Gå til innhold

Fjerne støv fra kabinett.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har ikke fjernet støv på år, og det ser ut som det har snødd der inne. Hva er den beste måten å fjerne støvet på, kan man bruke støvsuger, eller kan den ødelegge noe?

8297442[/snapback]

 

 

Bruker selv støvsuger men jeg har en slik man kan sette røret i andre anden på slik at den blåser, Putt ikke røret helt inn i kassa. :hmm:

Lenke til kommentar

Bare for å ha sagt det, støvsugeren er ikke ond, den kan ikke ødelegge PCen din med mindre du stikker den helt borti komponentene, og for all del ikke sett på en børste og fei over hovekortet.

 

Tror støvsuger kan lage statisk elektrisitet å ødelegge noe, hvertfall det jeg har hørt

8297452[/snapback]

Bestemødre kan også lage statisk elektrisitet og ødelegge noe... så ikke stikk bestemødre inn i PCen. Med mindre du står å ni-gnir støvsugeren på et teppe av kunstmateriale blir den ikke mer statisk enn deg selv... du tar vel ikke på komponenter uten skikkelig jording/antistatisk utstyr?

 

Fjern de verste kaninene fra utsiden av luftinntakene med støvsuger, åpne PCen, ta vekk side og front-deksel og fjern de verste kaninene på bunnen av kabinettet og evt. det som måtte sitte fast bakom frontdekselet med en støvsuger, dog uten å berøre noen av komponentene inne i PCen. Deretter finnner du frem trykkluft og blåser rent, samtidig som du fanger opp støvet med en støvsuger, med mindre du liker å puste inn masse støv og dritt eller kan stå ute å gjøre det. Pass på at du ikke børerer komponentene med trykkluftboksen eller støvsugeren.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Bare for å ha sagt det, støvsugeren er ikke ond, den kan ikke ødelegge PCen din med mindre du stikker den helt borti komponentene, og for all del ikke sett på en børste og fei over hovekortet.

 

Tror støvsuger kan lage statisk elektrisitet å ødelegge noe, hvertfall det jeg har hørt

8297452[/snapback]

Bestemødre kan også lage statisk elektrisitet og ødelegge noe... så ikke stikk bestemødre inn i PCen. Med mindre du står å ni-gnir støvsugeren på et teppe av kunstmateriale blir den ikke mer statisk enn deg selv... du tar vel ikke på komponenter uten skikkelig jording/antistatisk utstyr?

 

Fjern de verste kaninene fra utsiden av luftinntakene med støvsuger, åpne PCen, ta vekk side og front-deksel og fjern de verste kaninene på bunnen av kabinettet og evt. det som måtte sitte fast bakom frontdekselet med en støvsuger, dog uten å berøre noen av komponentene inne i PCen. Deretter finnner du frem trykkluft og blåser rent, samtidig som du fanger opp støvet med en støvsuger, med mindre du liker å puste inn masse støv og dritt eller kan stå ute å gjøre det. Pass på at du ikke børerer komponentene med trykkluftboksen eller støvsugeren.

8299193[/snapback]

 

Da er det bare å gjøre som Pengu sier hvis du vil ødelegge pcen din ;)

Gidder ikke diskutere det engang... er en grunn til at man skal stå med ESD armbånd osv. når man bygger en pc. på steder de setter dem sammen er det også restriksjoner på alt som kan skade komponeneter. var på Tomra og så på produksjonen av panteautomatene. det er så strengt at vi ikke fikk gå inn der de setter sammen datadelene som er i maskinene fordi vi er støvete!

Lenke til kommentar
Da er det bare å gjøre som Pengu sier hvis du vil ødelegge pcen din ;)

Gidder ikke diskutere det engang... er en grunn til at man skal stå med ESD armbånd osv. når man bygger en pc. på steder de setter dem sammen er det også restriksjoner på alt som kan skade komponeneter. var på Tomra og så på produksjonen av panteautomatene. det er så strengt at vi ikke fikk gå inn der de setter sammen datadelene som er i maskinene fordi vi er støvete!

8299384[/snapback]

 

DUST! (=støv) Hvis du skal kritistere kan du i det minste argumentere for meningene dine og komme med alternativer. Selvfølgelig skal man bruke antistatisk utstyr når man skal berøre/håndtere PC-komponenter, men det er ikke det det er snakk om her. Det er snakk om å blåse vekk støv og fange det opp med støvsugeren, uten å berøre komponenter. Hvis PCen ikke tåler at du støvsuger vekk kaniner som ligger i bunnen av kabinettet og i åpningene på utsiden (uten å berøre komponentene som jeg utrykkelig har skrevet) tåler den heller ikke at du tar i den når du trykker på av/på bryteren.

 

Hvis man skulle operere etter prinsippene til TOMRA er det plent umulig å bygge PC hjemme, men siden du er så skråsikker så har du vel bygget et støvfritt rom hvor du kan bygge PCene dine, men hva hjelper vel det, for så fort du skrur på PCen drar du jo støv inn i PCen. Skjønner forresten godt at de ikke vil ha sånne som deg inn i produksjonen sin.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Da er det bare å gjøre som Pengu sier hvis du vil ødelegge pcen din ;)

Gidder ikke diskutere det engang... er en grunn til at man skal stå med ESD armbånd osv. når man bygger en pc. på steder de setter dem sammen er det også restriksjoner på alt som kan skade komponeneter. var på Tomra og så på produksjonen av panteautomatene. det er så strengt at vi ikke fikk gå inn der de setter sammen datadelene som er i maskinene fordi vi er støvete!

8299384[/snapback]

 

DUST! (=støv) Hvis du skal kritistere kan du i det minste argumentere for meningene dine og komme med alternativer. Selvfølgelig skal man bruke antistatisk utstyr når man skal berøre/håndtere PC-komponenter, men det er ikke det det er snakk om her. Det er snakk om å blåse vekk støv og fange det opp med støvsugeren, uten å berøre komponenter. Hvis PCen ikke tåler at du støvsuger vekk kaniner som ligger i bunnen av kabinettet og i åpningene på utsiden (uten å berøre komponentene som jeg utrykkelig har skrevet) tåler den heller ikke at du tar i den når du trykker på av/på bryteren.

 

Hvis man skulle operere etter prinsippene til TOMRA er det plent umulig å bygge PC hjemme, men siden du er så skråsikker så har du vel bygget et støvfritt rom hvor du kan bygge PCene dine, men hva hjelper vel det, for så fort du skrur på PCen drar du jo støv inn i PCen. Skjønner forresten godt at de ikke vil ha sånne som deg inn i produksjonen sin.

8299845[/snapback]

 

Tror du ikke elektroner (For ja det er det vi snakker om. strøm = elektroner på vandring) kan hoppe igjennom luft eller? det er derfor det lyner/du får fyr på lightern(De nye typene og ikke de med flint)

ESD kan ofte være parr tusen Volt spennig, noe som ikke er bra for en resistans/kondensator som bare tåler 2-3V !

Og det er faen meg stor forskjeld på 2000V og de 2.3V du sender til PÅ brytern.

 

Det er ikke plent umulig å bygge pc etter tilnærmet lik standard som TOMRA gjør. bare ikke å sitte med alt mulig annen dritt som kan lage ESD. Jeg passer på at det er minst mulig støv i rommet når jeg bygger. Har også lenke og sko på meg som er laget for å forhindre ESD.

Hva mener du med at de ikke vil ha meg inn i produksjonen sin? som i at jeg ikke fikk jobb der? Nei takk til å jobbe der, var på guidet omvisning for å se hvordan de produserte sine produkter.

 

Trenger du begrunnelser for mine utsagn kan du snakke med Elektronikk-lærern min. 35års erfaring innenfor elektronikk og produksjon av datadeler.

 

~Diddern

Lenke til kommentar
Da er det bare å gjøre som Pengu sier snip

8299384[/snapback]

 

snip

 

8299845[/snapback]

 

snip

 

~Diddern

8300403[/snapback]

 

 

Eg har nå støvsugd pc'en min i sikkert 10 år uten å oppleve at noko har blitt ødelagt av den grunn...

Har vel aldri brukt ESD armbånd heller på dei 10-15 pc'ene eg har bygd.

 

Etter min meining er ESD litt oppskrytt...

Endret av X672
Lenke til kommentar
Etter min meining er ESD litt oppskrytt...

 

Oppskrytt er det ikke..men det gjelder å bruke sunn fornuft...

 

På jobben bruker jeg ESD hele tiden..vel jeg er egentlig nødt..

siden sjefen kan se rett bort på meg når jeg bygger og setter opp maskiner.hehe

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Tror du ikke elektroner (For ja det er det vi snakker om. strøm = elektroner på vandring) kan hoppe igjennom luft eller? det er derfor det lyner/du får fyr på lightern(De nye typene og ikke de med flint)

ESD kan ofte være parr tusen Volt spennig, noe som ikke er bra for en resistans/kondensator som bare tåler 2-3V !

Og det er faen meg stor forskjeld på 2000V og de 2.3V du sender til PÅ brytern.

8300403[/snapback]

Oida, banneord... ja det er argumenter som gjør susen. Argumentene dine er bare synsing i løse luften. Jeg tror du misser hele poenget, nemlig at en støvsuger ikke er et "elektostatisk monster" og ikke er mer elektrostatisk ladet enn deg selv. Det kan derfor umulig være mer skadelig for PCen å støvsuge utvendig og i bunnen av kabinettet (i god avstand fra hovedkort/komponenter) enn det er å berøre PCen slik man gjør i daglig bruk når man skrur den på/av, kobler til/fra USB-enheter, skifter CD/DVDer osv.

 

Det er en selvfølge at man holder seg ytterkant av bunnen i god avstand fra kompoenentene og ikke veiver rundt inne i kabinettet, hvilket betyr at støvsugeren er minst 5-10 cm fra noen som helst komponenter. Hvis man da er noenlunde fornuftig og ikke bevisst "lader seg opp" kan man umulilg ha en spenningsforskjell som er tilstrekkelig til å "hoppe over" en slik avstand, dessuten må du nødvendigvis berøre kabinettet for å få åpnet det, hvilket i alle tilfeller sørger for at du kommer på samme spenningsnivå som kabinettet

 

Støv som sitter fast på komponentene fjerner man best med trykkluft, men for å slippe å puste inn dette og pådra seg mulige fremtidige luftveissykdommer er det lurt å ha bruke støvsugeren som et "avsug"

 

Trenger du begrunnelser for mine utsagn kan du snakke med Elektronikk-lærern min. 35års erfaring innenfor elektronikk og produksjon av datadeler.

8300403[/snapback]

Jeg er ikke interessert i å snakke med elektronikklæreren din, men siden du tydeligvis mener at du vet alt så mye bedre enn alle andre så kan du vel komme med et forslag til en fremgangsmåte.

Lenke til kommentar

Støvsugeren er et elektrostatisk monster! det er fakta.

Som min fremgangsmåte så velger jeg å blåse vekk alt med trykkluft (har på maske når jeg gjør dette.) og derretter støvsuge rommet etterpå. kanskje mer praktisk med deres løsning, men da er du helt trygg.

At ESD er oppskrytt er bare bullshit. har selv sett det konke ut et hk så derfor jeg er litt mer forskiktig enn "Ola Normann"

 

~Diddern

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...