Gå til innhold

Formatering i vista


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en disk som jeg har programmer og sånt på, og en annen disk som jeg har vista på.. Dette er to separate disker, og jeg skal nå formatere den ene disken jeg har programmer på.. jeg går da inn på min datamaskin i windows vista.. og høyreklikker på disken og velger format, men hva er egentlig forskjellen på den vanlige formateringe, og hurtig formatering, hvis man ikke krysser av i ruten så velger man jo "vanlig" formatering, som jeg kaller det, dette tar litt tid. .Mens hurtigformatering går fort, hva er forskjellen egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Logisk formatering (vannlig)i tillegg til å klargjøre disken/partisjonen din for bruk av et filesystem, det er det som hurtigformatering vil gjøre, vil kontrollere alle sectorene på disken din. Derfor vil den bruke så mye mer tid på det.

 

De sectorene som eventuelt er å finne de blir ikke reparert men de blir remappet, la dem ligge i fred.

Om du har en gammel disk så vil det være fornuftig å gjøre det. Hvis ikke du trenger ikke det.

 

Vil du allikevel ha det slik at du ønsker at disken din skal være blank, som ny uten noe data på den, så kan du bruke ---cmd---diskpart-og kjøre clean all—commando.

Når du skriver …diskpart og enter…..skriver du …list disk…og enter.

Du velger disken du skal rense….med select disk ? (?) nr på disken det gjelder.

Når du får melding at disken er selected skriver du….clean all…og nå kan du reise på besøk hos venner, hvis disken er stor.

 

Det vil ta tid, derfor utføre du det helst på tiden hvor du bruker ikke PC din.

 

Clean all, vil gå gjennom hele disk

Clean vil bare rense den første sector, som i vise tilfeller kan være greit å utføre, dersom du får partisjonerings problemer på grunn av…?

 

 

(prøvde å skrive istad men alt ble borte)

Lenke til kommentar
Hurtig formatering sletter bare filtabellen, og all dataene er fortsatt "fysisk" på disken. Frem til ny data skriver over den gamle dataen. Vanlig formatering sletter filene (men ikke helt).

 

Kort fortalt.

8190571[/snapback]

Men dessverre ikke helt riktig. Ingen av dem sletter filer, bare innholdsfortegnelsen.

Forskjellen er at vanlig formatering sjekker hele disken for feil først, det er det som tar tid. Resultatet er akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...