Gå til innhold

IT-Jobb under utdanningen, er det mulig?


Anbefalte innlegg

Jeg må starte innlegget mitt med å si jeg er skikkelig forvirret! Det har kommet uttalige nyhetsartikler i media om hvor stor etterspørsel det er etter IT-kunnskap, både fra folk på skolebenken og ferdig utlærte personer. Selv vikarbyråer forteller dette samt en ny trend innen 'sign-on-fee' og verving. Hvor reelt er dette?

 

Bedrifter slik jeg har erfart søker etter mennesker med erfaring, men er overhodet ikke villige til å gi folk under utdanning sjangsen til å bevise hva de kan. Det er frustrerende for oss som føler de har noe å tilby. Mer bestemt annet enn vanlig 1/2. linje support på 'tekniske'-avdelinger som i realiteten ikke består i annet enn å gjøre enkel adsl-feilsupport innen Telenor, veilede en bruker i å installere java eller konfigurere IE.

 

Nå har jeg blitt så desperat at vurderer å sende søknader rundt for å tilby gratis arbeid.

 

Hva føler dere andre på situasjonen ? Er det bare meg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bedrifter slik jeg har erfart søker etter mennesker med erfaring, men er overhodet ikke villige til å gi folk under utdanning sjangsen til å bevise hva de kan. Det er frustrerende for oss som føler de har noe å tilby. Mer bestemt annet enn vanlig 1/2. linje support på 'tekniske'-avdelinger som i realiteten ikke består i annet enn å gjøre enkel adsl-feilsupport innen Telenor, veilede en bruker i å installere java eller konfigurere IE.

 

Det gjelder å få foten innenfor. Når jeg var under utdanning, startet jeg i en 1. linje support jobb. Så brukte jeg tiden mellom hendvendelsene til å utvikle støtte-verktøy. Etter et års tid gikk jeg over i en ren utviklings-jobb (i samme firma), og siden har jeg kun hatt interessante jobber. Jeg ville forhøre meg om mulighetene til å "stige i gradene", og dessuten foretrukket et mindre og mer dynamisk firma.

 

Alternativet er jo å starte for seg selv...

Lenke til kommentar

Ja, det som står i media stemmer, men som vanlig er slike artikler litt unyanserte. Det er ikke slik at alle som har en hvilken som helst form for utdanning eller kurs innen IT får kastet jobber etter seg. Det er en del områder det er stort trykk innenfor, men f.eks områdene du snakker er et av områdene der det ikke er samme trykket.

 

Personlig har jeg merket trykket i høyste grad, og er litt bitter for at det er enda et år til jeg er ferdig med utdannelsen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...