Gå til innhold

Guide: en lettere vei mot Java


Anbefalte innlegg

Du vet at Java og Javascript er to VIDT forskjellige ting regner jeg med?

 

Jeg er enig at det er viktig at konseptene bak objektorientert programmering settes i fokus. Dette gjør Rett på Java ganske dårlig. Hele opplegget til Maus stinker spør du meg, jeg er motstander av "syntax first" måten å lære bort objekt-orientert programmering på, dessverre er det mange som kommer gjennom INF1000 og INF1010 uten et snev av forsåtelse for objektorientering, spesielt når det kommer til polymorfisme og motiveringen for objektorientering i det hele tatt. De nye obligene i INF1010 har IMHO gjort vondt verre.

 

Skaff en hvilken som helst annen bok. Rett på Java er dessuten relativt utdatert nå, spes mtp. easyIO og generics. Det skal vel også nevnes at det er veldig vanskelig å skrive en god intro til programmering-bok og ingen har vel egentlig klart det veldig bra hittil.

 

Du vet at det han sa og det du trodde han sa er to VIDT forskjellige ting, regner jeg med?

 

Det lønner seg som regel å lese hva folk sier når man først er på et diskusjonsforum. :D

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet at Java og Javascript er to VIDT forskjellige ting regner jeg med?

 

Jeg er enig at det er viktig at konseptene bak objektorientert programmering settes i fokus. Dette gjør Rett på Java ganske dårlig. Hele opplegget til Maus stinker spør du meg, jeg er motstander av "syntax first" måten å lære bort objekt-orientert programmering på, dessverre er det mange som kommer gjennom INF1000 og INF1010 uten et snev av forsåtelse for objektorientering, spesielt når det kommer til polymorfisme og motiveringen for objektorientering i det hele tatt. De nye obligene i INF1010 har IMHO gjort vondt verre.

 

Skaff en hvilken som helst annen bok. Rett på Java er dessuten relativt utdatert nå, spes mtp. easyIO og generics. Det skal vel også nevnes at det er veldig vanskelig å skrive en god intro til programmering-bok og ingen har vel egentlig klart det veldig bra hittil.

 

Du vet at det han sa og det du trodde han sa er to VIDT forskjellige ting, regner jeg med?

 

Det lønner seg som regel å lese hva folk sier når man først er på et diskusjonsforum. :D

 

Haha! Rolig nå. Du må ikke kreve for mye av folk... Det kan jo bli for meget for dem ;-)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Bestillte meg core java 2 og fikk den i dag. Det står at de anbefaler en bakgrunn i C++ eller i det minste Visual Basic. Noe jeg da ikke har. Er det nødvendig for meg å lære meg dette før jeg leser boken?

 

Hvis du ikke har noen programmeringserfaring fra tidligere, så er ikke dette boken for deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

The New Boston på Youtube er fantastisk. Han får stoffet til å virke mye lettere enn forfatterne av Rett på Java gjorde, synes nå jeg. Jeg ser at folk tidligere har kommentert at de hadde sansen for denne boken når de allerede hadde litt kunnskaper om programmering, og dette virker ganske logisk for meg da boken har en lei tendens til å anta at leseren har forkunnskaper om visse emner. Dette gjaldt spesielt når den objektorienterte tankegangen ble introdusert, noe som var det vanskeligte å lære etter min mening. Litt av tankegangen bak at dette ble introdusert så sent i boken, er nok antagentligvis at forfatterne ønsker at leseren skal "lære å krype før man går", men jeg tror det vil være hensiktmessig å introduseres for å tenke objektorient på et tidlig(ere) stadie.

 

 

Når det gjelder valg av editor, så er det en stor fordel for de fleste å velge en editor som ikke hjelper deg for mye. Ihvertfall til å begynne med. Jeg synes Eclipse ble litt for mye stress. Jeg programerte mye i Gedit(i linux) og Notepad++(Windows) når jeg startet. Nå ønsker jeg å tweake editoren mer etter mitt eget ønske, og da er GNU Emacs perfekt for mitt bruk.

Lykke til. Og husk: øvelse gjør mester!

Endret av WildCard123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...