Gå til innhold

spill i linux


Khamul

Anbefalte innlegg

Jeg bruker ikke linux så mye pga at jeg ikke hvet hvordan man får til spill der, derfor vil jeg ha brukt linux mer vist jeg fikk spille der. Hvordan kan jeg få til "windows" spill i linux??? (hvordan kan jeg få til counter strike i linux)

 

Jeg hvet at det er en emulator som heter wine, men jeg har ikke peil på hvordan den fungerer. Jeg tror det er en "spille" emulator så jeg får emulert windows spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Izex skrev (2002-12-13 03:41):

Linux er og blir mere "kontor" OS og ikke gamer OS...skal du ha "Nintendo PC" så bruk windows (XP)


 

Linux har vist seg å være bedre egnet til spill enn Windows. Så vidt jeg husker så gir Q3 bedre ytelse i linux enn i Windows. Problemet er at det er få produsenter som gir ut linux versjoner av spillene sine :sad:

 

PS Cs i WINE har faktisk gitt bedre ytelse enn CS i Windows :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-13 09:21, skrev SciBirg:

Faktisk så er dataspill hovedgrunnen til at jeg lærte data i det hele tatt da jeg var 13-14 år, så det er ganske dumt at det ikke er lettere å få tak i spill til Linux. Det hadde sikkert gjort at det ble mer populært.


 

Jepp, jeg også...det tror jeg gjelder de fleste! Men alle er ikke like villige til å innrømme det...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-13 09:46, skrev hodesleng:

Quote:


Den 2002-12-13 09:21, skrev SciBirg:

Faktisk så er dataspill hovedgrunnen til at jeg lærte data i det hele tatt da jeg var 13-14 år, så det er ganske dumt at det ikke er lettere å få tak i spill til Linux. Det hadde sikkert gjort at det ble mer populært.


 

Jepp, jeg også...det tror jeg gjelder de fleste! Men alle er ikke like villige til å innrømme det...

 

Hehehe!! Du har nok et poeng der... Det er liksom ikke så kult å si at jeg begynte med data fordi Police Quest 1 var så spennende. Du får mye mer cred hvis du sier at du f.eks kodet en GUI i Visual Basic da du var 15.

Lenke til kommentar

Q3 ytelsen er nesten dobbelt så bra i win som i linux (anux). Linux er langt mere innvilket og vanskeligere

når d gjelder brukervennlighet. Og rimelig ape når d gjelder drivere..

 

Har prøvd Linux , men min maskin med Win XP Pro SP1

, WHQL verifiserte drivere og oppdatert BIOS er langt mere stabil enn med Linux Redhat 6.2.

Eventlogen er det beste windows har kommet opp med for å lokalisere feil, har løst masse unødige problemer for meg. No more BSOD!!

Skulle jeg forresten valgt operativsystem etter stabilitet, er NT 4.0 SP6 den ultimate løsningen, sveiseapparat, slegge og motorsag må til for å kræsje maskina.

Har drevet med windowsinstallasjoner siden -92 og Linux kan dra til helvette, kjør UNIX på servere, og XP pro SP1 / NT 4.0 SP6 på arbeidsstasjoner!

 

MSI Via 649D

2xP3 667MHz@735MHz

896 MB RAM (Mosel)

IBM GXP 30GB

Hercules 3D Prophet 8500 LE

Lenke til kommentar

Quote:


Linux kan dra til helvette


 

Slapp av det er bare et operativsystem, ingen grunn til å få store blodårer i panna. Hvis du ikke liker det så ikke bruk det...

 

Quote:


NT 4.0 SP6 på arbeidsstasjoner!


 

Seriøst? Etter min erfaring så er NT4 noe av det dårligste jeg har vært borti (tett fulgt av winME,98,95). win2000 pro fungerer bra for meg som klient og er ok på server. Men skal jeg sette opp en server så er Linux et soleklart valg (hvem har råd til Unix?). Som arbeidsstasjon så kommer det selvfølgelig ann på hva slags arbeid som skal utføres på denne, men jeg ville nok ha prøvd Linux, Win2000pro, MAC (OS X), *NIX og XPpro leeeeenge før jeg i det hele tatt ha vurdert NT4

 

Det var i alle fall mine 0.02$

 

J

Lenke til kommentar

Quote:

og Linux kan dra til helvette, kjør UNIX på servere, og XP pro SP1 / NT 4.0 SP6 på arbeidsstasjoner!



 

Jeg ser du har bare 3 mld. så jeg antar du er en fjortiss som har lyst til og spamme med litt usaklig dritt, og ikke tør bruke sin egentlige bruker her på forumet...

 

Når det gjelder spill på Linux kan jeg opplyse om at det fungerer meget bra når du bruker winex. Har kjørt både Quake 3 og CS på Linux uten ytelsestap, og ja, dere cs yrkeskvinner, jeg fikk 100FPS i Linux...

 

Har enda ikke rotet meg til og prøve Linux utgaven av UT2003, men får vel litt tid til jul.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at min erfaring med spill i linux er like bra men...

 

Q3 går hakkete og dårlig, mens UT2003 faktisk går nesten like bra som i Windows. Hvorfor det er så stor forskjell med Q3 vet jeg ikke.

 

Men derimot wine(x) er det værre med. StarCraft hakker! Og CS får jeg rundt 20-40fps i, noe som er ganske råttent til å være med en gf4 4400, xp2100+ og 512mb ram.

 

Har fulgt den faq'en på http://lhl.linuxgames.com/ og diverse andre tips. Både brukt winex og wine. wine klikker når det kommer til "loading" etter å ha joina et game, mens winex ikke har noen andre problemer enn grusom ytelse.

Lenke til kommentar

Quote:


Linux er langt mere innvilket og vanskeligere

når d gjelder brukervennlighet. Og rimelig ape når d gjelder drivere..


Sant nok, det er et vanskeligere operativsystem og hanskes med, noe som innebærer at det ikke passer for alle. Nå skal sant sies at dette har forbedret seg sterkt i de siste distrubusjonene.

 

Quote:


Har prøvd Linux , men min maskin med Win XP Pro SP1

, WHQL verifiserte drivere og oppdatert BIOS er langt mere stabil enn med Linux Redhat 6.2.


Du må leve i forrige århundre, RedHat 6.2 er en steingammel distribusjon, blir som å sammenlikne med Win95... Jeg spiller forresten RtCW så fillene fyker, på Linux, og med noe _høyere_(!) fps enn jeg fikk i Windows 2000 (samme hardware, nVIDIA linux drivere)

 

Og påstå at Linux er ustabilt.. vel, det gidder jeg ikke å svare på en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...