Gå til innhold

Er det merkbar forskjell fra 4-4-5-12 til 4-4-5-9?


Anbefalte innlegg

Tallene er relativt normale. Men når det gjelder Everest skal man være litt forsiktig med å sammenlikne på tvers av versjoner. Det er mest nyttig til å sammelikne mot deg selv. Kjør feks testene 3 ganger med en minnetiming, og test igjen etter at du har endret timings og/eller frekvens. Når det er sagt er min erfaring at resultatene ikke helt nøyaktige, så det gir ikke annet enn en indikasjon.

 

SuperPi er nøyaktig, og jo lenger du kjører, jo mer nøyaktig.

Ifht det du spør om i denne tråden, kan du ikke bare poste et resultat, og ut fra det få noe svar på hvor merkbar forskjellen på de nevnte minnetider er.

 

Ved hvilken prosessorhastighet fikk du forresten det SuperPi resultatet?

8303984[/snapback]

De testene ble forresten kjørt med en del programmer oppe.

 

Hastighet står i signaturen min. 2,8 ghz amd x2

 

er det forresten mulig å endre timingene på rammen i windows?

 

Tror jeg hadde noe sånt men sletta det

Endret av Stian_Pa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

timing 4-4-5-9 med 1M på superpi 33.297

timing 4-4-5-10 med 1M på superpi 33.281

timing 4-4-5-8 med 1M på superpi 33.250

timing 4-4-5-12 med 1M på superpi 33.297

 

Command Rate 2T jeg også, har bare 1 ram brikke da..

 

Alle sammen endret i windows med MemSet 3.0

 

Funker forresten det? eller må jeg inn i bios ?

 

dog da med en del ting kjørende, Steam, mirc ATI greia , nod32 og firefox i bakgrunnen + memset oppe

Endret av Stian_Pa
Lenke til kommentar

Ok, så det var ved 2,8Ghz ja, da syns jeg umiddelbart det var litt svakt SuperPi resultat.

Prøvde selv på min gamle A64 nå, som altså ikke bruker DDR2, satte den på 2,8Ghz og minnet 200Mhz (har 4 brikker så det er også commandrate 2T som stjeler ca 10% minneytelse) Får da 32,2sek i SuperPi.

 

Men igjen, det har egentlig ikke så mye med ditt spørsmål å gjøre, jeg ville bare trodd du skullle fått noe bedre resultat enn meg, og ble litt nyskjerrig. Men det kan også være andre ting som spiller inn, feks antall kjørende prosesser. Så det mest interessante er hva du selv får til ved forskjellige instilliger.

 

Ta å kjør SuperPi noen ganger og noter resultatet, også prøv igjen med den oprinnelig minnetimingen, da burde du se om det faktisk gir mer eller mindre ytelse i praksis. Og ikke gjør slike tester med masse greier kjørende, da får du aldri rett svar og dermed beste instilling. Ta en restart og test, endre det du skal og test igjen :)

 

Du kan endre minnetider i Windows med bla A64 Tweaker

Har selv hatt noe trøbbel med frys/heng ved endring fra Windows, men det er da bare å starte på nytt.

Lenke til kommentar

Nytt innlegg, skal vi se 4-4-5-9 nå 32.813s uten andre programmer bortsett fra NOD32 og ATI system tray

 

med 4-4-5-10 fikk jeg nå 32.781s samme fikk jeg med 4-4-5-8

 

men hva er da best av 8 og 10 :S

 

Men som sagt, jeg har bare 1 rambrikke.. veit ikke om det blir raskere med 2 like?

Endret av Stian_Pa
Lenke til kommentar
men hva er da best av 8 og 10 :S

Nei, he he, det er det jo altså du som skal fortelle meg, etter utførlige tester ved de forskjellige alternativene :p

 

Forskjellen er sansynligvis forsvinnende liten, du kan eventuelt kjøre lenger SuperPI, for å få frem små utslag noe tydeligere. Uansett er dette altså mest bare av teoretisk interesse, eller om du prøver å sette en personlig rekord i en eller annen benchmark. En annen sak kan være at du ved den strammeste instillingen er noe mer utsatt for minnefeil heng/blåskjerm/frys.

 

Nå husker jeg ikke hvor mye dualchannel i praksis utgjør på A64, men det at du bare har en brikke, kan nok være en sansynlig forklaring på at du fikk litt lavere score ja.

Lenke til kommentar
men hva er da best av 8 og 10 :S

Nei, he he, det er det jo altså du som skal fortelle meg, etter utførlige tester ved de forskjellige alternativene :p

 

Forskjellen er sansynligvis forsvinnende liten, du kan eventuelt kjøre lenger SuperPI, for å få frem små utslag noe tydeligere. Uansett er dette altså mest bare av teoretisk interesse, eller om du prøver å sette en personlig rekord i en eller annen benchmark. En annen sak kan være at du ved den strammeste instillingen er noe mer utsatt for minnefeil heng/blåskjerm/frys.

 

Nå husker jeg ikke hvor mye dualchannel i praksis utgjør på A64, men det at du bare har en brikke, kan nok være en sansynlig forklaring på at du fikk litt lavere score ja.

8304790[/snapback]

 

hehe men jeg tipper 10 er bedre enn 8, pga det som ble sagt tidligere noe med 4+4+2 osv osv, så jeg setter den på 10 i bios og kjører en 32M på superpi + en 3dmark06 å ser om jeg får noe bedre score.

 

legger ut en siste post senere når jeg har kjørt testene, men en ting til, en ram til som kjører i dualchannel med den jeg allerede har, vil den få veldig stort utslag eller lite? kjører 64-bit busbredde på rammen nå , står visst at busbredden på dualchannel er 128-bit

 

Setter virkelig pris på svarene dine og alle de andre som har svart meg på denne posten , TAKK :)

 

Mvh Stian

Lenke til kommentar
legger ut en siste post senere når jeg har kjørt testene, men en ting til, en ram til som kjører i dualchannel med den jeg allerede har, vil den få veldig stort utslag eller lite? kjører 64-bit busbredde på rammen nå , står visst at busbredden på dualchannel er 128-bit

 

Setter virkelig pris på svarene dine og alle de andre som har svart meg på denne posten , TAKK 

 

Mvh Stian

Bare hyggelig det.

Det med dualchannel vet jeg at andre her kan gi deg mye bedre svar på enn meg, har "forsket" en del på 2 vs 4 brikker på A64, men dualchannel vs singel har jeg bare erfaring fra Intel oppsett. Der utgjorde det i alle fall mye, og mye mer enn de minnetidene du tester ut nå ja :)

 

Men satser på at noen andre trår til med litt info om Dualchannel og ytelse.

Lenke til kommentar

woho 5057 poeng i 3dmark06 5062 som er rekorden min, velger å la det stå som det er nå jeg, hvis noen kommer over posten her å ser det med dualchannel osv, vær så snill å svar :)

 

Jeg har 1 gb ram brikke single channel og lurer på om det blir bedre tider i SuperPi 1M med 1 stk til av samme ram? altså i Dualchannel..

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...