Gå til innhold

Hvordan bli spill programmerer


Anbefalte innlegg

Vet at de bruker Visual Studio 2005 + qt for OpenGL programmering på skolen jeg går på. Syntaksen for OpenGL er ganske lik den du har i C++ så det lønner seg å starte med C++, men det er ikke akkurat noe nybegynnerspråk. Det vil kanskje være enklere å lære seg grunnleggende objektorientert programmering med java, eller for deg er kanskje C# aktuelt. VS fungerer veldig bra for C#/.NET, og støtter C++ også.

 

Når det gjelder utdanning er det ikke så viktig om du går en spill orientert linje eller ikke. Det viktigste er at du får en solid plattform med minst tre år høyere utdanning med data og realfag.

 

Sliter selv med grammatikk, og matematikk faller ikke naturlig for meg, men det har ikke stoppet meg i å få gode karakterer i datafagene. Antar det betyr at det er håp for oss alle. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil komme igang kjapt og enkelt med programmering, anbefaler jeg python. Det er ikke så strengt som C++ f.eks. Når du etterhvert får dreisen på programmering, objektorientering osv, et solid fundament, kan du hoppe over på det språket som er mest aktuelt for spillprogrammering på det tidspunktet. Det har lenge vært vanlig C for de grunnleggende delene i grafikk og lydprosessering, og C++ for delene som styrer spillogikken med missionscripts osv.

 

Det viktigste er at du etterhvert begynner å lage dine egne spill, legger de ut på nett og får deg erfaring, for å komme hit må du øve en del, hvilket programmeringsspråk du velger betyr mindre. Jeg tror python er et godt valg fordi det vil spare deg for mye frustrasjon og problemer med urelevante ting

 

Personlig kan jeg java best, og driver for tiden og eksperimenterer med litt 3dprogrammering. Det faktum at et firma har laget en gratis port av quake2's spillmotor til java, kalt Jake2. illustrerer at valg av programmeringsspråk betyr mindre for å lære seg denne typen programmering.

 

Lykke til, og husk å besøk programmeringsforumet!

Lenke til kommentar
Ok, så hvis jeg bryr meg om orddeling er jeg sikret jobb, supert! Tusen takk for hjelpen.

 

Du kan tro hva du vil, men det finnes faktisk mennesker som reagerer på orddelingsslurv. Også mennesker som har noe å si i ansettelsesprosesser. De kan gå så langt som å la være å lese igjennom en søknad / CV hvis de ser at den er full av orddelinger.

 

Min personlige mening er at orddeling er slurv. Reglene er opplagte, og det koster ikke mange minuttene å gå igjennom tekst man har skrevet for å luke ut søpla, som du faktisk har gjort i meldingen jeg svarer på nå.

 

Hilsen Werner

8161587[/snapback]

 

I denne tråden har ikke orddeling og norsk rettskriving så mye og si, da Funcom skal ha inn søknadene på engelsk. På engelsk deler man ordene som bare det. =O)

 

Uansett så har jeg et tips. Bruke alltid engelsk i arbeidet innenfor spillprogrammering og design, siden bransjen har et internasjonalt preg.

Lenke til kommentar
Husk at en aldri skal rase ut i tråden med kritikk av skrivefeil eller grammatiske feil. Om spørsmålet er dårlig formulert kan du pent og høflig be trådstarter omformulere spørsmålet. Dette kan legges til som et svar i tråden hvis det er et engangstilfelle, men hvis du har ergret deg over samme person tidligere anbefaler vi at du sender en personlig beskjed til personen der du ber han prøve å skrive tydeligere. Det finnes nemlig mennesker som har skrive- og leseproblemer og da skal man ta hensyn.

 

Pensum i moderatorskolen ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jasså, du vil bli spillprogrammerer? :)

 

Er vel inget fasitsvar på dine spørsmål. Det aller, aller viktigste er at du har kunnskapene som trengs. Hvordan du skaffer disse er ikke så viktig. Men om du er en nyutdannet programmerer, og kan like mye som en som ikke har utdanning i det hele tatt, er nok sjansen stor for at DU får jobben i stedet for han.

 

Copy-n-paster fra meg selv i en en tidligere tråd her, trådstarter spurte da om hvordan han skulle få seg jobb i spillbransjen. Han var ikke programmerer; men dog, tipsene er de samme.

 

Kan egentlig bare råde deg til å få deg en bra utdannelse. En bachelor- eller mastergrad, og gjerne innen spillrettede emner som programmering, 3d/animasjon, tegning/kunst, eller spilldesign. I tillegg burde du drive med spill på fritiden. Lag verdener (levels) i UnrealEd, skriv ned ideer til spill du har hatt i bakhodet en stund, programmér små spill, lag 3d-modeller, etc. Fordyp deg i noe du interesserer deg ekstra mye for. Dette viser at du gidder å gjøre noe utover det skolen krever av deg.

 

I tillegg er det bra å ha kunnskap om alle typer spill - ikke lås deg fast til en spesiell spillsjanger. Lær deg hva som er bra gameplay - og hvorfor det er nettopp det. Les bøker. Lær deg så mye du makter.

 

Og når du så er ferdig med utdannelsen, ikke gi opp om du ikke får jobb med en gang! Til slutt får du et tilbud - og det er DA jobben begynner.

Det er nok litt vanskeligere å få jobb som Programmerer innen spill enn en standard programmererjobb i Telenor, rett og slett pga det ikke er så mange spillfirmaer i Norge. Men Funcom ser hele tiden etter flinke programmerere, så sjansene er definitivt til stede...

Endret av djorgen
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Trenger sårt hjelp her, har kjempe lyst til å bli spille programmerer når jeg er ferdig utdannet men synes det er så lite innformasjon ute om hvordan man kan sikre seg jobb og lønns nivå og sånn.

 

Hadde tenkt på dette studiet:

 

http://nith.no/meny/studier/bachelorstudie...lprogrammering/

 

 

Trenger jeg å lese noen spille programmerings bøker før jeg starter der, i såfall hvilke bøker er brae.. (helst noen jeg kan skaffe i bokhandelen eller biblioteket)

 

Hva er lønnsnivået for foreksempel en spilleprogrammerer i Funcom i Oslo.

 

Er det vanskelig å få seg jobb i spilleprogrammerings yrket?

 

Rett og slett, hva er det jeg kan gjøre for å sikre meg en jobb?

 

Hola..

 

jeg kan prøve å gi deg noen svar her. Men først: hvorfor skal du høre på meg?

Jeg er Project SW Manager i Kongsberg Defence & Aerospace, Naval Systems & Surveillance division, eller software prosjektleder for en gjeng med programmere som lager simulatorer for forsvar over hele verden... om du vil.

 

Det vi vektlegger når vi ansetter er; (kanskje ikke i rekkefølge.. men dette ser vi etter)

- unikt engasjement for programmering/spill/grafikk eller hva du skal programmere.

- gjerne gode karakterer, eller lang erfaring, eller aller helst begge deler.

- en grad fra høgskole eller universitet. Her kan vi godt ansette en elektroingeniør som har supre karakterer da dette viser at med litt hjelp kan han lære seg alt han vil.

- i tillegg er det å være et sosialt normalt menneske viktig da man jobber 100% i prosjekt. Klarer man ikke omgåes andre, så vil man ikke vare lenge.

 

Lønnsnivå kan like ved oppstart for en Bachelor på alt fra 300.000 til 400.000 avhengig av karakterer og erfaring

for Master noe høyere. Er man flink stiger man fort.

 

-jr

Lenke til kommentar
Syntaksen for OpenGL er ganske lik den du har i C++ så det lønner seg å starte med C++, men det er ikke akkurat noe nybegynnerspråk.

 

Syntaksen for OpenGL har da ingen sammenheng med syntaks i C++

Man kan jo like godt programmere OpenGL i VB... da ser du ikke akkurat mange likheter med C++ lenger. Eller du kan like godt programmere OpenGL i C#, gjett hvordan syntaksen ser ut da.

 

-jr

Lenke til kommentar
Hola..

 

jeg kan prøve å gi deg noen svar her. Men først: hvorfor skal du høre på meg?

Jeg er Project SW Manager i Kongsberg Defence & Aerospace, Naval Systems & Surveillance division, eller software prosjektleder for en gjeng med programmere som lager simulatorer for forsvar over hele verden... om du vil.

 

Det vi vektlegger når vi ansetter er; (kanskje ikke i rekkefølge.. men dette ser vi etter)

- unikt engasjement for programmering/spill/grafikk eller hva du skal programmere.

- gjerne gode karakterer, eller lang erfaring, eller aller helst begge deler.

- en grad fra høgskole eller universitet. Her kan vi godt ansette en elektroingeniør som har supre karakterer da dette viser at med litt hjelp kan han lære seg alt han vil.

- i tillegg er det å være et sosialt normalt menneske viktig da man jobber 100% i prosjekt. Klarer man ikke omgåes andre, så vil man ikke vare lenge.

 

Lønnsnivå kan like ved oppstart for en Bachelor på alt fra 300.000 til 400.000 avhengig av karakterer og erfaring

for Master noe høyere. Er man flink stiger man fort.

 

-jr

Hvordan gjør dere det med fysikken/matematikken? Er det nok med ingeniører som kan programmere eller må dere ha hjelp av matematikkere/fysikere?

Lenke til kommentar
Men Funcom ser hele tiden etter flinke programmerere, så sjansene er definitivt til stede...

 

Vil anbefale deg å vurdere alle alternativer før du tar en jobb i Funcom.

 

Snakker her av egen erfaring siden jeg har jobbet der i 4 år før jeg slutta nå i Januar.

 

dessverre så har jeg fremdeles taushetsplikt i følge kontrakten med funcom så jeg kan ikke utdype det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hei. jeg har laget spill før. masse spill. det er vansklig , men du må ikke gi opp! :)

 

jeg driver nå med BLENDER! det er moro og lage 3d spill i blender. men man begynner ikke i BLENDER! når du begynner så går du på http://www.yoyogames.com/gamemaker/

der finner du artige muligheter + og øke kunnskapene dine . så da du er ferdig med og lage

spill i game maker da må du lære deg 3D MODELERING uten koder. etter det kan du begynne

med blender!!! da må du også lære deg litt koder . f.eks. red=coler_red

 

så LYKKE til :w00t:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
hei. jeg har laget spill før. masse spill. det er vansklig , men du må ikke gi opp! :)

 

jeg driver nå med BLENDER! det er moro og lage 3d spill i blender. men man begynner ikke i BLENDER! når du begynner så går du på http://www.yoyogames.com/gamemaker/

der finner du artige muligheter + og øke kunnskapene dine . så da du er ferdig med og lage

spill i game maker da må du lære deg 3D MODELERING uten koder. etter det kan du begynne

med blender!!! da må du også lære deg litt koder . f.eks. red=coler_red

 

så LYKKE til :w00t:

 

Blender er vel bare DCC siden av spill lagingen, altså bare 3d modeleringsbiten og textureringen, som er viktig nok....men man er ingen spill programmerer om man lærer seg blender heller... bare en 3d artist.. prøv en demo av Quest3d eller ett annen 3d motor for programmering...quest3d er veldig kjapt for å få resultater, samtidig som det har masser av muligheter også... behersker du quest3d og 3dstudio godt kommer du langt på vei for å lage både spill og simulatorer...

 

For spill programmering bør du i aller høyeste grad sette deg inn i Shader programmering for å komme seg litt videre... men det vil jeg si er i andre fase...

Lenke til kommentar

Er noen gode tips her, men også en del rare tips fra folk som ikke helt vet hva de prater om. Jeg anbefaler at du setter deg ned og undersøker litt selv. Utrolig hva noen timer med google gir i resultat.

 

En ting som er viktig og finne ut først er hvorfor du vil bli spille programmerer. Det er stor forskjell på og lage spill og spille spill. Mange som har gått i den fellen.

 

Angående programmerings språk så vil jeg ikke si det er så veldig viktig. En eller annen gang må du lære deg c++ (og sansyligvis directX) hvis du ønsker og jobbe med og lage spill, men konseptene er så og si de samme i alle språk. Jeg bruker c++ på skolen, men fikk en jobb hvor jeg lager spill i Javascript. Var ikke noe større problem det.

 

En annen ting som folk ofte liker og hoppe over når de snakker om spill programmering er matte. Uten matte så kommer man ikke langt innen (spille)programmering. Jeg anbefaler deg og se næremere på vektorer, matriser og algebra.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

plis les alt!

Hei jeg er en gutt på 16 års alderen og har et svært stort interesse får denne slags jobben.

Men jeg er litt usikker: Jeg elsker spill og jeg elsker å lage baner på spill som eks: Far cry 2 Editor eller Crysis sanbox2.

 

Men jeg lurer på? Burde jeg ta et stort sjanse og gå på vgs i 3 år og etter det i nith i 3 til 4år? eller burde jeg gi opp mine drømmer og jobbe med noe annet?

 

 

Men bare får å si det rett ut, spill har jeg elsket fra hjertet siden jeg var barn! Når jeg snakker med de som spiller mye om spill, så blir de sjokkert av det kunskapen jeg har om spill, men dere har sikkert det samme følesen som jeg har tror jeg da. Men det er en ting jeg hater Ordet (spill) det høres så barnslig ut ! spill! vis jeg ska til min mor og far å si ``Hei jeg vi bli spill designer``. da vi de le fordi det ordet høres så barnete ut. jeg syns at det skulle hete Gaming på Norsk. Å vis noen spør deg ``hva jobber du med?`` da ville du si``jeg jobber som gamer designer.``og da ville de si ``å hva er gamer?`` også kan jeg da forklare alt.

 

Spill jeg elsker spill men jeg elsker mest å lage kule spill som folk vill elske.

jeg har drømmer om å lage Heftige spill men vis jeg sier det nå så vil noen kanskje stjele ideen min. : :) w00t:

 

folkens tro meg dere vil se mye ut av meg, og dere vil elske mine Gamer programmer:p

 

jeg føler at jeg er forelska i spill!

Men jeg vet hva folk er ute etter og jeg vet hva slaks spill de vil ha. men først og fremst må man kunne sammerbeide med sit eget lag å ikke være ego:p

 

 

HAHA jeg snakker så mye om spill at vis, alt jeg sier blir til text da ville jeg lage to Harrypotter bøker, håper dere kjønner min lille humor. men tro meg jeg er mye morsamere en virkeligheten.

 

P.S: dette er den første gangen jeg skriver denne teksten på diskusjons siden.

Å beklager vis Norsken min er skrevit lit feil, plis rett opp.[/font][/size]

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde villet bli spllprogrammerer, hadde jeg gjort følgende:

- Lært meg C++, og lært det skikkelig. Det betyr å lese flere bøker, lage masse programmer, osv.

- Lært meg grafikk. Matematikken som ligger bak, osv.

- Lært meg OpenGL eller DirectX

- Evt.: Lært meg relevant fysikk (dette blir vel litt avhengig av hva man jobber med i spillet).

 

Forøvrig tror ikke jeg at det har noe som helst å si om man elsker spill. Hvis du derimot elsker programmering og spill, blir det en annen sak.

Lenke til kommentar
Forøvrig tror ikke jeg at det har noe som helst å si om man elsker spill. Hvis du derimot elsker programmering og spill, blir det en annen sak.

 

Alle de i klassen min som begynte pga de likte og spille spill, har naa droppa ut. Det er stor forskjell paa og lage spill og aa spille dem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...