Gå til innhold

– Pengene ligger i onlinespill (PC)


Anbefalte innlegg

Funcom snakker tull.

 

Jeg kan fortelle dem grunnen til at de selger så dårlig.

 

Det er ikke piratkopiering. De som er kjernegruppene for spill av typen Drømmefall er nemlig ikke de som kopierer mest.

 

MEN!! De som er kjernegruppen for Drømmefall er heller ikke de som oppgraderer skjermkort og PC oftest. Jeg har personlig rådgitt flere jenter jeg kjenner om PCen deres kunne støtte Drømmefall, og i samtlige tilfeller var mitt svar etter noen raske undersøkelser "Nei, desverre. Ikke uten at du kjøper deg nytt skjermkort først"

 

Hittil har ingen av dem kommet så langt at de har tatt seg bryet med det.

 

Hvis FunCom hadde latt spillet støtte eldre skjermkort så hadde det garantert solgt mye mer. Og det til de gruppene som aldri piratkopierer noe som helst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Funcom snakker tull.

 

(...)

 

De som er kjernegruppene for spill av typen Drømmefall er nemlig ikke de som kopierer mest.

 

(...)

 

De som er kjernegruppen for Drømmefall er heller ikke de som oppgraderer skjermkort og PC oftest.

 

(...)

 

Hvis FunCom hadde latt spillet støtte eldre skjermkort så hadde det garantert solgt mye mer. Og det til de gruppene som aldri piratkopierer noe som helst.

8178659[/snapback]

Har du noen kilder for disse påstandene, annet enn din egen erfaring?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

jeg syns d er helt greit å betale 200-300kr for et spill så lenge det ikke er månedes abonomang som i f.eks. wow... og d me online aktivering er jo genialt for spill utviklerne, også er d ikke så mange folk medd enn bra nokk PC til å drive dagens spill som ikke ahar internett... for min del kunne all piratkopiering av spill ta slutt så lenge ikke spillan er så sinnsykt overprisa...

Lenke til kommentar

Det er nærliggende å tro at de som laster ned mye spill også kjøper en god del spill. Jeg tilhører hvertfall denne kategorien. Liker jeg et spill så kjøper jeg det, så fremt det er mulig å kjøpe digitalt.

 

Jeg forstår at en lite selskap som funcom merker piratkopiering bedre enn EA og de andre store. Men alvorlig talt, har ikke deres hovedfokus de siste 5-6 årene vært mmorpg's, sett bort fra drømmefall?

Dessuten har spill blitt big business, og utviklingskostnadene nå til dags kan ikke sammenlignes med 10-15 år siden. Koster et spill 20 mill. å utvikle mens oppfølgeren gjerne koster 100 mill. så sier det seg selv at man må selge en god del mer for å gå i pluss..

 

Funcom har hvertfall skjønt at digital-salg er veien å gå (Drømmefall selges via steam). Jeg hadde nok ikke kjøpt drømmefall i butikk.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Funcom har hvertfall skjønt at digital-salg er veien å gå (Drømmefall selges via steam). Jeg hadde nok ikke kjøpt drømmefall i butikk.

8179696[/snapback]

Problemet er jo ikke salgsmåten. Om de selger det digitalt eller på den gode gamle måten spiller jo liten rolle når markedet ikke eksisterer for produktet...

Lenke til kommentar
Funcom har hvertfall skjønt at digital-salg er veien å gå (Drømmefall selges via steam). Jeg hadde nok ikke kjøpt drømmefall i butikk.

8179696[/snapback]

Jeg vurderte å kjøpe via Steam, men så så jeg det til 89 kroner et sted. Trengte ikke å bli bedt to ganger da. :)

Lenke til kommentar
Funcom har hvertfall skjønt at digital-salg er veien å gå (Drømmefall selges via steam). Jeg hadde nok ikke kjøpt drømmefall i butikk.

8179696[/snapback]

Problemet er jo ikke salgsmåten. Om de selger det digitalt eller på den gode gamle måten spiller jo liten rolle når markedet ikke eksisterer for produktet...

8179982[/snapback]

 

Mener du at det ikke er marked for gode adventure spill?

Det er klart at hvilke salgskanaler man velger å bruke kan ha alt å si. Bedre tilgjengelighet betyr større salg.

Platebrasjen syter jo over akkurat det samme, og der jo er 'alle' enige om at grunnen til at de sliter er at de er alt for sent ute med å ta i bruk ny teknologi som feks. salg/nedlasting på nett.

Lenke til kommentar
Mener du at det ikke er marked for gode adventure spill?

Det er klart at hvilke salgskanaler man velger å bruke kan ha alt å si. Bedre  tilgjengelighet betyr større salg.

Platebrasjen syter jo over akkurat det samme, og der jo er 'alle' enige om at grunnen til at de sliter er at de er alt for sent ute med å ta i bruk ny teknologi som feks. salg/nedlasting på nett.

8185999[/snapback]

Jeg mener ikke at det ikke er marked for gode adventurespill. Det jeg først og fremst mener er at markedet tydeligvis ikke fantes for "Dreamfall". Om det skyldes at det var et dårlig spill eller om det kun var dårlig markedsføring er en egen diskusjon, men fakta var at det nådde ikke ut til publikum. Ellers kan det jo også nevnes at adventure-sjangeren definitivt ikke er inne i sin stothetstid for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Lenge leve HOODLUM.

8186309[/snapback]

 

....

 

Dem løser ikke akkurat problemet da.

Selv er jeg ikke en overivrig Adventure Spiller, men jeg er overbevist om at de 2 siste spillene fra Funcom har en verdi for spillere av denne sjangeren, og når spillet er så billig er grunnen til nedlastning lik null egentlig.

 

Derimot så er jeg enig at Adventure sjangeren har et begrenset marked, og at dette kanskje ikke selger så mye lengre som før. (?)

 

Jeg føler at Funcoms gjennombrudd for det store markedet kommer med AoC, siden de åpner for en helt ny opplevelse og henvender seg til det brede markedet. Som en som snart har Bachelor i Marketing må jeg si at Funcom har enda ikke "blomstret" helt..det skjer nemlig senere i år og neste år.

 

Erfaringene har dem fra AO, og grunnen til utsettelsen er vel også for å ikke gi ut noe som har mer feil enn nødvendig, slik dem gjorde sist gang. Dette viser at dem har lært og ikke er nybegynnere. Det er svært positivt.

 

Lykke til Funcom! :)

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at det ikke er marked for gode adventurespill. Det jeg først og fremst mener er at markedet tydeligvis ikke fantes for "Dreamfall". Om det skyldes at det var et dårlig spill eller om det kun var dårlig markedsføring er en egen diskusjon, men fakta var at det nådde ikke ut til publikum.

8186072[/snapback]

 

200.000 nedlastingar før spelet låg i butikkane fortell noko anna. Ein kan ikkje forventa og lykkast når piratane slår deg på målstreken med ditt eige produkt, og det attpåtil "gratis". Derfor er det med rette at Funcom gjer ei onlinesatsing.

Lenke til kommentar

Noen som har tenkt på at spillbransjen faktisk har tatt rotta på seg selv rett og slett ved og gjøre det FC sier de skal gjøre?

MMO spill er noe folk spiller over lenger tid. Før i tiden før MMO så spilte man spillene gjennom for storyen og så kanskje multiplayer til man gikk lei.

Nå for tiden kjøper jo folk MMO spill og blir sittende med de spillene i flere år før de kanskje går lei. Jeg leste et sted at minst 40% av MMO spillerne faktisk er avhengige.

Noen av MMO spillerne kjøper kanskje et nytt spill nå og da men jo fler som spiller MMO jo færre spillere vil faktisk kjøpe andre spill. Jeg har selv spilt WoW i minst 2 år og i denne perioden kjøpte jeg ingen andre spill. Jeg hadde rett og slett ikke tid.

Se så på tallene. WoW har rundt 8 millioner spillere og det finnes mange andre MMO spill så tallet MMO spillere er sikkert mye større. Men WoW "stjeler" jo 8 millioner potensiele spill kjøpere. Sier ikke alle 8 millionene ville kjøpt andre spill hyppigere men mange ville sikkert gjort det.

 

Ved og fokusere på MMO dreper man faktisk sitt eget marked.

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at det ikke er marked for gode adventurespill. Det jeg først og fremst mener er at markedet tydeligvis ikke fantes for "Dreamfall". Om det skyldes at det var et dårlig spill eller om det kun var dårlig markedsføring er en egen diskusjon, men fakta var at det nådde ikke ut til publikum.

8186072[/snapback]

 

200.000 nedlastingar før spelet låg i butikkane fortell noko anna. Ein kan ikkje forventa og lykkast når piratane slår deg på målstreken med ditt eige produkt, og det attpåtil "gratis". Derfor er det med rette at Funcom gjer ei onlinesatsing.

8186695[/snapback]

Det at 200.000 lastet det ned sier ingenting om kvaliteten eller hva nedlasterne syntes om spillet. Det trenger ikke engang bety at de i det hele tatt spilte spillet... Som tidligere nevnt, Funcom er ikke den eneste produsenten som blir utsatt for ulovlig kopiering. Til tross for at andre spill blir utsatt for kopiering selger de som er gode veldig bra fordi det er genuin interesse i markedet for dem.

Men det blir spennende å se hva man skal syte over dersom Conan også flopper!

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Det at 200.000 lastet det ned sier ingenting om kvaliteten eller hva nedlasterne syntes om spillet. Det trenger ikke engang bety at de i det hele tatt spilte spillet... Som tidligere nevnt, Funcom er ikke den eneste produsenten som blir utsatt for ulovlig kopiering. Til tross for at andre spill blir utsatt for kopiering selger de som er gode veldig bra fordi det er genuin interesse i markedet for dem.

Men det blir spennende å se hva man skal syte over dersom Conan også flopper!

8186934[/snapback]

 

Du kan messe om dette med at eit produkt vil selga seg sjølv sålenge du vil. Dette er imidlertid uinteressant sålenge trendane i markedet er klare: det tradisjonelle single player spelet til PC-plattformen, som er mest utsatt for piratkopiering, heldt på å bli utradert på grunn av dette. I "kampen mot" konsollane er det piratkopiering som verkeleg gir PCen nådestøtet, nettopp fordi piratkopiering på PC er langt større enn på konsoll med ein stor faktor. Alt fra Funcom, til Id-software, utviklaren bak Civ 3 og 4 og EA ("– Pengene ligger i onlinespill (PC)") bekreftar dette. Resultatet har blitt mindre og dårlegare utvalg på PC-plattformen for den tradisjonelle gameren. Det som såg ut som ei veldig spennande framtid for PC-plattformen i år 2000 har blitt til ein dvask pudding i år 2007. Tilfeldigvis i samme periode som infrastrukturen for breiband og adsl blei bygd ut.

Kva for moralske(?) mål ein har for å løpa piratkopieringa sitt ærend tjener ingen hensikt. Tiltakene spelutviklarane setter i verk mot piratkopiering er her allereie og vil bli meir omfattande framover.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Du kan messe om dette med at eit produkt vil selga seg sjølv sålenge du vil. Dette er imidlertid uinteressant sålenge trendane i markedet er klare: det tradisjonelle single player spelet til PC-plattformen, som er mest utsatt for piratkopiering, heldt på å bli utradert på grunn av dette.

Det er i høyeste grad interessant. Har man spill som selger i bøtter og lass så gir ingen opp å selge dette fordi noen kopierer ulovlig. Som selveste EA uttalte: "Kun en liten del av totalen deres var piratkopiert".

Dessuten er det selvfølgelig ikke tatt for gitt at et bra produkt automatisk vil selge bra. Man bør også kunne markedsføre på en god måte også, da fler ting skal klaffe dersom man ikke har denne delen.

 

Alt fra Funcom, til Id-software, utviklaren bak Civ 3 og 4 og EA ("– Pengene ligger i onlinespill (PC)") bekreftar dette.

At pengene ligger i online spill er det nok ikke mange som er uenige i. På konsoller også ligger det gode penger i onlinespill, til tross for at piratkopiering er et mindre problem som du selv sier. Microsoft var først ute med suksess hva (konsoll)onlinespilling gjelder og nå vil også Sony følge etter. Det ligger penger i online spilling fordi, som jeg selv tidligere nevnte, man har større muligheter til å tyne mer penger ut av kunden i form av månedsavgifter. Om man kan selge et spill til fullpris og så også ta betalt for en månedlig leie, så er jo det fullstendig fornuftig sett fra en selgers synspunkt. Selv i det "umoralske PC markedet hvor alle kopierer" er jo WOW en braksuksess, til tross for at det tidligere har blitt nevnt at cracks også eksisterer til dette.

 

Resultatet har blitt mindre og dårlegare utvalg på PC-plattformen for den tradisjonelle gameren. Det som såg ut som ei veldig spennande framtid for PC-plattformen i år 2000 har blitt til ein dvask pudding i år 2007. Tilfeldigvis i samme periode som infrastrukturen for breiband og adsl blei bygd ut.

Eller tilfeldigvis i samme perioden hvor konsollmarkedet også tok skikkelig av.

At produsenter heller vil konsentrere seg om det store konsollmarkedet fremfor et mindre PCmarked er helt naturlig.

 

Kva for moralske(?) mål ein har for å løpa piratkopieringa sitt ærend tjener ingen hensikt. Tiltakene spelutviklarane setter i verk mot piratkopiering er her allereie og vil bli meir omfattande framover.

Tiltakene har forøvrig vært der nærmest siden spillenes spede barndom....

Lenke til kommentar
Det er i høyeste grad interessant. Har man spill som selger i bøtter og lass så gir ingen opp å selge dette fordi noen kopierer ulovlig. Som selveste EA uttalte: "Kun en liten del av totalen deres var piratkopiert".

 

Det er fordi EA satsar i stor grad på andre kundegrupper enn den tradisjonelle gameren med stor teknisk innsikt, blant anna fordi desse piratkopierer i mindre grad, slik som Pastor Lorentzen var inne på.

 

At pengene ligger i online spill er det nok ikke mange som er uenige i. På konsoller også ligger det gode penger i onlinespill, til tross for at piratkopiering er et mindre problem som du selv sier. Microsoft var først ute med suksess hva (konsoll)onlinespilling gjelder og nå vil også Sony følge etter. Det ligger penger i online spilling fordi, som jeg selv tidligere nevnte, man har større muligheter til å tyne mer penger ut av kunden i form av månedsavgifter. Selv i det "umoralske PC markedet hvor alle kopierer" er jo WOW en braksuksess, til tross for at det tidligere har blitt nevnt at cracks også eksisterer til dette.

 

In the discussion, Soren Johnson - designer/lead programmer, Sid Meier's Civilization III & IV - said "game design on the PC is going to bend toward persistence" as in MMOGs. Massively multiplayer online games succeed because "You cannot pirate an MMO. Period," said Johnson.

 

Eller tilfeldigvis i samme perioden hvor konsollmarkedet også tok skikkelig av.

At produsenter heller vil konsentrere seg om det store konsollmarkedet fremfor et mindre PCmarked er helt naturlig.

 

Hovudgrunnen til at PC-markedet har blitt lite er piratkopiering. Playstation, Dreamcast og N64 solgte omtrent like mange som Playstation 2, Xbox og Gamecube.

 

Tiltakene har forøvrig vært der nærmest siden spillenes spede barndom....

 

Det som er interessant her er at piratkopiering er hovudfaktoren bak ein plattform sin død. Det er effekten av tiltakene som er interessant her, PCen vil bli ein nisjeplattform for onlinespel, mest i form av MMO, på bekostning av dei gode single player spelene det var mange av på den før.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Det er fordi EA satsar i stor grad på andre kundegrupper enn den tradisjonelle gameren med stor teknisk innsikt, blant anna fordi desse piratkopierer i mindre grad, slik som Pastor Lorentzen var inne på.

To av de aller største kommende satsningene til EA heter Command&Conquer 3 og Crysis.

Er dette myntet på folk med "lite teknisk innsikt"? EA er vel rimelig populære hva det gjelder spill fra sportsverdenen også. Hva får deg til å mene at feks. sportspill entusiaster ikke klarer å kopiere et spill?

In the discussion, Soren Johnson - designer/lead programmer, Sid Meier's Civilization III & IV - said "game design on the PC is going to bend toward persistence" as in MMOGs. Massively multiplayer online games succeed because "You cannot pirate an MMO. Period," said Johnson.

Kanskje på tide å ta en kikk rundt. Trenger ikke kikke lenger i denne tråden for å finne ut at folk spiller online spill gratis....Og var det ikke sjefen for Valve som i sin tid sa at det "var ingen vei rundt steam"....jaja. En skål for blåøydheten!

Kanskje denne Soren Johnson figuren også burde spørre seg hvorfor mange offline spill også håver inn lass med penger for produsentene?

 

Hovudgrunnen til at PC-markedet har blitt lite er piratkopiering. Playstation, Dreamcast og N64 solgte omtrent like mange som Playstation 2, Xbox og Gamecube.

Regner med at du kan dokumentere en slik påstand siden du er så sikker i din sak? Eller er det den samme sikkerheten som sier at "online spill er umulige å piratkopiere..."

 

Det som er interessant her er at piratkopiering er hovudfaktoren bak ein plattform sin død.

Hva er denne antagelsen egentlig basert på? Bitre utsagn fra firmaer som tidligere solgte én suksesstittel som gress, men som plutselig fant ut at deres tidligere "trylleformel" ikke fungerte lenger etter uttalige reinkarnasjoner av samme tittel? Eller de firmaene som klarte å fornye seg og fant et marked der andre ga opp?

Lenke til kommentar
To av de aller største kommende satsningene til EA heter Command&Conquer 3 og Crysis.

Er dette myntet på folk med "lite teknisk innsikt"? EA er vel rimelig populære hva det gjelder spill fra sportsverdenen også. Hva får deg til å mene at feks. sportspill entusiaster ikke klarer å kopiere et spill?

 

EA har 30-31 titlar i året som selg meir enn 1 million kopiar. To titlar er musepiss. Det er totalen som er interessant, og den er i stor grad mynta på breiare kundegrupper enn hardcore gameren, blant anna sportsspelene.

 

Kanskje på tide å ta en kikk rundt. Trenger ikke kikke lenger i denne tråden for å finne ut at folk spiller online spill gratis....Og var det ikke sjefen for Valve som i sin tid sa at det "var ingen vei rundt steam"....jaja. En skål for blåøydheten!

Kanskje denne Soren Johnson figuren også burde spørre seg hvorfor mange offline spill også håver inn lass med penger for produsentene?

 

Du sliter om du trur MMO's eller Steam har dei samme problemene med piratkopiering. Det er såpass vanskeleg å gå om desse at det er gjerne i den mest kritiske fasen, dei 2-3 første vekene, der folk vurderer å kjøpe eller ikkje, at cracks for desse spelene ikkje finnest.

 

Kanskje denne Soren Johnson figuren også burde spørre seg hvorfor mange offline spill også håver inn lass med penger for produsentene?

 

I såfall er det snakk om fenomen som the Sims. Som òg blir spelt av folk med mindre teknisk innsikt og har høgare moral enn den tradisjonelle gameren. Det er lenge sidan eit tradisjonelt single player spel til PC var ein hit på salgslistene.

 

Regner med at du kan dokumentere en slik påstand siden du er så sikker i din sak? Eller er det den samme sikkerheten som sier at "online spill er umulige å piratkopiere..."

 

Playstation 2: 110 millionar

Xbox: 24 millionar

Gamecube: 21 millionar

 

Playstation: 100 millionar

Nintendo 64: 33 millionar

Dreamcast: Litt under 10 millionar

 

 

Hva er denne antagelsen egentlig basert på? Bitre utsagn fra firmaer som tidligere solgte én suksesstittel som gress, men som plutselig fant ut at deres tidligere "trylleformel" ikke fungerte lenger etter uttalige reinkarnasjoner av samme tittel? Eller de firmaene som klarte å fornye seg og fant et marked der andre ga opp?

 

Det er basert salgstall, på langt mindre utvalg på PC-plattformen. Samt utviklarar som satsar på onlinespel eller konsollar på bekostning av single player og PC. Forøvreg er jo nokre av EA sine pengekyr uttallege reinkarnasjonar av samme tittel. Det er dei små som tenker nytt som gjerne er mest sårbare.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Du sliter om du trur MMO's eller Steam har dei samme problemene med piratkopiering. Det er såpass vanskeleg å gå om desse at det er gjerne i den mest kritiske fasen, dei 2-3 første vekene, der folk vurderer å kjøpe eller ikkje, at cracks for desse spelene ikkje finnest.

 

Jeg undersøkte det nå, første piratversjon av HL2 kom 16 november 2004, dvs samme dag som spillet ble gitt ut.

 

HL2: Episode One kom i piratversjon 2. juni, noe som riktignok er en dag etter utgivelsesdatoen. Men 2-3 uker er det ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...