Gå til innhold

Jobbing med ømfintlige datating


Anbefalte innlegg

jeg satte meg akkurat ned for aa lese paa diskusjon.no da jeg tokk i touchpadd`en paa min laptopp, GNIST! fikk et inni granskauen stor gnist i fingeren.. hva i all verden kan det komme av??  :hmm:  kan da ikke være noe gunstig for pc`en...

8342357[/snapback]

 

Klærne og stolen gnidde mot hverandre, og statisk spenning ble laget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis kjøkkenbenken er av metall og jordet er det bra, men bare hvis du selv er jordet. Hvis du ikke har lenke (eller ledning) kan du ta på noe som har samme potensiale som komponentene for å lede deg ut før du tar på komponenetene.

 

Antistatiske matter er laget i halvledende materiale, så er ikke sikker på om en stålplate er så godt egnet egentlig.

Lenke til kommentar
Hvis kjøkkenbenken er av metall og jordet er det bra, men bare hvis du selv er jordet. Hvis du ikke har lenke (eller ledning) kan du ta på noe som har samme potensiale som komponentene for å lede deg ut før du tar på komponenetene.

 

Antistatiske matter er laget i halvledende materiale, så er ikke sikker på om en stålplate er så godt egnet egentlig.

8345313[/snapback]

 

Egentlig ikke. Antistatiske matter er koblet til jord med 1MOhm. Men i nøden spiser fanden fluer.

Lenke til kommentar

Ja dere har selvfølgelig helt rett i at det spenningspotensialet mellom det som skal berøre hverandre som er viktig, men det er uansett veldig greit å ha et refferansepunkt for alt som bruker strøm. Ofte bruker man elektriske apparater som er koblet til strøm mens man jobber. F.eks. loddebolten.

 

space

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Skjermkortet ligger i en antistatisk pose. Det har liten sjangs til å lade seg opp.

Hvis du følger normale retningslinjer har heller ikke du og PCen noe ladning. Så da blir det ikke noe problem.

8843821[/snapback]

 

Nei, men si at jeg og pc har ladning, da ryker vel skjermkortet.

Hvis jeg tar på jordinger i stikkontakten med et antistatisk lenke hekta til kabinettet, så blir vel både jeg og Pc'n utladet. Da kan jeg jo ta på kortet. ELLER?

Lenke til kommentar

I det øyeblikket du tar i den antistatiske posen skjermkortet ligger i får du og skjermkortet samme potensial, og forutsatt at du bruker en antistatisk lenke eller en annen måte å koble deg til PC'en på har du og PC'en også samme potensial hele tiden.

 

Hvis du kobler deg til jord i stikkontakten vil ikke dette si at du får samme ladning som skjermkortet som aldrig har vært i kontakt med jord i stikkontakten før.

 

Hensikten med en antistatisk pose er å kortslutte så mange punkter som mulig på skjermkortet så en eventuell utladning skjer igjennom posen og ikke igjennom de følsomme CMOS kretsene på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Når det gnistrer når du tar i noe, så er spenningen på over ca 3000 volt, og kan vel komme opp i over 20000 volt, og med tanke på at du ikke finner noe inne i pc'en som tåler altfor mye over 12 volt, så skal du være bra heldig om du ikke dreper en komponent hvis du ikke har ladet deg ut...

Kjedelige er at evt skader kanskje ikke kommer til syne før om noen måneder...

Lenke til kommentar
Jeg limte aluminiumsfolie på en plate og legger den på bordet som underlag når jeg jobber.

En ledning med krokodilleklemme fra denne setter jeg på jordklemmen i en

stikkontakt. Berører platen hyppig mens jeg jobber for å bli utladet.

8872749[/snapback]

Problemet med en slik løsning er at den i verste fall kan være livsfarlig. Hvis det blir overledning i noe ujordet elektrisk utstyr du jobber med og du tar i det når du er jordet, så får du et kraftig støt.

Antistatiske matter har en viss ledningsevne, nok til å lede vekk statisk men ikke nok til å gi farlig strømstyrke fra nettet.

 

Kobling til sikkerhetsjord er av mindre betydning for beskyttelse mot statisk utladning. Det er innbyrdes potensiale mellom det du jobber med som gjelder, ikke absolutt potensiale mot jord.

Lenke til kommentar
Jeg limte aluminiumsfolie på en plate og legger den på bordet som underlag når jeg jobber.

En ledning med krokodilleklemme fra denne setter jeg på jordklemmen i en

stikkontakt. Berører platen hyppig mens jeg jobber for å bli utladet.

8872749[/snapback]

Problemet med en slik løsning er at den i verste fall kan være livsfarlig. Hvis det blir overledning i noe ujordet elektrisk utstyr du jobber med og du tar i det når du er jordet, så får du et kraftig støt.

Antistatiske matter har en viss ledningsevne, nok til å lede vekk statisk men ikke nok til å gi farlig strømstyrke fra nettet.

 

Kobling til sikkerhetsjord er av mindre betydning for beskyttelse mot statisk utladning. Det er innbyrdes potensiale mellom det du jobber med som gjelder, ikke absolutt potensiale mot jord.

8872942[/snapback]

 

Hva slags ujordet utstyr skulle det være ?

Det blir vel jordet når du setter det i en annen jordet stikkontakt i rommet.

Lenke til kommentar
Mulig du har jordet kontakt overalt. De fleste har vel ikke det.

Legg for øvrig merke til at jeg skrev "i verste fall". Det kan være lurt å tenke over hva som kan gå galt, og ikke bare gå ut fra at det alltid går bra.

8879072[/snapback]

Jorda kontakt overalt er norma i dag.

 

Forøvrig så skal det aldri oppstå situasjoner der det kan gå større jordstraum enn 30mA, sidan dei fleste har jordfeilbryter. Dessuten vil det ikkje vere farlig om du får jordstraum ein annan plass i nettet - for då vil jo alt rundt deg også enten vere isolert frå jord, og dermed ikkje vere farlig å ta på, eller ha omtrent samme potensiale som deg.

 

Grunnen til at antistatisk-utstyr har innebygd resistans på 1MOhm mot jord er såvidt meg bekjent for å beskytte det du håndterer mot alt for brå potensialendringer. 1Mohm vil sei at det tar litt tid for ladningane å utjamne seg.

Endret av vidarlo
Lenke til kommentar
Mulig du har jordet kontakt overalt. De fleste har vel ikke det.

Legg for øvrig merke til at jeg skrev "i verste fall". Det kan være lurt å tenke over hva som kan gå galt, og ikke bare gå ut fra at det alltid går bra.

8879072[/snapback]

 

Ikke overalt, men i samme rom.

Er det en jordstikkontakt i et rom skal også de andre kontaktene være

jordet.

Da må det være at en henter strøm fra et annet rom hvor kontaktene er ujordet, men det er jo ikke sannsynlig og dessuten farlig uansett.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

ha i strømkablen når man mekker og hold i kabinettet vis du er veldig redd jeg har bare vert med på å drepe et skjermkort å litt sånt men er sjeldent det går noe.. og vis dere er så veldig gla i å jorde dere er det 1mega ohms motstand i vanelige lenger å slikt tøys (er vel ikke tøys men ting da...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...