Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hus med leiligheter. Pipe i hver leil?


Anbefalte innlegg

Vi planlegger å bygge hus, vi har planlagt å ha 2 leiligheter i kjelleren. Desse blir på ca40 m2.

 

Noen som vet om vi trenger pipe i hver leilighet eller om det holder med ei pipe i huset??

 

Har ringt kommunen, men de viste ikke. Brannvesenet mente det holdt med en pipe siden leil var under 50 m2. Men var ikke helt sikre. Noen plass på nettet jeg kan finne dette??

Har letet rundt, men fant ikke noe om dette..

 

takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert på dette, men eneste jeg har hørt om krav er at pipene i leiligheten(e) ikke kan bruke samme pipeløpet som huset, mener dette var pga lyd fra leilighet kan høres i huset hvis man bruker samme løpet. Hørte dette på et lecakurs, så du kan jo ringe maxit\leca og spørre de.

Endret av trra
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det holder fint med bare ei pipe i huset.

Jeg klippet dette rett fra byggforsk kunnskapssystemer :

 

Krav om skorstein i boliger

 

Småhus og boligblokker i inntil to etasjer skal ha skorstein som gir mulighet for installering av ildsted til bruk ved bortfall av hovedenergileveranse. Dette gjelder med mindre bygningen er oppvarmet ved to tilstrekkelige og uavhengige energikilder eller er tilknyttet fjernvarmeanlegg. Kravet om skorstein gjelder for boliger over 50 m2 bruksareal (BRA).

Lenke til kommentar

humm , så hvist jeg har kjøpt leilighet i et todelt hus så burde det altså vært en pipe her ?

 

det er et gammelt hus som er renovert og delt til 2 leiligheter , altså ikke noe definert hovedenhet , er horisontalt delt , og når huset ble renovert så ble pipa fjernet , egntlig greit det , men er det et krav om at det skal være pipe i et hus , eller ..

 

bare så jeg vet , for hvist det er et krav er jo huset ikke i forskriftsmesig stad , og da vil jeg jo klage eller no sånt , og så vil jeg i vertfall ikke risikere og måtte sette inn en ny pipe eller få problemer med et framtidig salg

Lenke til kommentar
humm , så hvist jeg har kjøpt leilighet i et  todelt hus så burde det altså vært en pipe her ?

 

det er et gammelt hus som er renovert ....

bare så jeg vet , for hvist det er et krav er jo huset ikke i forskriftsmesig  stad , og da vil jeg jo klage eller no sånt , og så vil jeg i vertfall ikke risikere og måtte sette inn en ny pipe eller få problemer med et framtidig salg

8350532[/snapback]

Disse reglene har endret seg slik at det i perioder ikke ble bygget leiligheter med piper. Dette for å redusere forurensningen (fyring med var uønsket).

Lenke til kommentar
Vi planlegger å bygge hus, vi har planlagt å ha 2 leiligheter i kjelleren. Desse blir på ca40 m2.

 

Noen som vet om vi trenger pipe i hver leilighet eller om det holder med ei pipe i huset?

Med pipe så antar jeg at du mener "skorstein" og ikke luftepiper.

 

Denne pipeleverandøren sier:

Det er tillatt å koble på 120 KW. Det vil si fra fire til seks lukkede ildsteder. Åpen peis teller normalt som 3 lukkede ildsteder. Det optimale er allikevel å ha 1 ildsted pr. pipeløp.

 

Hvis du leverer tegninger for godkjenning før du bygger, så tegn inn lukket ildsted i leilighetene og åpen hos deg selv. Blir dette godkjent så er det jo greit.

Lenke til kommentar

Litt forskjellig ting ute å går her men for å gjøre saken klinkende klar:

 

Pr defenisjon så er en boenhet f.eks en leilighet eller hybel.

 

Og da gjelder disse reglene:

Krav om skorstein i boliger

Småhus som ikke er tilknyttet et felles, sentralt fyringsanlegg, skal ifølge forskriftene til plan- og bygningsloven utføres med skorstein som gir anledning til å installere ildsted i hver boenhet. Med småhus menes eneboliger og tomannsboliger, samt rekke- og kjedehus med inntil to boenheter i høyden, uavhengig av etasjetallet. Det bør være eget pipeløp for hver boenhet

Hente fra byggforsk anno september 2004.

Kan ikke se noen forandring i den regelen pr dags dato

edit: og retter meg selv i samme slengen

Endret av regga
Lenke til kommentar

Sånn vi har tegna huset nå (som er 90m2 kjeller, 105m2 1.etg, 105m2 2.etg) har vi pipe med peis (skal bo i 1. og 2. etg) Pipa går ned til ene leiligheten i kjelleren. Andre leilighet har ikke uttak..

 

Må vi forandre på det da? :cry: Ingen regler om over og under 50m2??

Lenke til kommentar
Sånn vi har tegna huset nå (som er 90m2 kjeller, 105m2 1.etg, 105m2 2.etg) har vi pipe med peis (skal bo i 1. og 2. etg) Pipa går ned til ene leiligheten i kjelleren. Andre leilighet har ikke uttak..

 

Må vi forandre på det da?  :cry: Ingen regler om over og under 50m2??

8354388[/snapback]

Her ser det ut til at flere er i samme situasjon. link

 

Kravet om skorstein gjelder ikke for boliger inntil 50 m2 BRA. Endret teknisk forskrift med ikrafttredelse 1. Februar 07 har tilsvarende unntak, jfr. § 8-22.

Forskrifter forandres fortløpende og egentlig vrient å følge med. Det har jo my eå si når du fikk tegningene godkjent fra kommunen da slike krav ikke kan få tilbakevirkende effekt. Rene jungel der ute :roll:

Endret av regga
Lenke til kommentar
Vi planlegger å bygge hus, vi har planlagt å ha 2 leiligheter i kjelleren. Desse blir på ca40 m2.

 

Noen som vet om vi trenger pipe i hver leilighet eller om det holder med ei pipe i huset??

 

Har ringt kommunen, men de viste ikke. Brannvesenet mente det holdt med en pipe siden leil var under 50 m2. Men var ikke helt sikre. Noen plass på nettet jeg kan finne dette??

Har letet rundt, men fant ikke noe om dette..

 

takker for svar!

8194618[/snapback]

 

Selvfølgelig kan du koble til flere ildsteder, Ovn eller peis til en pipe.

 

Normalt er pipa forankret i fast grunn, selv om det har vært forskjellig utførelser av ( hjemmemurere ) opp gjennom tidene.

 

Forstår det slik at dette er en kjellerleilighet, og da vil pipa måtte gå ned ett eller annet sted til fast grunn.

 

Det du skal vite er at påtenkt ildsted dvs innløp i pipa MÅ være høyere en ovnslukka / pipelukke montert i bunn av pipa.

 

Mener dette er 40 cm, dvs inntak i pipe fra ildsted skal ikke gå i flukt med denne pipelukke.

 

Så når det gjelder leiligheter i høydenivå går dette fint.

Lenke til kommentar
Forskrifter forandres fortløpende og egentlig vrient å følge med. Det har jo my eå si når du fikk tegningene godkjent fra kommunen da slike krav ikke kan få tilbakevirkende effekt. Rene jungel der ute  :roll:

8356219[/snapback]

 

 

Vi har ikke sendt inn tegningene for godkjenning ennå, har ikke komt så langt. Blir jo spennende å se.. :)

Endret av monirha
Lenke til kommentar

Skal du tegne nybygg selv, skal du holde tunga rett i munnen for å oppfylle gjeldene forskrifter. Noen kommuner er vel greie og behjelpelig, andre ikke ^^.

Skal tegningene lages av andre er det jo de som må stå ansvarlig.

Uansett, lykke til. :)

Endret av regga
Lenke til kommentar

monirha:

 

Er rimelig sikker på at du slipper skorstein i leiligheter under 50 m^2.

Er selv for tiden student innen bygg og arkitektur og vi har lært dette av professor på forelesning. Tviler på at byggemeldingen din ikke blir godkjent pga pipemangel, spesiellt siden du allerede har planlagt 1 stykk skorstein.

 

Regelen jeg sakset lenger oppe er forresten hentet fra nyeste byggforsk (2006)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...