Gå til innhold

Varierende kvaliteter på objektiv

Anbefalte innlegg

Jeg har, etter å ha fulgt med på debatter omkring varierende kvaliteter på nye objektiv en kjøper, inntrykk av at feilfokus eller andre feil gjør seg gjeldene. Jeg har lurt på om dette er noe en opplever bare ved kjøp via internet eller om det samme skjer om en går direkte til fotobutikken og får objektivet ”i handa”.

Spørsmålet, omsatt i praksis er om jeg, ved å handle hos "Hullet i veggen" ved Egertorget (Fotohuset), Foto Video i Møllergata eller Japan Photo i Akersgt, (eller for den saks skyld et annet utsalgssted i Norge) får sjekket objektivet der og da, rett fra embalasjen, eller om jeg må ”hjem først” for deretter å finne ut om noe eventuelt ” ikke er som det skal være” ? Eller blir dette for tid og arbeidskrevende for betjeningen?

Videoannonse
Annonse

Selvsagt kan fokusen være helt på trynet og at du da kan se det enkelt i fotosjappa, men problemet er at ofte kan det være snakk om kanskje bare en cm eller to i front/bak-fokus - og slikt kan være vanskelig å se på en liten lcd i en småstresset situasjon.

Men det kan definitivt være et problem i praksis (på store blendere) i den grad at fokus ikke ligger dønn der hvor du har sagt den skal være.

Gjest Slettet+149837134

Jeg har ikke opplevd at det er mer fokusfeil på objektiver kjøpt på nettet i forhold til i butikk. Men hvis du kjøper i butikk har du en mulighet til å sjekke fokus der og da. I alle fall sjekke at fokus er sånn noenlunde OK. Tips: Ta med kamerahuset ditt til butikken og monter objektivet. Still inn på punktfokus og største blender og ta bilde av f eks tastatur på mobiltelefon, med kameraet vendt 45 grader nedover. Sjekk så hvor fokus ligger etter at du har forstørret opp bildet maksimalt på kameradisplayet. Nøyere testing får du gjøre når du kommer hjem. Hvis du ikke er fornøyd, er det bare å gå tilbake til butikken.

Jeg har ikke opplevd at det er mer fokusfeil på objektiver kjøpt på nettet i forhold til i butikk. Men hvis du kjøper i butikk har du en mulighet til å sjekke fokus der og da. I alle fall sjekke at fokus er sånn noenlunde OK. Tips: Ta med kamerahuset ditt til butikken og monter objektivet. Still inn på punktfokus og største blender og ta bilde av f eks tastatur på mobiltelefon, med kameraet vendt 45 grader nedover. Sjekk så hvor fokus ligger etter at du har forstørret opp bildet maksimalt på kameradisplayet. Nøyere testing får du gjøre når du kommer hjem. Hvis du ikke er fornøyd, er det bare å gå tilbake til butikken.

8194821[/snapback]

Jeg har samme erfaring med butikk vs. nett. Hvis man er veldig bekymret så gjør for all del tester når man får objektivet. Jeg er for lat til å orke å kjøre videskapelige tester på alt jeg kjøper, men gjør det hvis jeg mistenker at noe er galt. Jeg har byttet i alt 3 objektiver på grunn av problemer med fokus, to i butikk og et på nett, alle uten problemer.

Håkon

Kan noen forklare meg (eller skaffe en link til en side med slik forklaring) hvordan en linse kan være feilfokuserende ?

Det er jo huset som fokuserer vha å justere til mest mulig kontrast mellom to nabo"pixler" etter det jeg forstår. Sensoren(e) med disse pixlene ligger ikke på brikken, men oppe i huset med tilsvarende avstand fra bajonetten som brikken , men via speilet. Og det er kamerahuset som forteller linsen om det skal justeres "inn" eller "ut" intil huset er fornøyd.Stemmer ikke det sånn omtrendt ?

Hvordan kan da en linse være bak eller for-fokuserende ?

Goffen

8196507[/snapback]

Dette har også jeg forsøkt å finne et svar på, uten å finne det. Det eneste jeg har fått servert er bastante påstander. Jeg har lett mye etter en forklaring, og har klart å pusle sammen en på egenhånd. Ta den derfor for det den er vert...

Når systemene har AF-motoren i objektivet, slik det er med Canon, Sigma HSM, Nikon AF-S/I, Pentax KAF2 osv., så kan det tenkes at det kan være snakk om stepmotorer ell. i objektivet, som er feilkalibrerte.

AF-systemet regner , hvis jeg har forstått dette rett, ut hvor mye ute av fokus et objekt er, og forteller dette til objektivet, som justerer seg. Nikon og Canon stoler så på at dette blir gjort riktig, og gjør ingen "etterkontroll" for å sjekke at det ble riktig. Jeg har sett påstander om, men ingen dokumentasjon for, at Pentax gjør etterkotroll (og derfor er tregere).

Noen bedre?

Når alt dette er sagt, så tror jeg man alt for ofte skylder på objektivet, spesielt når man snakker om svært lyssterke objektiver. Det er en kjent sak at AF-modulene i kameraer kan være feilkalibrerte, og det kan enkelt forklares. AF-moduler er heller ikke alltid så presise som man forventer. Spesielt gjelder det for konsumentkameraer.

Endret av Anew
Kan noen forklare meg (eller skaffe en link til en side med slik forklaring) hvordan en linse kan være feilfokuserende ?

Det er jo huset som fokuserer vha å justere til mest mulig kontrast mellom to nabo"pixler" etter det jeg forstår. Sensoren(e) med disse pixlene ligger ikke på brikken, men oppe i huset med tilsvarende avstand fra bajonetten som brikken , men via speilet. Og det er kamerahuset som forteller linsen om det skal justeres "inn" eller "ut" intil huset er fornøyd.Stemmer ikke det sånn omtrendt ?

På kompakter er det kontrast-AF, ja... Men DSLR har fasedetekterende AF der lyset skal gjennom en beam-splitter, for å så vurdere faseforskjellen i de to beamene. Hvis det er feil kalibrering i objektivet, vil objektivet fokusere på feil sted, altså gi feil fokuspunk når faseforskjellen er "riktig".

Dere kan lese mer på Wikipedia.

8196507[/snapback]

Dette har også jeg forsøkt å finne et svar på, uten å finne det. Det eneste jeg har fått servert er bastante påstander. Jeg har lett mye etter en forklaring, og har klart å pusle sammen en på egenhånd. Ta den derfor for det den er vert...

Når systemene har AF-motoren i objektivet, slik det er med Canon, Sigma HSM, Nikon AF-S/I, Pentax KAF2 osv., så kan det tenkes at det kan være snakk om stepmotorer ell. i objektivet, som er feilkalibrerte.

AF-systemet regner , hvis jeg har forstått dette rett, ut hvor mye ute av fokus et objekt er, og forteller dette til objektivet, som justerer seg. Nikon og Canon stoler så på at dette blir gjort riktig, og gjør ingen "etterkontroll" for å sjekke at det ble riktig. Jeg har sett påstander om, men ingen dokumentasjon for, at Pentax gjør etterkotroll (og derfor er tregere).

Noen bedre?

Når alt dette er sagt, så tror jeg man alt for ofte skylder på objektivet, spesielt når man snakker om svært lyssterke objektiver. Det er en kjent sak at AF-modulene i kameraer kan være feilkalibrerte, og det kan enkelt forklares. AF-moduler er heller ikke alltid så presise som man forventer. Spesielt gjelder det for konsumentkameraer.

8197296[/snapback]

Teknologien er godt kjent innen for reguleringsteknikk. AF systemene er systemer med enten åpen eller lukket reguleringssløyfe.

Du har en feil: Ingen Pentax objektiver har motor i objektivet. Alle autofokusobjektiver til Pentax fungerer med en roterende aksling i fatningen. I og med at kameraet ikke kan vite hvor mye den må rotere denne akslingen for at objektivet skal ha rett fokusavstand, så _må_ Pentax bruke lukket reguleringssløyfe. Og det er greit nok, men det går ut over hastigheten. Fordelen er nøyaktigheten.

Nå kjenner jeg desverre ikke til hvordan Canon har løst dette, men i og med at motoren ligger i objektivet sammen med all mekanikk så har Canon mulighet for å kalibrere dette systemet. Hvert objektiv er en selvstendig enhet og ikke skilt mellom objektiv og kamera som hos Pentax. Skulle Pentax kalibrere et objektiv så ville det igjen ikke vært kalibrert med et annet objektiv. Men Canon har denne muligheten og det kan de altså da bruke til å nyttegjøre seg av åpen reguleringssløyfe som er raskere.

Fra wikipedia:

Closed-loop controllers have the following advantages over open-loop controllers:

disturbance rejection (such as unmeasured friction in a motor)

guaranteed performance even with model uncertainties, when the model structure does not match perfectly the real process and the model parameters are not exact

unstable processes can be stabilized

reduced sensitivity to parameter variations

improved reference tracking performance

The only disadvantage of closed-loop control over open-loop control is that the closed-loop system reduces the overall gain of the system. To obtain good performance, closed-loop and open-loop are used simultaneously; open-loop improves set-point (the value desired for the output) tracking.

StigVidar har vel et poeng med at Pentax' betegnelse for intern fokusmotor er SDM, og ingen av disse er på markedet ennå(?) - KAF2 er bare den spesifikke varianten av K-fatningen som støtter SDM objektivene.

Nikons kameraer (med untak av D40-serien) støtter jo både fokusmotor i huset og i objektivet. Skal man da tro at de bruker closed-loop for vanlig AF, og open-loop for AF-S? (det er vel kun ett objektiv med betegnelsen AF-I, så jeg gidder ikke å ta den med videre... :))

Jeg er litt for trett nå til å grave litt videre i Stig Vidars redegjørelse (ikke fordi jeg nødvendigvis tror den er feil, men fordi jeg gjerne vil ha det litt mer konkret), men satser på å komme tilbake til saken i morgen... :)

Stigvidar: Pentax kommer nå snart med innebygd AF, det er KAF2 teknologien

8199374[/snapback]

Nei, KAF2 fatningen kom i 1991 i forbindelse med powerzoom objektivene (motor for å styre zoom). De nye objektivene bruker samme elektriske kontakter og er altså bare en liten utvidelse i bruk av denne KAF2 fatningen.

Til k-ryeng: Metoden som benyttes for å BESTEMME fokus er vel ikke helt relevant ettersom det framleis foregår i huset. Dersom huset justerer til så skarpt som mulig ved å kommandere objektivet er det fremdeles ingenting i objektivet som har med fokusjustering å gjøre. (det måtte evt være slark/hysterese slik at det ikke er mekanisk mulig å komme til beste punktet, men det er i såfall heller ikke en justeringssak)

At noen derimot kjører regulering uten feedback (open loop) var jeg ikke klar over.

Dette forklarer hele saken. Huset bestemmer seg for at man er "fire knepp" for langt inn og sier til linsen "ha deg fire knepp ut". Denne knepper fire feiljusterte hakk ut, og huset er fornøyd uten å sjekke.

Denne siste metoden vil selvsagt spare tid, men gi opphav for justeringsfeil. Den andre metoden bruker tid på et innsvingningsforløp.

Moralen er i allefall at på Pentax er det som jeg har trodd inntil jeg får min 16-50mm. Er det noen som vet om Pentax da går over til open loop regulering ?

Goffen

Goffen

Jeg har, etter å ha fulgt med på debatter omkring varierende kvaliteter på nye objektiv en kjøper,  inntrykk av at feilfokus eller andre feil gjør seg gjeldene. Jeg har lurt på om dette er noe en opplever bare ved kjøp via internet eller om det samme skjer om en går direkte til fotobutikken og får objektivet ”i handa”.

Spørsmålet, omsatt i praksis er om jeg, ved å handle hos  "Hullet i veggen" ved Egertorget (Fotohuset), Foto Video i Møllergata eller Japan Photo i Akersgt, (eller for den saks skyld et annet utsalgssted i Norge) får sjekket objektivet der og da, rett fra embalasjen, eller om jeg må ”hjem først” for deretter å finne ut om noe eventuelt ” ikke er som det skal være” ? Eller blir dette for tid og arbeidskrevende for betjeningen?

8194277[/snapback]

Som det blir nevnt her, kan det være vanskelig å vurdere dette når man står i en butikk. Det er en forholdsvis stressende setting, men få muligheter for å vurdere de mer marginale feilene. Der hvor linsen er "helt på jordet", kan man selvsagt oppdage dette, men ved litt mer marginale feil blir dette vanskelig.

Tror ikke at det er mer feil på det du får kjøpt via internett, enn i en fysisk butikk.

Valgte likevel å kjøpe mitt objektiv i en butikk, og angrer ikke på dette. Jeg fikk god veiledning og fikk diskutert for og imot. I tillegg var prisen omtrent den samme. På internett må man f.eks. betale for frakten.

Når det viste seg at jeg ikke var fornøyd med mitt objektiv, fikk jeg returnert dette uten problemer.

Det kan kanskje oppfattest som reklame (og dermed brudd på retningslinjene) hvis jeg nevner hvor jeg kjøpte objektivet, men kommer helt sikkert til å handle der i fremtiden, ettersom de opptrådde proffesjonelt og var veldig hyggelige.

På internett har du lovbestemt 14 dagers angrerett uten at du trenger å nevne en grunn, men tror ikke at de større butikkjedene vil være kranglete hvis du mener du er misfornøyd. Jeg kommer nok fortsatt til å kjøpe i butikk så lenge disse er forholdsvis konkurransedyktige.

Ta gjerne med en linse du kan sammenligne med, eller be om å få prøve en annen referanselinse. Ta bilder på forskjellige innstillinger, og titt på forskjellene.

Tror også det kan være en fordel å gjøre dette på en hverdag enn på en lørdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...