Licht Skrevet 1. april 2007 Skrevet 1. april 2007 Det er omvendt. Du kan fullføre spillet på level 2, fordi det ikke finnes utfordringer. Alt tilpasses ditt nivå, og dermed kan du cruise gjennom spillet som du vil. Du vil aldri komme til et område der du rett og slett får grisebank og må komme tilbake senere, fordi spillet i opprinnelig forstand ikke lar det skje.
Toska92 Skrevet 1. april 2007 Forfatter Skrevet 1. april 2007 (endret) Du vil vel ikke klare å fullføre hele spillet med de dårligste våpnene, og med lite utviklede skills(tenker på siste boss(om det er noen)) Endret 1. april 2007 av Toska92
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 1. april 2007 Skrevet 1. april 2007 Det er omvendt. Du kan fullføre spillet på level 2, fordi det ikke finnes utfordringer. Alt tilpasses ditt nivå, og dermed kan du cruise gjennom spillet som du vil. Du vil aldri komme til et område der du rett og slett får grisebank og må komme tilbake senere, fordi spillet i opprinnelig forstand ikke lar det skje. 8288427[/snapback] Det finnes da utfordringer. Du møter hele tiden fiender som gir deg passelig med motstand, slik at det aldri blir for vanseklig, men aldri for lett heller. Hadde det ikke vært for dette hadde jeg neppe giddet å brukt over 200 timer i spillet. Vanligvis blir jeg bare sur og lei når jeg hele tiden møter fiender som taes ned med ett eller to sverdsalg.
KayAU Skrevet 1. april 2007 Skrevet 1. april 2007 Det å til ei kvar tid møte "passeleg" motstand blir, i alle fall for meg, frykteleg tamt og forutsigbart. I åpne RPGar, som ein har i TES- og Gothic-seriane, er jo mykje av moroa å gå rundt utan å vite kva som ventar ein. Alle som har sprunge for livet med ein rasande shadowbeast i hælane burde vite dette. Å til ei kvar tide møte passeleg motstand er skikkeleg bra i t.d. action-spel eller plattform-spel, men i åpne RPGar er det rett og slett skikkeleg keisamt. Statiske nivå har fleire fordelar: 1. Det gjer spelet mindre forutsigbart, og dermed meir spennande. 2. Det gjer spelverda meir konsistent. Det er ikkje truverdig at du, som ein nybyrjar i sverdfekting med musklar som ein 5-åring skal kunne drepe dragar og bli "Champion of the Arena". Det er heller ikkje truverdig at du, som ein erkemagikar/halvgud som har reist gjennom helvete og slakta Deadra-prinsar, skal ha ein jamn og utfordrande kamp med eit par landevegsrøvarar. Det er absolutt ikkje truverdig at desse landevegsrøvarane hadde rustningar som kostar like mykje som ein mellomstor by. Spelverdene i t.d. Gothic eller Morrowind er ikkje realistiske i høve til den verkelege verda, men dei er stort sett konsistente, noko som gjer det mogleg å leve seg inn i dei. 3. Det gir deg noko å strekke deg etter. Det som blir trekt fram som den store fordelen med level scaling, er at du kan gjere kva som helst når som helst. So, du kan med andre ord gå rett opp i fjellet og drepe dragen, og deretter hjelpe den lokale bartenderen med å kverke rottene i kjellaren. Er eg den einaste som synest dette er ganske lite tilfredsstillande? Ville ikkje det kjennast litt større å overvinne ein drage, dersom han var sterkare enn 6-7 rotter? Det er litt ironisk at det at Bethesda har laga ei spelverd som tilpassar seg spelaren, faktisk på fleire måtar har gjort spelet meir statisk. Det mest opplagte er at styrketilhøvet mellom spelaren og omgivnadane ikkje forandrar seg stort. I tillegg, sidan ein skal kunne gjere alt i den rekkjefølgja ein måtte ønske, må konsekvensane av det ein gjer òg begrensast. Det verkar litt rart at folk stort sett behandlar deg akkurat på samme måte om du er hundegjetar eller konge (evt. ein rømt fange eller sjefen for eit laug), men slik må det altso vere. Oblivion i eit nøtteskal, og kvifor det ikkje fungerar heilt som RPG: Du kan gjere "alt", men du kan ikkje oppnå noko som helst. Kay
Looper87 Skrevet 1. april 2007 Skrevet 1. april 2007 (endret) Jada, fins fullt av ting som kunne vært bedre med Oblivion, men spillet har også sine gode sider. Forutenom ett talentløst levelsystem/lootsystem og en hel haug med meningsløse regenererte grotter og steder, så har spillet noen kule quest og ingen kan se bort ifra at det er noe av det beste i dag, sånn rent visuelt. Det som er synd er at spillet blir alt for kjedelig i lengden, da du ALDRI møter noen virkelige utfordringer. Endret 1. april 2007 av Looper87
Stephen Colbert Skrevet 1. april 2007 Skrevet 1. april 2007 Kan love deg på HARD i level 25 møter man GANSKE store utfordringer
Bamsemumsen Skrevet 1. april 2007 Skrevet 1. april 2007 (endret) Det gjør man. Uansett, levelscaling eller ikke, Oblivion er et jævlig fett spill som absolutt fortjener prisen Månedens PS3-spill. Det er ikke akkurat som om det er noen gode koverteringer eller lauchspill heller, da.. Og med det kan vi avslutte diskusjonen om levelscaling, for det blir egne meninger vs. egne meninger og hva en liker eller ikke. Endret 1. april 2007 av Bamsemumsen
Amored Skrevet 1. april 2007 Skrevet 1. april 2007 Ååå så sint! Du har lovt å mene akkurat hva du vil, men ikke regn med at andre lovpriser dine ekstreme gjennomførte argumenter som "helt greit, ikke noe gale med det lizzm". Og istedenfor å sutre over at noen kommer med argumenter mot deg, kan du klare å svare med egne argumenter tilbake? Virker som om du er redd for utfordringer i spill ( ), fordi du er så i mot level-scaling. Det er INGENTING galt med level-scaling. Hail to Bethesda for using level-scaling!
Stephen Colbert Skrevet 2. april 2007 Skrevet 2. april 2007 Hadde det vært slik som Morrowing hadde det vært at når du kommer til lvl.25, så er det ikke lenger utfordring, men i OB er du konstant på tærne, ikke tro du er bedre enn oss, tenker nok monstrene Hehe, litt jantelov det der
KayAU Skrevet 2. april 2007 Skrevet 2. april 2007 Den einaste utfordringa eg fann i Oblivion mot slutten av mine ca. 70 timar, var å motivere meg til å spele vidare på hovud-historia. Noko som ikkje lukkast. :-/ Uansett, poenget når du kjem høgare i nivå i eit spel med statiske nivå, er ikkje at der ikkje skal vere utfordringar, men at du skal ta tøffare utfordringar. Sjølvsagt, på eit eller anna tidspunkt er du den mektigaste skapninga i spelverda, og der vil ikkje vere fleire utfordringar att. Men slik synest eg det skal vere. Det at spelet fortsetter å generere sjellause dungeons og spawne monster rundt omkring hjelp i alle fall lite for å halde på mi interesse. Kay
3evel Skrevet 2. april 2007 Skrevet 2. april 2007 det fortjente oblivion, drit bra spill, et av de beste spille som er laget til nå spilte det faktisk for 2 min siden, skal runde det på nytt
Alex ws Skrevet 2. april 2007 Skrevet 2. april 2007 Det største problemet med levelscalinga, er at spillet blir VANSKELIGERE etterhvert som du går opp i level. Det er rett og slett idiotisk. I RPGs dreper man får å få xp-poeng for å kunne gå opp i level, for deretter å kunne drepe større og sterkere monstre (en ond, men mektig vanedannende sirkel). Her må man derimot prøve å få så lite xp-poeng som overhodet mulig, om man vil føle seg "sterk" og "erfaren". Tullballskap.
Zlash Skrevet 2. april 2007 Skrevet 2. april 2007 Tror faktisk Oblivion kan funke for folk i de fleste aldre tbh. Det som er vanskeligst er i så fall å skjønne hint til quests osv. på engelsk. Spillet kan også være litt skummelt for en 11-åring. 8283193[/snapback] Jeg har da passert 21 år, men har da vært nokså urolig i enkelte have hulene i spillet, spesielt når jeg satte på monstermod og hørte skriket til de spøkelsene Snudde og tok raskeste veien ut av hula jeg
DP Rusher Skrevet 2. april 2007 Skrevet 2. april 2007 Oblivion har gitt meg en spilloplevelse kun Morrowind kan måle seg med, og da klarer hverken levelscaling, konsollifisering eller alt annet å urettferdiggjøre en 10/10.
Looper87 Skrevet 2. april 2007 Skrevet 2. april 2007 (endret) Ååå så sint! Du har lovt å mene akkurat hva du vil, men ikke regn med at andre lovpriser dine ekstreme gjennomførte argumenter som "helt greit, ikke noe gale med det lizzm". Og istedenfor å sutre over at noen kommer med argumenter mot deg, kan du klare å svare med egne argumenter tilbake? Virker som om du er redd for utfordringer i spill ( ), fordi du er så i mot level-scaling. Det er INGENTING galt med level-scaling. Hail to Bethesda for using level-scaling! 8289698[/snapback] Jepp, der har du det, jeg er redd for utfordringer... Med den fortreffelige argumenteringen din forstår jeg ikke at du gidder å sløse bort tiden din på et spilforum. Du burde melde deg inn i politikken mann, du har talent! Endret 2. april 2007 av Looper87
Toska92 Skrevet 2. april 2007 Forfatter Skrevet 2. april 2007 Okeidokei, noen som faktisk spiller Oblivion på ps3 her? Jeg får det torsdag-fredag, og gleder meg.
Amored Skrevet 2. april 2007 Skrevet 2. april 2007 Jepp, der har du det, jeg er redd for utfordringer... Med den fortreffelige argumenteringen din forstår jeg ikke at du gidder å sløse bort tiden din på et spilforum. Du burde melde deg inn i politikken mann, du har talent! 8294858[/snapback] Kunne du være så vennlig å fortelle meg hva jeg skal si? Level-scaling er bra, fordi det gir mer utfordring. Enkelt og greit. Er ikke fan av å løpe rundt å ta folk med ett slag hele tiden. Har jeg kjøpt et spill, skal jeg faen meg ha litt motstand, ikke bare danse meg gjennom spillet... Du liker kanskje å danse? Det gjør vel egentlig jeg og, men ikke i spill
Toska92 Skrevet 2. april 2007 Forfatter Skrevet 2. april 2007 (endret) Må si meg sykt enig i Amored her. Dette er det Bethesda også har bestemmt seg for, og jeg støtter dem fullt ut. Endret 2. april 2007 av Toska92
Amored Skrevet 2. april 2007 Skrevet 2. april 2007 Må si meg sykt enig i Armored her.Dette er det Bethesda også har bestemmt seg for, og jeg støtter dem fullt ut. 8295291[/snapback] Takk!
KayAU Skrevet 2. april 2007 Skrevet 2. april 2007 Kunne du være så vennlig å fortelle meg hva jeg skal si? Level-scaling er bra, fordi det gir mer utfordring. Enkelt og greit. Er ikke fan av å løpe rundt å ta folk med ett slag hele tiden. Har jeg kjøpt et spill, skal jeg faen meg ha litt motstand, ikke bare danse meg gjennom spillet... Du liker kanskje å danse? Det gjør vel egentlig jeg og, men ikke i spill 8295271[/snapback] Fin stråmann du har der, Amored. Folk misliker level scaling fordi dei vil springe rundt og ta alt med eitt slag, ja. Eg vil absolutt ha ei utfordring når eg spelar, men å få ei perfekt tilpassa, fullstendig forutsigbar utfordring er berre keisamt i ein åpen RPG. I spel som Gothic 2 vil du ha situasjonar der du er fullstendig overlegen, der du er fullstendig utklassa, eller der du har ein jamn match. Av og til må du springe, og av og til må du finne ein veg rundt eit problem, heller enn å konfrontere det direkte. Du veit ikkje kva som ventar deg, og det er kanskje den viktigaste grunnen til at det er spennande å utforske. Både i Morrowind og i Gothic var der situasjonar der adrenalinet steig og pulsen vart raskare fordi eg visste eg var på tynn is. I Oblivion slapp eg denne uroa. Alt var tilpassa nivået mitt, og dermed var der eigentleg ingen større problem etter at kontrollane sat i fingrane. Det er berre tøv å seie at folk som mislikar level-scaling er redde for ei utfordring. Om ein ikkje vil ha noko utfordring i Oblivion, er det jo berre å skru ned vanskegrada, so er ALT det farlege borte. Spelet vil generere ein jamn straum med enkle fiendar som du kan ta for å føle deg sterk. Ingen problem. Då har du både forutsigbarheit og låg vanskegrad. Sjølv likar eg rollespela mine utfordrande og uforutsigbare. Og ikkje minst: Eg likar at spelverdene er konsistente. Oblivion er dessverre både forutsigbart og inkonsistent. Det er berre so altfor opplagt at heile spelverda eksisterar kun for di skuld, og tilpassar seg deg, på ein gjennomsiktig og unaturleg måte. Der er absolutt ting som er bra med Oblivion, men level scaling er IKKJE ein av dei. Level scaling er ei vederstyggelegheit som eg håper Bethesda avliver før TES5. Eller i det minste forbetrar massivt. Kay
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå