Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spm angående Gule Koni dempere!


Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å montere gule koni dempere og 50mm senkefjærer på min Civic. Spørsmålet mitt er som slik, på selve demperen er det en liten låsering lignene ting som fjærskålen skal legges oppå. Denne låseringen kan stå der den står nå, men den kan også flyttes ned et hakk på ca 3-4cm.. Vil dette utgjør noe på høyden på bilen? Eller hva er hensikten? (Jeg kan godt legge ut bilde i morgen om folk ikke forstår hva jeg mener!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville skiftet både foran og bak. Jeg har gule foran og røde bak (de sa det ikke fantes gule bak). Ser ikke hensikten i å skifte foran hvis du ikke skal skifte bak. Btw, konge dempere som kan justeres på hardhet. Justerer de hardere på vinteren og mykere på sommeren.

Lenke til kommentar
Justerer de hardere på vinteren og mykere på sommeren.

8203118[/snapback]

Mulig jeg har oversett noe, men hvorfor mykt på sommer og stivt på vinter?

Syns det er 10x mer ubehagelig med stiv bil på vinter enn på sommern. På sommern er det morsomt med stiv bil, så slipper man at bilen krenger til slagside i hver sving over 60.. :)

Lenke til kommentar

koni_gc.jpg

Jeg har glemt å ta bilde av mine, men her ser dere litt hva jeg mener. I midten av sirkelen jeg har laget, så står "låseringen" som lagerskåla skal ligge oppå. Men som dere ser, så kan den plasseres et hakk opp og et hakk ned. Jeg kommer nok til å la den stå der den står pga av at jeg setter på 50mm senkefjærer. Om det skulle gjøre bilen lavere med å flytte den ned, komme jeg ikke til å gjør det.. :p Men jeg er litt nyskjerrig på hva hensikten med det er?

 

Er det bare jeg som stusser litt på at hele vekten av bilen skal ligge oppå fire av disse pinglete ringene?

Lenke til kommentar

Mine gule koni, må justeres ved å trykke demperstangen helt inn og dreie rundt støtdemperen så mye som du vil ha den justert. Jeg har 5,3-5,5 omdr. å gå på.

Men det vareierer ifra modell til modell. Noen gule koni har et hjul som du dreier på, mens støtdemperen er montert på bilen.

Lenke til kommentar
koni_gc.jpg

Jeg har glemt å ta bilde av mine, men her ser dere litt hva jeg mener. I midten av sirkelen jeg har laget, så står "låseringen" som lagerskåla skal ligge oppå. Men som dere ser, så kan den plasseres et hakk opp og et hakk ned. Jeg kommer nok til å la den stå der den står pga av at jeg setter på 50mm senkefjærer. Om det skulle gjøre bilen lavere med å flytte den ned, komme jeg ikke til å gjør det.. :p Men jeg er litt nyskjerrig på hva hensikten med det er?

 

Er det bare jeg som stusser litt på at hele vekten av bilen skal ligge oppå fire av disse pinglete ringene?

8205049[/snapback]

 

Den låseringen som du prater om kan du flytte på om du vil. Det vil justere høyden på din bil. Jeg vil anta at ringene er plassert best mtp. hva som er originalt på din bil, hva høyden angår.

De ringene ser litt pinglete ut ja, men er nok sterke nok..

Lenke til kommentar
Justerer de hardere på vinteren og mykere på sommeren.

8203118[/snapback]

Mulig jeg har oversett noe, men hvorfor mykt på sommer og stivt på vinter?

Syns det er 10x mer ubehagelig med stiv bil på vinter enn på sommern. På sommern er det morsomt med stiv bil, så slipper man at bilen krenger til slagside i hver sving over 60.. :)

8203728[/snapback]

 

 

Beklager, gikk litt fort når jeg skrev det ja, det er naturligvis omvendt... :thumbup:

 

OT: Noen som vet hvor jeg får tak fjærbeinstag, ev stabstag til min bil? Audi coupe 2,3e 10V FWD.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...