Gå til innhold

Konvertere 4:3 avi til 16:9 avi


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har nettop kjøpt meg hjelkamera som jeg skal bruke når jeg kjører cross sykkel & snøscooter. Det funker flott men jeg får et problem når jeg skal redigere.

 

Når jeg filmer til vanlig å filmer jeg i widescreen format (16:9) , men når jeg kobler hjelmkameraet til videokamerat så kan jeg ikke velge mellom 4:3 eller 16:9, den går automatisk til 4:3.

 

Når jeg da skal redigere film og skal bruke klipp som er filmet med hjelmkameraet, så går det til adundas pga. at man ikke kan blande 4:3 med 16:9.

 

Finnes det noen løsning på dette?.

 

 

Hadde vært flott om noen som har peiling kunne sagt noen ord om dette.. .

 

På forhånd takk!.

 

 

Mvh.

Joakim :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Takker for svar!.

Jeg bruker Studio DV 9.0, syns det er så enkelt å greit selv om det kanskje ikke er like bra som adobe premiere.

 

Jeg lastet ned en demo versjon av TMPGencoder men jeg fikk ikke brukt den pga. manglende serial, noe som jeg ikke skjønte noe av siden det stod på siden at jeg skulle få serial som funket i 30 dager.

Får vell leite rundt etter serial da.. .

?.

 

Takk igjen for svar:)

Lenke til kommentar

Når du skal lage et ferdig produkt bestående av både 16:9 og 4:3-klipp vil du aldri få 4:3-klippene til å bli native 16:9. Det du kan gjøre er å enten kutte bildet oppe og nede, for så å la PC-en forstørre det opp til å passe 16:9 digitalt. Dette er jo langt fra optimalt, men det er eneste løsning jeg kan se om det ferdige produktet skal være i 16:9. Man kan selvfølgelig også filme i letterbox, men det er jo like greit å ha med et vanlig 4:3-bilde, så lenge oppløsningen ikke blir noe høyere om du kjører 4:3 med svarte striper enn uten. :yes:

 

Så lenge du ikke har 16:9 sensor i kameraet (?) vil du aldri få ordentlig 16:9-bilde fra den. Men det går an å jukse seg til slik som over. For alt jeg vet har både NRK og TV2 kjørt mye letter-box tidligere, spesielt på de analoge sendingene.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

hei stkmydla, takker så mye for informativ reply:).

 

Saken er at hvis kameraet mitt står i "opptaks modus" (vanlig filming) så kan jeg velge mellom 4:3 eller widescreen.

Men når jeg bruker hjelmkameraet så må jeg endre modus på kameraet til "VCR", og da får jeg ikke mulighet til å endre opptaks modus:(.

 

Så jeg sliter litt her.. .

Hvordan kan jeg evt. gjøre som du sier, å kutte bildet oppe og nede?.

 

Takk igjen for reply:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...