Gå til innhold

FSB testing Abit AB9 QuadGT 540fsb+


Anbefalte innlegg

Så var det tid igjen for litt morro, har fått tilbake QuadGT kortet mitt fra RMA og da er det testing testing :)

 

Har venta lenge på det,og har vært veldig spent og forhåpningene har vært store.

Vet at pr. i dag er det biosen som skrangler litt, er kun den første ofisielle biosen som er aktuell, det jobbes med en ny bios, men den kommer nok ikke før etter Cebit.

 

ab9-quadgt_top_500.jpg

 

Den største forskjellen fra AB9 Pro er vel digital PWM rundt cpu socket,noen mener det vil bare være tull, men det skal gi bedre stabilitet og dermed et mer stabilt hk. Noe jeg merket meg er at de blir varme, veldig varme. God kjøling av pc er herved påkrevd.

Ellers så har de også totalt forandret på kortets design, noe som er bra da AB9 Pro hadde en forferdelig layout, bla ide connector rett under pcix16 slotten!

 

Og biosfargen er tilbake til blå bakgrunnsfarge mot AB9 Pro sin ROSA :!: , den mest femi biosen .....ever...lol...

 

Så til det som er morro,testing.

Jeg har bare hatt kortet i 2 dager så her kommer det til å bli bedre resultater etterhvert, men som dere skal se så er den første testen oppløftene.

 

Det har allerede blitt sluppet et par mods til kortet og jeg vurderer sterkt en vmch mod, av erfaring er 1,7v allt for lite når vi går over 500fsb. Så en vmch modd kommer snart :cool:

 

Kortet mitt er orginalt, ingen vmods, bios er beta .10

Det eneste jeg har gjort er å sette på ei vannblokk på nb som seg hør og bør når jeg vil skvise ut høy fsb. Jeg kappa av heatpiperøra, de er bare til pynt spør du meg :whistle:

 

En annen ting er at jeg trodde før jeg begynte at kortet ville crappe ut på ca 515fsb, for det er der de fleste har havna pr. i dag.

 

TEST:

 

Bios 495fsb...............kortet vil IKKE boote hva enn jeg gjør over 495fsb!

Jeg disabler allt jeg ikke trenger, usb, lydkort,ide og nettverk.

Fortsatt ikke håp så da må jeg boote på 495fsb og bruke Uguru resten, noe jeg hater, jeg vil helst bruke bios only. Men, men.

 

Boot og windows, uguru og første forsøk på 500fsb, jeg bruker x6 multi på hele testen på min Xeon 3060 (E6600)

 

500fsb ok og 510fsb

 

510fsb valid cpuz

 

 

post-42959-1173962333_thumb.jpg

 

Det gikk greit, så da var det bare å tyne, etter litt havna jeg på 535fsb superpi1M stabil. 535fsb valid cpuz

 

post-42959-1173962587_thumb.jpg

 

Jeg er gladelig overasket over resultatet da av hva jeg har lest om dette kortet så er 520fsb max, med litt mods har jeg forhåpninger om 550fsb+ på vannkjøling.

Er det noen her på forumet som har høyere så post her, eller om dere vet noen som har. Gi en link.

 

Vil holde denne posten oppdatert når/hvis jeg klarer høyere fsb på dette kortet.

Kan tilegge at jeg klarte 538fsb, men superpi krasja, og på 540fsb ble det BSOD. Men her er det håp.........

 

EDIT:

Noe av det beste med dette kortet er voltinnstillingene, for cpu er max vcore 1,9v og for minnet er det hele 3v du kan kjøre gjennom rambrikkene dine, skulle vel dekke de fleste behov vil jeg tro....

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget interessant post, som alltid!

 

Ser at du kjører prosessoren på mp=6. Er det mulig å få den lenger ned? Hvis ikke bør du kanskje prøve med en god E6300 eller Xeon 3040 og sette mp ned til 5, for hvis du går høyere på FSB begynner du å komme opp på ganske høye klokkefrekvenser.

 

Hvor høyt går den Xeon-CPU'en på original mp, evt. max oc?

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
Meget interessant post, som alltid!

 

Ser at du kjører prosessoren på mp=6. Er det mulig å få den lenger ned? Hvis ikke bør du kanskje prøve med en god E6300 eller Xeon 3040 og sette mp ned til 5, for hvis du går høyere på FSB begynner du å komme opp på ganske høye klokkefrekvenser.

 

Hvor høyt går den Xeon-CPU'en på original mp, evt. max oc?

8160020[/snapback]

 

Den Xeon er god for 4300mhz+ på vann og er vel i bunn og grunn en E6600 men er beregnet for servere som AMD sine Opteroner :) ....klokker godt for å si det sånn.

 

Mulit går å stille fra x6-->x9 og ikke noe mer. Uansett hvilken C2D du har går det ikke å sette lavere multi enn x6.

 

Har som sakt ikke testet masse ennå, og biosen er ganske imature, men jeg har ikke dårlig tid.

 

EDIT:

Har fått tyna litt til, kun max screen denne gangen, nå står det på bedre kjøling av hva jeg kan skjønne. Her er 543fsb valid cpuz

 

post-42959-1173968543_thumb.jpg

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

....mer superpi1M

Kortet klarer ikke mer enn ca 1180 på minnet, tenkte å kjøre 4:5 divider, men tror det må vente til ny bios, 1066 strap er tøff over 500fsb.

 

Minnet har jeg testa til over 1300mhz på Asus P5B E Plus.

 

Sub 4GHz spi1M

 

post-42959-1173985262_thumb.jpg

 

EDIT: Det står 4:5 på Infotabben, men minnet kjører 1:1, en slurv fra min side.

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Jeg måtte selvfølgelig innom xtremesystem å brife litt med fsb testen min i går kveld og ble litt overasket når jeg så dette inlegget, jeg er Norz på alle forum utomlands for de som ikke visste det. Må glise litt :!:

 

post-42959-1174031395_thumb.jpg

 

Jeg har sett en asiat også med 543fsb, men han hadde max bench på 529fsb :D

 

EDIT: Samme asiat har gjort 553fsb :dribble: ...screen only....

 

 

EDIT2:

Å kjøre divider 4:5 på 1066 strap over 440fsb er tøft for å si det mildt. Dette kortet støtter ikke 1333strap ennå så det vil gå litt utover minneklokking på høy fsb/med divider. Se bilde under her, det er den beste superpitiden min ever. og da mener jeg ikke den beste tiden jeg har kjørt, men hvis man ser på hastighet-mhz x tid så er dette et godt resultat. Se på latencytabben til Everest 41.5ns, jeg prøvde på 450fsb også med 4:5 og det gikk såvidt, kjørte pi, men fikk BSOD når jeg skulle ta screen shot. På 2,425vdimm!! Det begynner å bli veldig spennende, beveger meg i ukjent territorium her. Ytelsen er rå, men det begynner voltinstillingene å bli også. Må begynne å kalkulere risikoen her, noe kommer til å bli ødelagt før jeg er ferdig...lol....

 

EDIT

Denne er heavy,spi1M sub 4ghz og 12.578sek!....karnsje det går nermere 12.5 blank på tweaka win serv 2003 disk. Skal prøve seinere.

 

post-42959-1174046308_thumb.jpg

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Mye bra informasjon å hente her. Takk, Nassuz :)

 

Jeg har selv fått mitt QuadGT-kort i dag og har slitt hele kvelden og halve natten før jeg fikk fatt i disketter og beta bios inn i hus. Abit leverer kanskje litt uferdige produkter, men når det kommer til bios-oppdateringer så er de ganske flinke å høre etter.

 

Vi får med tiden se om det blir noe vill overklokking.

Lenke til kommentar

Joda, har litt forkjærlighet for Abit jeg også :love: ...lol...

Derfor jeg har lagt P5B E Plus til siden nå og kun tester QuadGT om dagen.

Jeg kjører endel superpi1M på sub 4GHz (max 4000mhz) for der har jeg en del referanser og sammenligne med, bla en fin post med sub 4ghz spi på xs forum.

 

Tingen er nå at jeg er over 2,4v på rammen min, målte 2,43v med multimeter på siste test, har en temp probe på rammen som viser temp, max temp under superpi 32M i går var 36`c, så jeg har koll på tempen. Er litt spennende når jeg nå vet jeg må ligge over 2,4v på disse innstillingene. Men det ser ut som Crucial 10th Anni. brikkene bare koser seg på denne volten. Testet 2.45v også, men hadde glemt subtimingene så tiden ble ikke helt optimal.

 

Driver litt og justerer meg inn på bla subtiminger og tiden har forbedret seg litt også, det er inspirasjon. Legger ved et bilde av mitt beste run, 12.5sek blank er innenfor rekkevidde snart håper jeg :)

 

Og jeg fant ut noe rart når jeg drev testing her, min win 2003 serverdisk som er optimalisert for pi er ikke raskere enn en nyinstallasjon med win xp sp2 og med sune desktop innstallert?!

Er faktisk xp-sune disken jeg får best tid med,kjører kun set affinity og realtime på den + jeg har disaba usb, nettverk, lydkort ol som jeg ikke trenger.

 

EDIT: disable usb,nettverk,lydkort ol. i bios.

 

BILDE

 

Min beste superpi1M så langt på sub [email protected] :)

 

post-42959-1174130060_thumb.jpg

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
er den cpu en socket 771 eller 775?

 

8173700[/snapback]

 

775socket ....den blir litt som Opteron er for AMD, en serverprosessor med godt overklokkingspotensiale.

 

 

EDIT:

Var en tur innom XSforum for å sjekke litt, og dette var jo litt morro da, les hva Misko82 skriver helt nederst, dette er i sub 4ghz posten på forumet. Names Norz.

 

th_Hello.jpg

 

EDIT2:

Link til post på XS forum

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
543 fsb er bra! ... men så er det "bare" 100 fra WR da  :D

 

XS

8163162[/snapback]

 

Dette kortet er ganske nytt, det kjører 1066strap hele veien, det betyr at 500fsb i seg selv er meget bra, jeg har planer om et par mods som skal hjelpe litt.

Men jeg har ingen planer om noen fsb WR med dette kortet, det vil være en håpløs oppgave i dag. Det jeg har planer om er å banke han blærete asiaten som humra noe med at jeg juksa med min fsb!

 

Han regelrett sendte meg en pm på xs og lurte på hva jeg var for en luring, han hadde da 543fsb som max mens jeg hadde det samme, han kjørte 529fsb bench mens jeg kjørte 530fsb superpi32M.

 

Kortet mitt er umodda, men jeg vet at han sitt er modda nå, han har ca550fsb i dag.

Det er heavy :cool:

 

Han har forøvrig en waterchiller og ca -2`c på nb.

 

Jeg brukte et par måneder på det gamle Abit AB9 Pro kortet før jeg fikk se 533fsb, det er hva jeg vet i dag den høyeste registrerte fsb på det kortet. Dette kommer IKKE gratis.

 

Så hvis noen tror jeg skal sette WR her så må dere nok senke lista litt, men jeg skal gjøre så godt jeg kan for å sette fsb rekord på dette kortet, det blir tøfft nok i seg selv. Med litt mods, bedre kjøling er det håp.

Lenke til kommentar

Får vel vise litt Xeon + Quad + Crucial 10th spi32M....sub 4ghz åf kårs :)

 

Denne er kjørt på en lett strippa win serv2003SP1.

Måtte gi 2,425vdimm+ :whistle: .........spennende...lol...

 

post-42959-1174407333_thumb.jpg

 

EDIT: Vdimm var vel nermere 2.5v vil jeg tro........

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Suicide screen...bokstavlig talt, abiten tok kvelden rett etter denne screen, tenkte dette bildet var en flott måte å avslutte denne posten.

 

Mousepot lånt av aspstein

Crucial 10th Anni@[email protected]

Xeon 3060 :love: 1.63vcore!!

Mist 600w

 

Bilde: Abit QuadGT....R.I.P

 

 

 

post-42959-1175919201_thumb.jpg

 

Takk til aspstein for gode råd og en flott jobb som cheerleader :!:

DDK,min LN2 sjefsheller,økonom som husket spi1m runnet mitt som jeg glemte å ta printscreen av.....bummer...lol... 10.2 sekunder et eller annet.

Tooler1990 for bilder,men det får vente jeg finner ikke kamera.

LN2 sponset av stoolman

Lenke til kommentar
Suicide screen...bokstavlig talt, abiten tok kvelden rett etter denne screen, tenkte dette bildet var en flott måte å avslutte denne posten.

 

Mousepot lånt av aspstein

Crucial 10th Anni@[email protected]

Xeon 3060 :love: 1.63vcore!!

Mist 600w

 

Bilde: Abit QuadGT....R.I.P

 

 

 

post-42959-1175919201_thumb.jpg

 

Takk til aspstein for gode råd og en flott jobb som cheerleader :!:

DDK,min LN2 sjefsheller,økonom som husket spi1m runnet mitt som jeg glemte å ta printscreen av.....bummer...lol... 10.2 sekunder et eller annet.

Tooler1990 for bilder,men det får vente jeg finner ikke kamera.

LN2 sponset av stoolman

8324113[/snapback]

 

Jeg knipset skjermen din med 10.297 sekunder-run oppe. Se vedlegg, PM hvis du vil ha full oppløsning (3008x2000).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...