Gå til innhold

Problemer med 1080p - PS3


cas22

Anbefalte innlegg

Har et problem her med min nye PS3.

 

Når jeg stiller inn oppløsninga på PS3'en (Har en LG 37" LCD med støtte for 1080p) til 1080p, blir halve bildet klart, mens nedre halvdel forflytter seg til toppen, slik at bunnen blir liggende på toppen, slik at det blir 2 bilder oppå hverandre (hvis noen skjønte det...). Hadde vært veldig fint om noen hadde visst om problemet er TV'en, PS3'en eller HDMi-kabelen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en selger har sagt at en tv støtter det, og den ikke gjør det - så har du reklamasjonsrett ovenfor selger. Hvilken tv er det og hvor er den kjøpt hen?

 

Om den er kjøpt på elkjøp så har du 30 dagers returrett uavhengig av grunn.

 

Hvis ikke anbefaler jeg deg å reklamere til butikken du kjøpte den på.

Lenke til kommentar

Dette der synes jeg er merkelige greier. Trodde at hvis en TV som ikke støttet 1080p og ble satt til å vise bildet i 1080p at bildet ikke blir vist i det hele tatt, mørk skjerm med andre ord, slik er det på min ikke 1080p TV. Men trådstarter sin TV viser jo halve bilde så her er det jo noe som ikke stemmer. Prøvd å ta en tur innom butikken du kjøpte TV`en fra og forklart saken til dem?

 

Har trådstarter prøvd med en annen HDMI kabel?

 

Er kjpe greier dette, BR filmer ser helt klart bedre i 1080p enn i 1080i eller 720p, det samme gjør spillene også som er 1080p capable. :yes:

Lenke til kommentar
Ja, da er det nok det dessverre :/.

 

Men - frykt ikke, du ser ikke forskjell på 720p og 1080p med mindre du sitter 1 meter fra skjermen.

 

Det kommer an på størrelsen til skjermen. Har du en 40" er anbefalt sitteavstand ca 1,5-2 meter (1080p vs 720p). Sitter du lenger unna vil du ikke kunne skjelne mellom oppløsningene (normalt syn). I større rom med større sitteavstander er derfor minst 50" anbefalt for skjermer med full HD-oppløsning.

Lenke til kommentar
Dette der synes jeg er merkelige greier. Trodde at hvis en TV som ikke støttet 1080p og ble satt til å vise bildet i 1080p at bildet ikke blir vist i det hele tatt, mørk skjerm med andre ord, slik er det på min ikke 1080p TV.

 

Nei, ikke nødvendigvis. Jeg har selv vært vitne til at skjermer/svitsjere uten støtte for 1080p har klart å vise/videresende 1080p-signaler. Men bildet blir riktignok ikke seende riktig ut (f.eks. artifakter, redusert skarphet, osv.).

 

Men trådstarter sin TV viser jo halve bilde så her er det jo noe som ikke stemmer. Prøvd å ta en tur innom butikken du kjøpte TV`en fra og forklart saken til dem? Har trådstarter prøvd med en annen HDMI kabel?

 

Skjermen hans støtter ikke 1080p og derfor vil det ikke hjelpe mye å bytte kabel.

 

Er kjpe greier dette, BR filmer ser helt klart bedre i 1080p enn i 1080i eller 720p, det samme gjør spillene også som er 1080p capable. :yes:

 

I utgangspunktet ja, men hvorvidt bildet faktisk blir bedre i 1080p avhenger om skjermen din støtter det eller ei. I praksis finnes det ikke så veldig mange HD-skjermer med full HD-oppløsning (og som støtter 1080p). De fleste HD-skjermer som selges idag har en native 768-oppløsning (eller en oppløsning som ligger nærmere 720) og godtar maks 1080i. Mange av disse skjermene trives derfor bedre med 720p-signaler enn 1080i-signaler (fordi de får levert et progressivt signal som ofte er bedre enn det som apparatet selv kan frembringe). Den eneste måten å være sikker på er å eksperimentere selv.

Lenke til kommentar

Jeg forhandler selv LG og vet at ingen av de nåværende 37" de har støtter 1080p.

 

Hvis en selger sa det til deg for nærmere ett år siden så må det ha vært ren løgn,

for den gangen så hadde ikke LG en eneste skjerm som støttet 1080p.

 

Idag så har de en modell som heter LB2RF som har et panel på 1920x1080 som tar både 1080i og 1080p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...