geirgp Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Har aldri hatt en før, men nå har behovet for bil begynt å melde seg. Trenger ikke noe fancy maskin, men noe som starter hver gang jeg vrir nøkkelen rundt og tar meg greit frem fra A til B. Siden jeg ikke har noen erfaring med kjøp av bil er jeg da litt i tvil om jeg skal kjøpe privat eller gå til en forhandler. Er det enklere å klage på feil/mangler dersom man kjøper hos forhandler? Noen åpenbare fordeler? Da jeg er ute etter en rimelig billig bil (20-40k) har en del av mine nettsøk endt opp hos en gjeng med småforhandlere som deler et stort gammel industribygg i Gladengveien på Ensjø (for dere som kjenner Oslo-området). Er disse ok forhandlere eller bør man passe seg her? Hele opplegget minner meg litt om turist-salgsbodene som finnes i syden. Er dette den type forhandlere som skifter firmanavn hver gang en ny årstid starter? Og helt til slutt, det opplagte spørsmålet: noen tips til bra/pålitelig bil i denne prisklassen? På forhånd takk! :o)
PC^2020 Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Jeg var innom de samma forhandlerne jeg også, rimlig suspekt spør du meg, jeg droppa de bilene jeg kikka på der. Til 40.000 så kan du se etter Citroen Xantia Opel Astra Peugeot 405 Peugeot 406 Toyota Corolla Subaru Legacy VW Golf Saab 900
Dipstick Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Vet ikke hvordan disse småforhandlerene på Ensjø er, men skal du ha en bil til under 40k er du nok kanskje vel så bra tjent med å finne en fra en privat selger. Fordelene med å kjøpe hos forhandler slik jeg ser det er først og fremst tryggheten ved å handle hos en seriøs aktør. De store forhandlerene har også egne verksteder som gjør at det er rimelig enkelt å få dem til å fikse småproblem som måtte oppstå rett etter kjøp. Disse fordelene er kanskje ikke like store hos små forhandlere som kanskje ikke har de samme ressursene til rådighet. De fleste forhandlere gir også en eller annen form for bruktbilgaranti, men ofte er disse garantiene knapt bedre enn det du allerede har krav på i kjøpsloven. Jeg tror også du finner et bedre utvalg i den prisklassen blant private selgere, og mitt inntrykk er at bilene ofte er i bedre stand og har en bedre historie enn billigbilene hos småforhandlerene. Finner du en bil hos en privatperson som selv har hatt bilen i lengre tid er det lettere å få et inntrykk av hvordan bilen er tatt vare på. Mitt klare råd er uansett, at dersom du ikke har handla bruktbil før, så allier deg med noen som har god peil, eller sørg for å ta en NAF test av bilen du tenker å kjøpe. Virker kanskje litt surt å bruke et par tusen på dette, men når du så godt som har bestemt deg for en bil, spander på den en test så er du sikker på at bilen ikke har skjulte problemer som kan bli dyrt for deg. Når det gjelder type bil er det litt vanskelig å gi konkrete råd, dersom det eneste kravet ditt er at det er en bil som virker så kan det jo nesten være hvilken bil som helst. Noen merker og modeller har bedre rykte enn andre, men til syvende å sist så handler det om å finne et brukt eksemplar som er i god stand uansett merke...
buskmann Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Jeg hadde valgt en Ford Sierra hvis jeg var trådstarter. Da får man utprøvd teknologi. De nymotens bilene koster det fort tusenvis av kroner å få ryddet opp i softwaren hvis noe er galt.
Magnum p.i. Skrevet 14. mars 2007 Skrevet 14. mars 2007 Har vært innom noen av disse bruktbilforhandlerne du sikter til i Gladengveien da jeg skulle hjelpe en kamerat av meg med å kjøpe bil. Kan ikke uttale meg så veldig nøyaktig om hvordan det er å handle fra disse da det ikke ble noe kjøp derfra, men personlig ville jeg sannsynligvis ikke kjøpt en bil fra disse biloppkjøperne da jeg har inntrykket av de mer eller mindre sluker det de kommer over, for så å selge det videre med lovnader om at alt er vel og bra. Det er selvsagt forskjell fra person til person, og bil til bil, men inntrykket jeg satt igjen med etter å ha saumfart mange av disse sjappene var at jeg ikke ville kjøpt noe der. Men du må nesten ta turen ditt selv og se hva slags inntrykk du får av selger og bil, jeg har som sagt bare vært innom de forskjellige forhandlerne én gang. "Dipstick" kommer med noen veldig gode råd ovenfor her, så jeg skal ikke gjenta det samme om igjen - men noen tips til biler jeg generelt sett har stor tro på som pålitelige og trygge skal du få med deg: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...8&pos=21&tot=22 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...330&pos=1&tot=6 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7&tot=49&page=2 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...4&pos=11&tot=23 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...8&pos=10&tot=10 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...22&pos=4&tot=14 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...68&pos=3&tot=11
ZprMario Skrevet 14. mars 2007 Skrevet 14. mars 2007 Selv hadde jeg nok valgt å handle med en privatperson i den prisklassen, husk at bruktbilselgere gjerne skal tjene noen tusen per bil, så du får gjerne litt "mindre" bil for penga av de. På privatfronten er det mer kjøpers marked, har du med deg en som har litt peiling, og gjerne får tatt en NAF-test på bilen, bør man være i ganske trygge hender. Du kan vel klage om det er feil på bilen som ikke ble opplyst under kjøp, og det vil jo uansett fort vise seg på NAF testen. I den prisklassen er det vel ofte en tidlig 90-talls bil som gjelder, men trenger ikke nødvendigvis være det heller. Selv har jeg veldig sans for eldre biler så lenge de er godt vedlikeholdt, men det er en smakssak... Rust er vel uansett den generelt største faren på de billigere bilene, så det må sjekkes godt uansett bil. Selv er jeg ikke så begeistra for biler med høy kilometerstand, men det trenger ikke være noe stort problem om de har vært jevnlig på service...
Spartan Skrevet 15. mars 2007 Skrevet 15. mars 2007 Hva med bilauksjoner ? Det finnes bl.a. et sted ved Sinsen som auksjonerer 2 ganger i uken tror jeg. Bilene kan du se på forhånd på nettet.
acon Skrevet 17. mars 2007 Skrevet 17. mars 2007 Du må altid regne med reprasjoner på eldre biler. Mitt råd er å heller kjøpe en bil som er litt billigere, og heller sette av et par tusen slik at du har råd til å reparere bilen når noe ryker. Selv har jeg Golf, og synes dette er gode biler. Du får en brukenes Golf 3 til rundt 30.000,- med grei km-stand. Ford Sierra er også nevnt som et alternativ, men jeg ville da heller sett på noe japansk. Toyota og Mitsubishi er meget gode biler!! De er driftsikre til tusen, iallefall min erfaring, dog litt kjedelige Alt fransk ville JEG holdt meg unna, vet jeg får kjeft for dette, men mitt inntrykk er at de ikke er laget for å holde mer enn 10år.
HrSteen Skrevet 17. mars 2007 Skrevet 17. mars 2007 (endret) Min første bil var en Mitsubishi Colt 1.6. Knakende god bil. Valgte å beholde den når en litt større Audi kom inn i bildet. Så nå er Colten bil nr2. Ligger på 0,6 på langkjøring og 0,7++ på bykjøring. Som nevnt noen ganger så anbefales privatkjøp når det er snakk om så lave beløp. Endret 17. mars 2007 av stoners
Vampyro Skrevet 18. mars 2007 Skrevet 18. mars 2007 Du må altid regne med reprasjoner på eldre biler. Mitt råd er å heller kjøpe en bil som er litt billigere, og heller sette av et par tusen slik at du har råd til å reparere bilen når noe ryker. Selv har jeg Golf, og synes dette er gode biler. Du får en brukenes Golf 3 til rundt 30.000,- med grei km-stand. Ford Sierra er også nevnt som et alternativ, men jeg ville da heller sett på noe japansk. Toyota og Mitsubishi er meget gode biler!! De er driftsikre til tusen, iallefall min erfaring, dog litt kjedelige Alt fransk ville JEG holdt meg unna, vet jeg får kjeft for dette, men mitt inntrykk er at de ikke er laget for å holde mer enn 10år. 8178584[/snapback] Min Peugeot 205 har holdt seg i 17 år, og gått bare 200 000. Går som en klokke fortsatt. Men nå har jeg solgt den. Men er egentlig enig med deg. Jeg heller liker ikke franske biler. Synes Peugeot er de eneste av de franske som lager biler som ser pene ut. Men de er jo ikke særlig trygge i en evt kolisjon.
Muffinman Skrevet 18. mars 2007 Skrevet 18. mars 2007 Franske biler kan umulig være laget for å holde i 10 år. Min 2005 Citroen C5 er gått 30.000 og har vært inne til reklamasjonsarbeid 7-8 ganger...
Vampyro Skrevet 18. mars 2007 Skrevet 18. mars 2007 De eneste tingene jeg måtte gjøre med Peugeoten de årene jeg "hadde" den (den gikk på rundgang i familien) var å skifte slitedeler. Og så røk vannpumpen når jeg kjørte på en asfaltkant (vegvesenet hadde glemt å merke opp nytt kjøremønster). Ellers så ruster ikke bilen. Men det er en bil som man kan se at var billig en gang i tiden. Lite utstyr etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå