge deler, og det skader ikke å starte fra dag 1.

 

NIrD og Halvdan, dere er begge litt sta i diskuteringen.

 

Det går fint å spille rock og metall uten plekter, og at plekter 'nesten er et must' på el-gitar er lagt fra tilfellet. Tror du bør tenke litt over hvor mange sanger som faktisk er fingerspill på gitar, ikke bare tenk ultrametal eller hva enn du liker :) MEN noen spillestiler krever plekter, på samme måte som noe kan ikke spilles med plekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...