Gå til innhold

Ammunisjon til gammel hagle?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stålhagl skader løpet, hvis den er lagd for Blyhagl! :)

Så tror ikke jeg ville gjort det!

 

Nå vet ikke jeg all verdens om dette, men hvis du bare skal bruke den et par ganger i året til å avlive dyr, så tar den vel ikke SÅ stor skade? :ermm:

*Dette er jeg IKKE sikker på*

Lenke til kommentar

Hagla bør trykktestes om du skal bruke stålhagl. Moderne stålhaglpatroner er ofte ladet til et trykk som er lavere enn mange blypatroner. Stålhagl kan brukes i de aller fleste våpen som ikke har trangere choke enn ½. Trangere choker kan åpnes av en børsemaker. Også de aller fleste moderne våpen som ikke er trykktestet for stålhagl vil kunne bruke slike hagl, men det anbefales å la en børsemaker foreta en trykktest for å fastslå dette.

 

Også er det flere alternativer til blyhagl som oppfører seg likt som bly, men er 3-4 ganger så dyrt.

 

Vismut: Som haglmateriale har vismut egenskaper som tilsvarer bly. Vismuthagl kan brukes i alle våpen som tåler blyhagl, uansett trangboringsgrad. Vismuthagl har en drepeevne som er noe bedre enn blyhagl, og vismut er derfor et fullgodt alternativ til bly både når det gjelder hensynet til human jaktutøvelse og hensynet til brukbarhet i gamle våpen. Vismut kalles Bismuth på engelsk.

 

Tungsten-Matrix: kan brukes i alle våpen som tåler blyhagl, uansett trangboringsgrad. Tungsten-Matrix er hagl som består av wolframpulver blandet med et plastmateriale.Wolfram er tyngre enn bly, og i kombinasjon med plast gir dette hagl som har egenskaper tilsvarende forniklede blyhagl.

 

Hevi-Shot: er laget av en legering bestående av wolfram, nikkel og jern. Hevi-Shot er tyngre enn bly, og hardere enn stål. Hevi-Shot kan brukes i alle moderne våpen som er trykktestet for stål, og som ikke har trangere choke enn ½. Også de aller fleste moderne våpen som ikke er trykktestet for stålhagl vil kunne bruke slike hagl, men det anbefales å la en kompetent børsemaker foreta en trykktest for å fastslå dette.

Endret av pybalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det blir ikke riper i løpet, er verst med hagler med løse choker som kan sette seg. Har skutt 675 skudd med gammel Star Baikal og full trangboring. Ikke noe og merke på det. Men det var og bare leirduepatroner med 24grams ladning. Men 24grams ladning er jo nok til å avlive dyr:P Kjøp leirduepatroner du. Nittedal Ultra TS eller noe, ca 2kr skuddet.

 

 

mvh Håvard

Lenke til kommentar
Har ikke brukt hagla mi på flere år og er nå tom for ammo.

 

Registrerer at det nå er forbudt med blypatroner.

 

Hva gjør jeg med hagla? Kan jeg fremdeles få kjøpt ammo som jeg kan bruke? Det er en Aya s/s.

8297321[/snapback]

 

Du kan bruke vismut / bismut haglpatroner, det finnes også andre varianter.

 

Stålhagl bør du styre unna selv om de er betraktelig billigere.

Lenke til kommentar

Du kan bruke leirdueskudd med stålhaggel. Det fikk iallefall jeg vite da jeg spurte børsemaker. De skuddene er så svake at de ikke setter løpet på noen prøve.

 

Kjøpte selv også en pakke med vismutskudd. Det var dyrt. 286.- for 25 skudd til rypejakt.

 

På min gamle hagle er det ingen merking for hvor høyt trykk den tåler. Har prøvd noen semimagnum som var merket med 850 bar, og det gikk fint, bortsett fra litt vondt i skulderen ;)

Børsa er forøvrig 12/76, så den tåler nok kraftigere ladning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det største problemet med stålhaggel eller hagl som er like hardt er at de er hardere enn bein, slik at de knuser benene til dyr. Dette fører til at beinrester kan spre seg i kjøttet. Det er også vist i mange tester at stålhagl ikke sprer seg like bra som bly o.l.

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel enkeltløper Aya selv.

Om du ikke vil bruke 10+kr skuddet på vimut, tungsten etc kan du nok bruke stålhagl.

Jeg våger ikke gjøre annet en å anbefale at du trykktester den hos en børsemaker, selv om jeg bruker stålhagl i min gamle Aya uten at den er trykktestet. Sjansen for eksplosjon er minimal, men skader på løpet kan forekomme.(Serlig ved trange choker).

Jeg har og noen pakker blyhagl som jeg bruker til jakt, men til trening bruker jeg stål.

Endret av varmit
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Bruk vismut eller tungsten på hagla di.. funker på alle gamle våpen som ikke tåler stålhagel... og som ikke er trykkstemplet.

 

For all del ikke bruk stålhagl, for det første er jo ikke hagla di bygd for det, og for det andre er det livsfarlig å skyte med i nærheten av stein/fjell.

 

Ifjor var det to ulykker der stålhagl kom tilbake etter å truffe stein, og blindet jægern. Stålhagl som treffer stein kommer like fort tilbake, som den forlot våpne :(

 

I år har dem kommet ut med en ny patron å.. sink hagl... bløtere og lettere enn bly, men fint skuddbilde...

Lenke til kommentar

Å skyte med stålgaml i steinurer er ikke anbefalt nei, men vanligvis burde det meste gå bra.

Og rikosjettene har ikke samme energi som haglet hadde ut fra munningen på hagla, men nok til at det ikke er gøy å få i øynene.

Så, ikke skyt med noen ladninger direkte mot en fjellvegg :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har ikke brukt hagla mi på flere år og er nå tom for ammo.

 

Registrerer at det nå er forbudt med blypatroner.

 

Hva gjør jeg med hagla? Kan jeg fremdeles få kjøpt ammo som jeg kan bruke? Det er en Aya s/s.

8297321[/snapback]

Dra til Sverige og kjøpe Bly der. Det er ulovlig ja, men nå er det bevist at bly ikke skader naturen så mye som forskerne sier det gjør.

Lenke til kommentar

Hvis han bare skal ha noe til å avlive dyr med en sjelden gang, er pris vitterlig ikke noe spørsmål! Og for pengene man bruker på å dra til Sverige og kjøpe ulovlige patroner, kan han kjøpe like gode, lovlige patroner til flere års forbruk. Det var et skikkelig tåpelig forslag, Mrfluesikring.

 

Nei, kjøp noen skikkelige, lovlige patroner. Vismut, for eksempel. De er ikke alt for dyre.

Lenke til kommentar
Hvis han bare skal ha noe til å avlive dyr med en sjelden gang, er pris vitterlig ikke noe spørsmål! Og for pengene man bruker på å dra til Sverige og kjøpe ulovlige patroner, kan han kjøpe like gode, lovlige patroner til flere års forbruk. Det var et skikkelig tåpelig forslag, Mrfluesikring.

 

Nei, kjøp noen skikkelige, lovlige patroner. Vismut, for eksempel. De er ikke alt for dyre.

9589263[/snapback]

De er dyre og de fucker opp haglen visst den er gammel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...