Gå til innhold

omregning av brennvidde


Anbefalte innlegg

Hei folkens.. Et litt dumt spørsmål.. Sitter å ser på optikk for å prøve å betemme meg for hvilket speilkamera jeg skal kjøpe.. Tror jeg vil gå for et rimelig hus ( eos400, alpha100 eller kanskje nikon40x) og heller kjøpe dyrere optikk. Men, må brennvidder på alle objektiver ganges opp med crop faktor eller er noen linser oppgitt med omregnet cropfaktor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen er oppgitt med 'cropfaktor' av den enkle grunn at brennvidde er utelukkende en egenskap med objektivet og det har absolutt ingen ting med kameraet å gjøre :)

8239631[/snapback]

 

 

Hei, og takk for kjapt svar. var det jeg trodde. Så da må en regne om det som står oppgitt på alle objektiver..

Så en 70-200 til eos 400 vil da vere 112-320 ?

Lenke til kommentar
Ingen er oppgitt med 'cropfaktor' av den enkle grunn at brennvidde er utelukkende en egenskap med objektivet og det har absolutt ingen ting med kameraet å gjøre :)

8239631[/snapback]

 

 

Hei, og takk for kjapt svar. var det jeg trodde. Så da må en regne om det som står oppgitt på alle objektiver..

Så en 70-200 til eos 400 vil da vere 112-320 ?

8239667[/snapback]

 

en 70-200 vil være 70-200 på hvilket som helst kamera. Men "synsfeltet" vil tilsvare 112 - 320 på et fullformatkamera (ala gamle filmkameraer). Så tankegangen din ER rett.

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Ingen er oppgitt med 'cropfaktor' av den enkle grunn at brennvidde er utelukkende en egenskap med objektivet og det har absolutt ingen ting med kameraet å gjøre :)

8239631[/snapback]

 

 

Hei, og takk for kjapt svar. var det jeg trodde. Så da må en regne om det som står oppgitt på alle objektiver..

Så en 70-200 til eos 400 vil da vere 112-320 ?

8239667[/snapback]

Brennvidden er ennå 70-200mm, uansett hvilket kamera du setter det på, men en liten bildebrikke fører til at du får et mindre utsnitt. Det er derfor ingen vits i å regne om brennviddene, med mindre du er svært vant til 35mm-kamera fra før av. I stedet anbefaler jeg å ta en tur i en kamerabutikk og be om å få prøve kameraet med objektivet på og se hva du selv synes. For om brennvidden er 70mm eller 112mm sier ingenting hvis du ikke vet hva brennvidde er.

Lenke til kommentar

Brennvidden er ennå 70-200mm, uansett hvilket kamera du setter det på, men en liten bildebrikke fører til at du får et mindre utsnitt. Det er derfor ingen vits i å regne om brennviddene, med mindre du er svært vant til 35mm-kamera fra før av. I stedet anbefaler jeg å ta en tur i en kamerabutikk og be om å få prøve kameraet med objektivet på og se hva du selv synes. For om brennvidden er 70mm eller 112mm sier ingenting hvis du ikke vet hva brennvidde er.

8239735[/snapback]

 

 

Vil det ikke endre hvor mye zoom en får i forhold til med gamle analoge filmkamera da?

Lenke til kommentar

Nei, det bare endrer hvor stort bildeutsnitt du får. Du får ikke det økte detaljnivået som du ville fått med en kraftigere telelinse på fullformat film. Det blir mer som å fotografere med 35mm film og så klippe vekk ytterkanten av filmruten.

 

EDIT: svar til klyts, ikke ryeng.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Nei, det bare endrer hvor stort bildeutsnitt du får. Du får ikke det økte detaljnivået som du ville fått med en kraftigere telelinse på fullformat film. Det blir mer som å fotografere med 35mm film og så klippe ut et utsnitt i midten av filmruten.

8239854[/snapback]

 

 

aha.. takk for oppklaring. godt en stadig lærer noe nytt.. :D da er det bare å fundere videre. har to gamle analoge kamera som skal gå av med pensjonen. Jobber med å sette meg inn i den digitale verden.. synd det koster flesk med fullformat brikke da.. :(

Lenke til kommentar
Nei, det bare endrer hvor stort bildeutsnitt du får. Du får ikke det økte detaljnivået som du ville fått med en kraftigere telelinse på fullformat film. Det blir mer som å fotografere med 35mm film og så klippe ut et utsnitt i midten av filmruten.

8239854[/snapback]

 

 

aha.. takk for oppklaring. godt en stadig lærer noe nytt.. :D da er det bare å fundere videre. har to gamle analoge kamera som skal gå av med pensjonen. Jobber med å sette meg inn i den digitale verden.. synd det koster flesk med fullformat brikke da.. :(

8239882[/snapback]

 

 

Kanskje du finner denne tråden interessant:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=688615

En annen som er/var i samme situasjon som du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...