Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Besvimer etter slag og kutt.


GrandMa

Anbefalte innlegg

Noen ganger når jeg blir slått eller at jeg kutter meg kan det hende jeg besvimer.

Har skjedd 3 ganger nå og det begynner å bli virkelig upraktisk.

 

Første gangen det hendte kuttet jeg meg litt i fingeren når jeg kuttet brød. Var ikke et stort kutt, heller ikke spesielt vondt. Jeg så at jeg begynte og blø og gikk bort til vasken for å vaske det av. Plutselig ble synet veldig kornete (som ved blodtrykksfall når man reiser seg fort) og jeg gikk rett i bakken. Våknet opp 20 sekunder senere som fra en dyp drøm.

 

Andre gangen var det tentamen på skolen (jeppjepp) og vi hadde "refleksjonsgrupper". Når vi satt der satt jeg fingeren fast i vinduet og jeg røska den ut igjen. Begynte å blø litt ytterst på fingeren. Ikke noe jeg tenkte på, men etterhvert skjedde det samme som første gang. Denne gangen skal jeg visst ha ristet også.

 

Siste gangen er den som skiller seg ut. Den gangen ble jeg slått (veldig hardt) i skrittet. Samme skjedde denne gangen og jeg skal også ha ristet.

 

Har egentlig fått beskjed av legen om at dette kunne være på grunn av jernmangel, men jeg synes jeg spiser veldig variert og ser ingen grunn til at jeg ikke skal ha fått i meg nok jern. Legen undersøkte meg heller ikke, han sa bare hva han trodde det kunne være.

 

Noen som har formening om hva som kan være årsaken til disse merkelige hendelsene?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva som feiler deg, men fader så morsomt det var å lese :!:

 

Husker at det var en i klassa på ungdomskolen som besvimte uten grunn et par ganger, men det var vistnok bare puberteten som gjorde mente læreren og var ikke stort å tenke på (men de fikk han til legen allikevel da...)

Lenke til kommentar
Vet ikke hva som feiler deg, men fader så morsomt det var å lese :!:

 

Husker at det var en i klassa på ungdomskolen som besvimte uten grunn et par ganger, men det var vistnok bare puberteten som gjorde mente læreren og var ikke stort å tenke på (men de fikk han til legen allikevel da...)

8256552[/snapback]

 

Vel jeg puberteten er vel i hovedsak over for meg (snart 18).

 

Vet ikke, men er ikke værre å ta en blodprøve ?

 

Legen mente hvertfall ikke det. Vil sjekke om det er noen som har noen gode ideer før jeg tar blodprøve.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Om ein vil ta ein blodprøve så kan ikkje legen nekte deg det.

Jernmangel, vitaminmangel o.l kan veldig lett avsløres via blodprøver.

Men at ein skal besvime av jernmangel når ein blør litt høres litt rart ut.

Om ein har stor jernmangel bør også blodprosenten vere lav.

Lenke til kommentar
Om ein vil ta ein blodprøve så kan ikkje legen nekte deg det.

Jernmangel, vitaminmangel o.l  kan veldig lett avsløres via blodprøver.

Men at ein skal besvime av jernmangel når ein blør litt høres litt rart ut.

Om ein har stor jernmangel bør også blodprosenten vere lav.

8256715[/snapback]

 

Legen nekter meg ikke han bare mente det ikke var nødvendig og jeg trodde for så vidt på han.

Lenke til kommentar
Legen nekter meg ikke han bare mente det ikke var nødvendig og jeg trodde for så vidt på han.

8256835[/snapback]

 

Er det den samme legen som mente det ta du får et anfall ved synet av blod kunne ha noe med jern mangel? LoL

 

Dette er nok mer psykisk, tror jeg. Selv en med jern mangel går ikke rett i bakken fordi dem kutter seg litt til blods på et papir. Tror det er noe som heter noe alla "blodfobi", eller noe sånt som gjør at folk kan, bla ,besvime...

 

De fleste slike ting, hvor man frykter noe, hjelper det å bli utsatt for det gjentatte ganger.

Lenke til kommentar
Tenk om en liten jævelunge hadde gått rundt å slått deg i skrittet hele dagen på pur F..

8262180[/snapback]

 

Nå var det nå heller "blodfobien", å ikke takle synet av blod, jeg siktet til da.

Det er nok ganske normalt for de fleste menn å gå i bakken om dem blir sparket hard i skrittet. Skjønner ikke helt hvorfor det er i emnet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Heh, minner meg om en gammel Granada-ballade...

 

"Love huuurts.."

 

Nei vent, den passa ikke inn der.

 

I barnehagen en gang, var vel 10-12 år gammel, så fikk jeg rotet meg til å slå til en annen kar, så han begynte å blø neseblod. Da ble de andre sure på meg, og stengte meg bak en kasse (stor, som vi brukte å ha kostymer i en gang). Så kasta de masse klær o.l over meg osv.

Så kommer det en liten smarting med en 25x10cm trekloss og slipper den i hodet på meg.

 

Husker tre-fire scener fra det her:

2sek før: Å nei.

10sek etter: våkner opp, har MASSE blod på hendene, slokner igjen

4-5min etter: våkner opp og har kissat og bajsat på meg

10 min etter: er på legevakt og syr osv.

 

Det var skikkelig...ikke kult. Spesielt og komme hjem igjen. De visste jo ikke om hemmeligheten i buksa mi.

 

*Grøss*

 

Har ikke noe problem med å se blod nå lenger, virket kanskje som en slags "kur". Jaja.

 

Ang. Ditt spørsmål:

Som skrevet her tidligere, jern kan være en ting. Prøv å kjøpe tabletter eller no.

 

Kanskje du også burde være litt mer aktiv? :)

 

-Gizmo

 

EDIT: Leif :blush:

Endret av gizmomats
Lenke til kommentar
At du besvimer ved slag mot hodet (særlig hakespiss og tempelet er meget sårbart om du ikke blir jumpa bakfra) er heeelt normalt... Derfor det kalles KO.

 

Besvime når du selv blør er også meget normalt om det er snakk om mye blod.

8270202[/snapback]

 

Var i ballene da. :p Var heller snakk om ganske lite blod begge gangene jeg besvimte. Kommer det mye blod pleier jeg hovedsaklig å holde meg på beina.

 

Skjønner ikke en dritt av dette her jeg :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...