Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk og båndbredde


Anbefalte innlegg

Jeg driver ett LAN-Party i bergen og har en del spørsmål i forhold til båndbredden på nettverket vårt. Vårt nåværende oppsett er at vi har en hovedswitch (16p gigabit) hvor vi linker alle bordswitchene(noen gigabit og noen 100megabit) til, en kabel per switch. Vil vi øke ytelsen på nettverket ved å bruke flere "linker" mellom hovedswitch og bordswitchene? Og vil det ha noe betydning om vi linker de forskjellige bordswitchene direkte sammen?

 

Hvordan er det med båndbredden på en switch, er den totale båndbredden på en gigabit switch, en gigabit? Altså vil en switch kunne overføre en gigabit mellom to pcer og i tillegg en gigabit mellom to andre eller vil det da bli ca 0,5 gigabit per?

 

 

Håper noen har svar på spørsmålene mine, evt. kan henvise meg til nettsteder anngående dette?

 

 

Takk på forhånd :)

 

edit: Enda ett spørsmål, er det ytelses forskjeller mellom cat6 og cat5e mellom gigabit switcher?

Endret av MapSter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil vi øke ytelsen på nettverket ved å bruke flere "linker" mellom hovedswitch og bordswitchene? Og vil det ha noe betydning om vi linker de forskjellige bordswitchene direkte sammen?

 

Ja, men det forutsetter at du har støtte for det på svitsjene ( spanning-tree og bonding/trunk/etherchannel ). Ikke prøv uten.

 

Hvordan er det med båndbredden på en switch, er den totale båndbredden på en gigabit switch, en gigabit? Altså vil en switch kunne overføre en gigabit mellom to pcer og i tillegg en gigabit mellom to andre eller vil det da bli ca 0,5 gigabit per?

 

1 gigabit pr. port pr. vei.

 

edit: Enda ett spørsmål, er det ytelses forskjeller mellom cat6 og cat5e mellom gigabit switcher?

8153560[/snapback]

 

Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...