Gå til innhold

Bare en stille PC


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg har lett rundt på forumet et par timer nå, fått med meg mange gode tips, råd og erfaringer.

 

Men jeg kan ikke bestemme meg. :hmm:

 

Det virker som om flere anbefaler PC7BSCANDV3 fra Lian Li.

 

Men jeg spør meg selv to ting:

1. Med alle disse hullene i kabinettet for bedre lufting vil ikke dette slippe ut støy?

2. Uten dør foran, vil ikke lyd fra brønnene komme ut enklere?

 

 

Jeg har ikke behov for mye lufting. Jeg har god kontroll på temperaturen på PCen min. Jeg vil ha et kabinett som er så stille som mulig og som har gode løsninger for å forhindre vibrasjoner.

 

Har fått med meg tips om isolering med lyddempningsplate fra biltema og å henge opp harddisken i o-ringer. Så jeg trenger vel ikke noe kabinett med sånne svindyre antistøymatter som microplex selger. Jeg kan sette inn mattene selv.

Det jeg trenger er et støysvakt kabinett.

 

Forresten så skal det være et kabinett av normal størrelse. Heller lite enn stort. Har forøvrig ikke mini-atx, så kan ikke ha shuttle. Jeg har PSU fra før av som jeg vil bruke i det nye kabinettet. Prisen bør helst ikke gå over 1000,- kr.

 

Noen hjelp?

 

Tusen takk! :yes:

 

Elsker dette forumet altså. Fantastisk mye bra som står her.

 

Forresten... Hvis noen vet om en PSU som er _vifteløs_ til en rimlig penge så si i fra :)

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke bekymre deg for mye om selve kabinettet når det gjelder støyen, det er tett nok, det tar vel også 120mm vifter og det hjelper.

 

Det er en del ting som kan hjelpe:

O-ring oppheng

Stille PSU (les Seasonic, Corsair, Mist og Tagan)

5-volts mod på vifter (eventuelt en viftestyring)

Stille CPU-kjøler

Passivt kjølt skjermkort (eller bytt ut kjøler med en fra Zalman)

 

Matter i kabinettet har jeg aldri trengt ved selv å bruke forslagene oppe, det vanlige spørsmålet jeg får av kamerater som er innom når jeg bruker PCen er nok "Er den på?"

Lenke til kommentar
Du skal ikke bekymre deg for mye om selve kabinettet når det gjelder støyen, det er tett nok, det tar vel også 120mm vifter og det hjelper.

 

Det er en del ting som kan hjelpe:

O-ring oppheng

Stille PSU (les Seasonic, Corsair, Mist og Tagan)

5-volts mod på vifter (eventuelt en viftestyring)

Stille CPU-kjøler

Passivt kjølt skjermkort (eller bytt ut kjøler med en fra Zalman)

 

Matter i kabinettet har jeg aldri trengt ved selv å bruke forslagene oppe, det vanlige spørsmålet jeg får av kamerater som er innom når jeg bruker PCen er nok "Er den på?"

8217015[/snapback]

 

Jeg har passivt kjølt skjermkort. Jeg har passivt kjølt hovedkort. Jeg har en Zalman CNPS9500 AM2 Ultra Quiet.(18 db).

NorthQ 4001EXT-USB Giant Charger 400W (12-17 db)

Men så har jeg to kabinettvifter som bråker litt mener jeg. Gidder ikke bytte ut disse, da kabinettet mitt er svært gammelt og slitt uansett. Noen som husker Neon Light Black ? ^^

Lenke til kommentar

Spørs jo hva annet du prioriterer med kabinett. Og selv om andre deler er viktig, så kan et godt designet kabinett med gof løsning for luft og grei demping hjelpe litt (feks p180 som er nevnt). At folk anbefaler Lian Li på støymessig basis har jeg aldri skjønt, og jeg får sjeldent noe svar når jeg spør hvorfor heller, virker som det bare anbefales av gammel vane. Tynn Alu og perforeringer er ikke akkurat en oppskrift på stillhet...

 

AtW

Lenke til kommentar

Tørr nesten å påst at LianLi er en liten smule oppskrytt.

 

Skranglete hardiskholdere.

 

Kjøleløsningen er ikke topp.

 

Kan umuligt være spesielt stille.

 

Veldig dyre kabinetter.

 

Det eneste porsitive tingen som frister ved et LiaLi, er aluminiumen som ser så utroligt najs ut.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Det hjalp mye! Jeg vurderer nå Antec p180 og Antec solo.

 

Er fortsatt usikker på hvem som er stillest. Jeg trenger ikke stor plass, så lurer på om ikke Antec Solo er like stille men rimligere?

 

Synspunkter?

 

 

Edit:

 

Virker som om P180 har 3 lag i dørene sine. Solo har visst "bare" 2 lag. p180 har også en dør foran som sikkert demper litt lyd også. Jeg ser det også som et pluss at p180 har strømforsyneren nede. Men når det er sagt så er p180 dyrere og får med så mange vifter. Vifter jeg ikke trenger. Kan bare ta de ut, men er litt unødvendig å betale for noe en ikke trenger. Virker også som om Solo har et bedre system for å henge opp harddiskene sine?

 

Hjelp ;)

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar

Etter å ha lest flere anmeldelser virker p180 omtrent som en revolusjon innenfor kabinetter. Jeg går derfor for dette i aluminium-finish. Bestiller det nå og gleder meg til mandag.

 

Ehh men så ser jeg dette fra hw sin anmeldelse:

To av viftene har et lydnivå på 25 dB(A)
. Og de skrev noe om plastikkfølelse også.

 

 

Jeg venter på flere svar i morgen. Burde jeg gå for p180 eller finnes det bedre og stillere der ute?

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar
Etter mange år med øre- og PC-sus ble det helt stille:

 

Kabinett: Antec SOLO: genialt oppheng av diskene + stille vifte.

Power: Seasonic S12 430W

 

(Og inni er det en Raptor etc etc.)

 

Hører den ikke i det hele tatt!!

8222859[/snapback]

 

Har også funnet den gode stillheten med Antec SOLO og Corsair HX620W (egentlig en Seasonic). Har aldri hatt en mer støysvak pc.

Lenke til kommentar
Etter mange år med øre- og PC-sus ble det helt stille:

 

Kabinett: Antec SOLO: genialt oppheng av diskene + stille vifte.

Power: Seasonic S12 430W

 

(Og inni er det en Raptor etc etc.)

 

Hører den ikke i det hele tatt!!

8222859[/snapback]

 

NSK6000/6500 er ganske lik, bare litt større for dei som måtte trenge det. Men har ikkje det lekre systemet med oppheng av hd'er dog.

Lenke til kommentar

Ehh men så ser jeg dette fra hw sin anmeldelse:

To av viftene har et lydnivå på 25 dB(A)
. Og de skrev noe om plastikkfølelse også.

 

8224379[/snapback]

 

 

For å si det slik, vi har vel åtte slike stående nå. Vi har kombinert dem med Seasonic 430 Watt og 2,5-tommers harddisker. Meget stillegående. Viftene kan settes ned, evt byttes med noen enda mer støysvake varianter.

 

Plastikkfølelsen gjaldt testkabinettet, noe som Antec var enige i og sa de skulle fikse på senere utgaver.

Lenke til kommentar

Jess! Siste post her fikk frem noe særdeles viktig. Antec har hatt flere revisjoner ang P180. Forøvrig er også det kabinettet designet med tanke på støy, kjøling og estetikk (design).

 

Jeg har hatt 4 Lian Li kabinetter av ymse slag. Er det en ting jeg liker, så er det den gode plassen man har tilrådighet. En annen ting er at enkelte av kabinettene er veldig pene.

 

Men til alle som forguder Lian Li, så ble jeg bitt av basillen, bare forferdelig dumt at jeg samtidig er utrolig kresen på lyd. For Lian Li ekke særlig lyddempet, være seg støymatter og o-ringer. Billig alu og håpløse perforeringer. (dette gjelder de billige variantene under 1500,-). For sannheten er at du må ganske langt opp i pris for å få et godt Lian Li kabinett hvis du er ute etter lyddempet kabinett.

 

Det blir å kaste ut Lian Li 6277B ASAP og gå til innkjøp av et Antec P180B. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ehh men så ser jeg dette fra hw sin anmeldelse:

To av viftene har et lydnivå på 25 dB(A)
. Og de skrev noe om plastikkfølelse også.

 

8224379[/snapback]

 

 

For å si det slik, vi har vel åtte slike stående nå. Vi har kombinert dem med Seasonic 430 Watt og 2,5-tommers harddisker. Meget stillegående. Viftene kan settes ned, evt byttes med noen enda mer støysvake varianter.

 

Plastikkfølelsen gjaldt testkabinettet, noe som Antec var enige i og sa de skulle fikse på senere utgaver.

8239448[/snapback]

 

OK. Så dere anbefaler at jeg legger inn 500 kr ekstra og går for p180 fremfor Solo?

 

Takk for svar folkens.

Lenke til kommentar

 

OK. Så dere anbefaler at jeg legger inn 500 kr ekstra og går for p180 fremfor Solo?

 

Takk for svar folkens.

8246389[/snapback]

 

Bare så det er nevnt, ingen her på bruket har erfaringer med Solo. Vi får vel vurdere en test, men ting tar tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...