Gå til innhold

Hva er busser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Busser er noe som ruller ute i byen som folk tar fra sted til sted ett fremkomst middel.

 

ISA: er neo du egentlig kan glemme for det er ikke så mye i bruk lengere, men noen bruker det til ISDNkort

 

PCI: på denne går det meste av

lydkort, skjermkort, isdnkort, controllere

(HD usb osv)

 

AGP: er noe som tilhører dagens skjermkort, kraftige skjermkort som Geforce serien bruker denne.

Lenke til kommentar

Busser er som sagt en "vei" som brukes for å overføre data fra et sted til et annet i f.eks. PC,

 

Det som er viktig er at bussene er overalt i din PC, de fleste av de "strekene" du ser på baksiden, og oversiden av HK er busser, de brukes for å tranportere info fra ting som tastatur, nettkort, harddisker. o.l. lign enheter som kan ta hente ut lagret data, eller få data inn på maskinen. Bussene transportere i hovedsak data inn til CPU for å bli oversatt til maskinkode og utføre operasjoner, for så å sende ut data til skjerm, printer, eller tilbake til harddisk for lagring. For oversettelsen av data som kommer inn til maskinen er CPU utstyrt med et sett med instruksjoner for hvordan den skal oversette input fra tastatur o.l.

 

På nye HK finnes det kun PCI spor, disse kan en til en viss grad kalle en slags stikkontakt i enden på bussen, når du setter et PCI kort ned i PCI sporet forlenger du bussen og fester en enhet i slutten av bussen. Her kommer interupts inn i bildet, dette er avbrudd som enheten sender via bussen til CPU med beskjed om at "her er jeg, jeg er XXXXX, bruk meg".

 

ISA funker i det store og hele på samme måte, men tregere

osv....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...