Gå til innhold

CD-R Audio


Zonda

Anbefalte innlegg

Utgjør en CD-R Audio stor fjorskjell i kvaliteten på musikken som brennes i forhold til vanlige CD-R?

Er det nødvendig å kjøpe Audio CDer når jeg har noen TDK CD-R? Er det ikke slik at Audio CDer er mye "tregere", må brennes på lav hastighet?

Takk for svar

 

[ Denne Melding var redigert av: Samiedna på 2002-12-14 12:44 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er pur pengeutsuging. Men en del spillere kan være kresne på hvor raskt platen er brent, så det kan være lurt å brenne i lav hastighet hvis første forsøk feiler.

 

Men ikke kast bort penger på CD-R Audio.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-12-14 14:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-14 17:34, skrev Samiedna:

Så 40x hastighet er ikke å anbefale når man skal brenne musikk?


 

Kommer an på spilleren. Min el cheapo Mustek tar det meste jeg setter inn, men ikke alle er like villige. CD-R koster ikke allverdens, så hvis tiden din er mye verdt, så kjør på.

Lenke til kommentar
Quote:


Samiedna skrev (2002-12-14 17:34):

Så 40x hastighet er ikke å anbefale når man skal brenne musikk?


Om eg ikke er helt på gjorde så er jo musikk bare masse tall som lagres på en cd plate. Så om de brennes på 1x eller 52x har vel ikke så mye å si. Det som var problemet da eg begynte med cd brenning var ikke å få brent en cd, Men å få spilleren min til å gota den.
Lenke til kommentar

Hei alle sammen

 

For én gangs skyld kan jeg tilf¢ye forumet informasjon utover Kjetil Luras vanligvis utt¢mmende visdom, hvilken ære !

 

Det har seg nemlig slik, at kvaliteten på en brent CD avhenger av to ting, bortsett fra ripene i originalen og kvaliteten på mediet:

1. Leseprossessen b¢r foregå i max 4x, bruk gjerne brenneren for optimalt resultat, de pleier være bedre til denslags enn enkle CDROM eller DVDROM-lesere. I Nero kan man sette antall error retries på 10, i CloneCD kan man be om Higher Audio Extraction Quality.

 

2. Forskjellige brennere har forskjellig laser-styrke på forskjellige brennehastigheter... (fy for en setning). Med en nyere Plextor kan denne justeres:

 

Teknikken kalles VarioRec og brukes til å brenne mer kompatible cder (som dermed har bedre lyd fordi cd-spillerens feilkorrigering jobber mindre) på 4x.

 

Yamaha har tatt et steg videre med CRWF1:

 

Audio Master mode

Advanced Audio Master quality recording

 

This feature offers the best sound quality for home-burned music CDs - which are almost comparable with Audio Master CDs!

 

´The benchmark is the original´ is the Audio Master concept. Thanks to this function, any disturbances in the audio-digital data flow, so-called jitter, are reduced considerably in order to achieve the best possible sound quality of audio tracks on CD-R disks. This results in a distinctly audible clarity in the high and medium sound range, full bass reproduction and convincing spatial presentation, thus permitting reproduction which is true to the original.

 

When the CRW-F1 series is in Audio Master mode, longer pits and lands compared to normal audio mode are written at speeds of up to 8x resulting in the following storage capacities of CD blanks: 650 MB - 63 mins., 700 MB - 68 mins. and 870 MB - 79 mins.

 

Men glem for all del ikke at lesingen er like viktig som skrivingen!

Lenke til kommentar

Skal se om jeg finner en forklaring. Kort forklart er det fordi en CD-R er brent av en laser, som går i akkurat samme bane som en laser i en CD-spiller. Det blir derfor lettere for en CD-spiller å lese datasporet en CD-R enn en original-CD, som er laget i en CD-presse (eller hva det heter). Men når man ripper en CD på PC, vil det ikke ha noe å si om det er en original-CD, for et rippeprogram bruker feilkorreksjon sånn at all data blir korrekt kopiert. Derfor vil en CD-R bli like bra som en original, med den forskjellen at det er lettere for CD-spilleren å lese den, med det resultat at ikke så mye informasjon går tapt under leseprosessen.

 

 

edit: Ble visst ikke så kort likevel... Men her er et sitat fra noen som sikkert er bedre å forklare enn meg... :smile:

 

Hentet fra Lyd & Bilde nr 6/7 2002, test av Plextor PlexWriter 40/12/40A:

 

"...Hvordan er det mulig? Teorien er følgende: Sant nok er det flere digitalfeil på kopien, men en hi-fi CD-spiller som jobber i realtime kan ikke rette opp feilavlesninger som en PC kan. Når musikken lastes inn på harddisken fra CD-ROM-stasjonen, vil eventuelle bitfeil rettes opp ved at laseren leser av digitalkoden på nytt. Dermed får du ut mer av informasjonen på CD-en med en PC. Når så musikken brennes på en CD-R, blir den brent nøyaktig som den leses av i spilleren, i en spiral fra innerst til ytterst på plata. På en såkalt original-CD trykkes informasjonen rett på plata, uten at plata spinner. Dermed er det vanskelig å hente ut all denne informasjonen når du spiller av i realtime. Resultatet er at brenne-CD-en er lettere å lese av enn originalen..."

 

[ Denne Melding var redigert av: RikkyRally på 2002-12-16 23:48 ]

Lenke til kommentar

hmm, jeg har problemer med å skj¢nne at selv en h¢ykvalitetsbrenner klarer lese en original-cd bedre enn en skikkelig cd-spiller. min cd-spiller, en Rega Planet, bruker den uhyggelig presise CDM145BL-5BD25-driven fra Sony, som i tillegg opererer i et st¢ydempet milj¢, noe som ikke akkurat er tilfelle for brenneren min...

Lenke til kommentar
Quote:


RikkyRally skrev (2002-12-16 23:34):

En CD-R som er brent korrekt vil faktisk gi bedre lyd enn en original-CD, selv om det er samme data som ligger på platen.


Til det vil eg bare si en ting, Eg vil påstå at du ikke kan lage en kopi som er bedre enn orginalen. Bruk google og søk så finner du mye info om dette emne, Mye inntresanne leseing om du gidder å lete litt? Og de eg leste var de fleste enig i at du ikke kunne lage en kopi som er bedre enn orginalen. Men du må lete litt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...