Gå til innhold

Nå blir strømmen trådløs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Baff. Dette er mye gimmick og litt praktisk nytte etter min mening. Prinsippet er heller ikke særlig nytt. Egentlig har jeg mest lyst til ikke å kommentere det i det hele tatt, men føler jeg må skrive noen ord siden så mange ser ut til å *gispe* av den.

 

Og det beste av alt: Ifølge firmaet kan du forvente å se helt trådløs elektronikk allerede i slutten av 2007.

 

Det finnes da f.eks. passive (=batteriløse) RFID-brikker i dag. Denne teknikken har røtter tilbake til minst 1946, så jeg tror de får helt rett i at man også vil kunne se "helt trådløs elektronikk" også i slutten av 2007.

Lenke til kommentar

Vel selv om det er mulig at akkurat denne "saken" er en aprilspøk,

så er det allikevell fult mulig å omforme elektromagnetiske bølger til elektrisistet, så selve ideen er fult mulig. Problemet er bare at man "mengden" energi som kan overføres på denne måten er forsvinnende liten og man opplever også et urimelig stort tap av energi på "veien".

Lenke til kommentar
Vel selv om det er mulig at akkurat denne "saken" er en aprilspøk,

så er det allikevell fult mulig å omforme elektromagnetiske bølger til elektrisistet, så selve ideen er fult mulig. Problemet er bare at man "mengden" energi som kan overføres på denne måten er forsvinnende liten og man opplever også et urimelig stort tap av energi på "veien".

8298763[/snapback]

 

Hvorfor driver enkelte en desperat kamp for å avfeie dette som en aprilspøk? Dette er reell teknologi som har vært i utvikling lenge.

 

Mitt råd er å lese lenkene det er vist til i hele tråden.

Dersom alle disse artiklene er falske vil det si at vi har med en verdensomspennende aprilspøk-konspirasjon. Det er ihvertfall tvilsomt. :roll:

Lenke til kommentar
Vel selv om det er mulig at akkurat denne "saken" er en aprilspøk,

så er det allikevell fult mulig å omforme elektromagnetiske bølger til elektrisistet, så selve ideen er fult mulig. Problemet er bare at man "mengden" energi som kan overføres på denne måten er forsvinnende liten og man opplever også et urimelig stort tap av energi på "veien".

8298763[/snapback]

 

Hvorfor driver enkelte en desperat kamp for å avfeie dette som en aprilspøk? Dette er reell teknologi som har vært i utvikling lenge.

 

Mitt råd er å lese lenkene det er vist til i hele tråden.

Dersom alle disse artiklene er falske vil det si at vi har med en verdensomspennende aprilspøk-konspirasjon. Det er ihvertfall tvilsomt. :roll:

8301631[/snapback]

 

Jeg påstår da ikke at det er noe aprilspøk.

 

Er fullt klar over at det er mulig. Men setter spørsmålstegn med hvor "trådløs" overføring vi egentlig snakker om her. Det er ikke akkurat snakk om at vi kan overføre nevneverdige mengder energi.

 

Merk at jeg skriver.

 

så er det allikevell fult mulig å omforme elektromagnetiske bølger til elektrisistet, så selve ideen er fult mulig. Problemet er bare at man "mengden" energi som kan overføres på denne måten er forsvinnende liten og man opplever også et urimelig stort tap av energi på "veien".
Lenke til kommentar

Når det gjelder mengden energi man potensielt kan fange opp med dette konseptet, slik det er forklart, så er ikke den så ille som man skulle tro.

Dette er i praksis en radiosender på kanskje 5 watt som sender unidireksjonelt i stua di. Siden energi som kjent ikke blir borte, blir signalene reflektert frem og tilbake i rommet og noe slipper ut gjennom vinduene og veggene. Mesteparten fortsetter å reflekteres inne i stua og kan plukkes opp.

Problemet med tradisjonell radiooverføring og refleksjoner er jo at frekvenser endres og du får store faseproblemer og slikt. Dette er vel antagelig ikke et problem når det bare er energien i signalet man er ute etter og ikke data som skal overføres.

Jeg sier ikke at dette konseptet nødvendigvis er løsningen, men sånn de har forklart det, er det ikke så håpløst som man skulle tro.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...