Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verdens teiteste spørsmål !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi !

Jeg skal nå komme med verdens teiteste spørsmål og du må love og ikke le .. kan du love det ? :ermm:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvordan girer men med en manuel moped eller motorsykkel ? Hvor sitter kluchen og hvor girer man opp og ned ?

Jeg setter pris på seriøse svar ! :blush:

See you later ! :green:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kluchen sitter på ventre styrehalvdel og er akkurat som et bremsehåndtak på vanlig sykkel eller som forbremsen på moped/mc. Giret er en pedal nede på venstre side av sykkelen ved venstre fot.

Skrevet
kluchen sitter på ventre styrehalvdel og er akkurat som et bremsehåndtak på vanlig sykkel eller som forbremsen på moped/mc. Giret er en pedal nede på venstre side av sykkelen ved venstre fot.

8191694[/snapback]

Takk for rask svar ! :blush:

Skrevet (endret)

Det er akkurat slik som Mathias666 sier. Hvordan du girer, derimot, forklarte han ikke :)

Men det skal jeg. Du trykker inn clutchen, tråkker ned girhendelen, og gir litt gass. Deretter trykker du inn clutchen igjen, og trykker girhendelen oppover, forbi frigiret. Da er du i 2. gir. Så gir du litt gass igjen. Og når du da igjen er på høyt turtall skal du trykke inn clutchen igjen, og dra girhendelen oppover igjen. IKKE nedover! Da kommer du ned i første igjen :)

Håper dette hjalp.

Edit: glemte å nevne at du skal slippe clutchen forsiktig ut igjen mens du gir gass. Slipper du den helt med en gang stopper motoren :)

Endret av dezi
Skrevet
Det er akkurat slik som Mathias666 sier. Hvordan du girer, derimot, forklarte han ikke :)

Men det skal jeg. Du trykker inn clutchen, tråkker ned girhendelen, og gir litt gass. Deretter trykker du inn clutchen igjen, og trykker girhendelen oppover, forbi frigiret. Da er du i 2. gir. Så gir du litt gass igjen. Og når du da igjen er på høyt turtall skal du trykke inn clutchen igjen, og dra girhendelen oppover igjen. IKKE nedover! Da kommer du ned i første igjen :)

Håper dette hjalp.

Edit: glemte å nevne at du skal slippe clutchen forsiktig ut igjen mens du gir gass. Slipper du den helt med en gang stopper motoren :)

8191852[/snapback]

Nå ga det litt mer mening ja ! Stor takk til deg også ! Jeg er forundert over hvor snille dere er her :blush::love:

Skrevet

1.gir - Helt nederst

fri - Over 1.gir

2.gir - Midt på

3.gir - Nest øverst

4.gir - Helt øverst

Det er sånn giroppsettet på de fleste mopedene. Selv om det finnes mopeder hvor fri er helt øverst og de andre girene er nedover.

Skrevet

Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Skrevet
Hva? Lærer ikke kjøreskolene elvene dette? :dontgetit:

8202320[/snapback]

Nope, kjøreskolen tar seg av trafikkregler og lignende. Det er jo ikke akuratt rocketscience og gire da, krever bare litt trening som alt annet.

Skrevet

Der jeg gikk viste de fleste hvordan man giret. Vi kjørte scootere, så det var inget behov for å vite det der og da. Lurer man så spør man - er vel ikke værre enn det? Syns det er bra at kjøreskolene ikke sløser bort tid på slikt jeg.

Skrevet

Det er noe "alle" veit, derfor er det sannsynligvis vanskelig for folk som ikke veit det å få seg til å spørre. Dessuten; hvor mange er det som egentlig har lyst til å kjøre scooter da? :ermm:

Skrevet

Hvis man absolutt har stor skrekk for å drite seg ut i 5 sekunder er de fleste av oss oppvokst med enten familie, venner eller lignende, som mest sannsynlig har peiling på hva det innebærer å gire. ;)

Sikkert mange som har lyst til å kjøre scooter skal du se. Men det var strengt tatt ikke poenget mitt.

Skrevet

Der jeg tok lappen lærte vi heller ikke å gire , men girene var inne å automatisert etter en halltimes kjøring når jeg fikk sykkelen :p Men jo de burde klart vist hvordan en girer . har en ikke litt peiling en gang kan en ødelegge motorn på sykkelen , ved å prøve å gire uten clutch eller å komme i fri å gå max turtall (noe som ikke er bra på en ikke innkjørt moped ) .

• 2 uker senere...
Skrevet

kjøretimer med scooter er noe så tragisk så det går ann, å hoppe fra en scooter til ein for eks racing sykkel, sansynlegvis trimmet, ikke rart mange tryner, giringen er jo det som skulle vore topp prioritert når det gjelder og handtere kjøretøyet. gla eg har lett mc ...

Skrevet

Det å gire er ikke noen heksekunst :)

Det står jo bra forklart over her så er bare å prøve seg frem egentlig ! ikke kjør fort i begynnelsen da du KAN gire fra f.eks 5. til 1. om du e veldig uheldig hehe..

Du lærer å gire iløpet av 2-400meter hehe

Skrevet
Hva? Lærer ikke kjøreskolene elvene dette? :dontgetit:

8202320[/snapback]

Nope, kjøreskolen tar seg av trafikkregler og lignende. Det er jo ikke akuratt rocketscience og gire da, krever bare litt trening som alt annet.

8202335[/snapback]

Dette er jo slikt man skal lære i den obligatoriske kjøregården man skal igjennom da. Lære å bruke gir/clutch, slurre med clutchen osv.. Samt balansering, kjeglekjøring, akselerasjon osv.. Vet at noen kjøreskoler hopper over dette og drar rett ut i trafikken. Det er ikke veldig forsvarlig spør du meg.. :ermm:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...