Gå til innhold

Baldur's Gate 1 eller 2 ?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat bestilt meg en pakke med Baldur's Gate spillene Baldur's Gate 1, Baldurs Gate 2 - Shadows Of Amn og Baldurs Gate 2 - Throne Of Bhaal.

 

Bør man starte med nr. 1 eller er 2'erene så pass mye bedre at man bør hoppe rett på dem? Hvor lang spilletid er det på disse spillene? Jeg frykter at dersom jeg starter på nr. 1 og det blir for langt, så kommer jeg bare å hive spillet i min evigvoksende spillbunke før jeg får prøvd nr. 2 :-)

 

R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BG2 gjør etpar ting litt bedere enn forgjengeren (etter min mening) nemlig mulighet for høyere oppløsning (BG1 640x480, BG1m/TOSC 800x600 og BG2 1024x768) og litt mer valgmulighet når du skal velge deg en klasse.

 

Men jeg ville fortsatt spillt BG1 først. Det er et utrolig bra spil. Bare synd at oppløsningen er litt lav. Men det kan du løse med BG1tutu modden som lar deg overføre innholdet fra BG1 over til BG2 motoren.

 

http://www.pocketplane.net/mambo/index.php...d=143&Itemid=98

Lenke til kommentar

Hei, selvutnevnt GB1/2 ekspert her.

 

Ikke installer TUT for a gjore om BG 1 til 2. Det blir bare feil og unaturlig. Siden den lille oppdateringen gjor en del med balanseringen i spillet som gjor at det blir rart og spille. Mitt tips er a starte pa 1ern og sa 2ern. Og sa folge pa med Icewind Dale. Ang. spilletid. Tipper det iallefall 100 timer i 1 og 100 i 2ern om du gjor litt mere en a lope igjennom. Husk expansions!

Lenke til kommentar

Begge må spilles! Ingen vei utenom hehe ... Om grafikken ikke er den beste, vil historien og karakterene veie opp for dette. Personlig kommer jeg aldri til å glemme mine første skritt i Baldur's Gate 1 ...

 

Når det gjelder andre anbefaling har du jo allerede fått en del, men jeg føyer til et par til ... Arcanum og Neverwinter 1 og 2 bør definitivt også sjekkes ut om Badur's Gate og Icewind dale faller i smak.

 

Ellers må jeg tilstå at jeg er litt misunnelig akkarut nå hehe ... Skulle ønske det var meg som skulle spille disse spillene for aller første gang!:)

Lenke til kommentar

For story bør du spille begge. Og siden BG-serien bare handler om story kan du nok ikke hoppe nei :)

 

Jeg klarte meg uten tutu, men det er ikke noe i veien for at du kan bruke den tror jeg. Det finnes også en uoffisiell patch til BG2, kanskje også BG1, se om du kan finne de først.

 

I tillegg fins det en expansion til BG1 - The Sword Coast. Så der har du enda flere timer med spilling :)

 

Icewind dale er forresten mer action-rgp i forhold til BG-serien (mer combat-fokusert), så hvis du virkelig vil ha et bra rollespill etterpå kan du se på Planescape: Torment. Enda eldre tror jeg, og enda bedre enn hele BG-serien samlet :)

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg at BG1 var bedre enn BG2, men det kan jo selvfølgelig være fordi jeg spillte BG1 først slik at BG2 bare ble mer av det samme...

 

Icewind Dale ble jeg kjempeskuffet over. Det var jo bare å slakte bølge etter bølge etter evinnelige bølge med monstre. Utrolig kjedelig, det eneste jeg likte med det spillet var musikken. Da hadde jeg mer sansen for Planescape: Torment.

Lenke til kommentar

Jeg likte Baldur's Gate 2 mye bedre enn originalen, men det var på grunn av at jeg synes rollespill stort sett blir morsommere jo høyere du kommer i level. BG 1 ble på en måte litt lilleguttfotball i forhold. Det kan jo så klart tenkes at du synes noe annet, men du vil ikke ha noe problem med å følge med i toeren bare fordi du ikke har spilt nummer en.

Lenke til kommentar

En kul ting med BG serien er at du kan ta med deg karakteren din fra det første til det andre. Spill igjennom BG1 også exporterer du karakteren og laster den opp i BG2.

Du får også med deg en spesiell item/artefact som karakteren hadde på seg når du exporterte den, den ligger da i en skuff i "slottet" til "the evil guy" i begynnelsen.

 

En annen ting er at du har litt mere frihet i hvor du går i BG1 enn du har i BG2 som bare låser opp steder etter at du har fullført noe i hovedquest'n. I BG1 trenger du bare gå i en av endene på brettet du er på for å låse opp steder å dra til. Det er selvfølgelig noen steder som ikke kan låses opp på denne måten tror jeg men det gjelder bare de mere essensielle steden i hovedhistorien.

 

Jeg savner disse spillene selv og jeg tror jeg må kjøpe meg de på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...