Gå til innhold

Noen spørsmål ang Elektroingeniør


Anbefalte innlegg

Jeg går nå VK1 Elektro og hadde i utgangspunktet tenkt å søke lærlingplass, men har også tenkt litt på elektroingeniør, tingen er at jeg egentlig ikke vet så veldig mye om hva og hvordan de jobber osv.

 

Jeg så på noen jobbanonser om akkurat dette og der sto det at man må være utadvent blandt annet.

Tingen er at jeg kansje ikke er den mest utadvente personen i verden, og jeg lurer på om det er noen her som er/går/eller skal gå denne retningen som vet noe om hvordan man jobber, hva man jobber med og om utadvent er noe nødvendig :hmm:

 

De sitter vel på PC å jobber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ingeniør skal vel ofte være sjef og ha folk under seg? Det finnes vel mange forskjellige ingeniørjobber, men jeg har i alle fall fått inntrykk av at en ingeniørjobb ofte innbefatter personalansvar. Og det er vel de færreste som sitter inne på et kontor hele dagen, de fleste må ut i "felten" innimellom og enten gjøre et arbeid selv eller fortelle arbeiderne hva de skal gjøre...

Lenke til kommentar

Som ingeniør jobber du ofte sammen med andre ingeniører for å utvikle ideer, arbeidsplaner og løsninger. Disse må man så videreføre til fagarbeiderne. Man sitter ikke alene på et kontor dag etter dag.

 

Som ingeniør blir man jo ikke sjef med en gang, men utmerker man seg og viser gode lederegenskaper kan man godt bli avdelignsleder og kanskje lenger opp i systemet. Men da er det gjerne å foretrekke sivilingeniør utdannelse.

 

Men det er klart du fungere litt som sjef, som ingeniør skal du instruere de "under" deg om hva som skal gjøres osv... Da er det klart en fordel å i hvertfall kunne kommunisere med andre..

Endret av dagola
Lenke til kommentar
Etter min mening er det "dødfødt" å begynne på ingeniørutdanning hvis du ikke har noen praktisk erfaring fra yrket.. Du lærer mye fortere når du vet hvordan det du leser om fungerer/ser ut i praksis.. men men.. ikke min vei å gå enda :p

8154875[/snapback]

Nå har de færreste som begynner på Siv.ing utdannelse noe erfaring å vise til før de begynner.

 

Kan ikke se at det har vært noe skadelidende for de fleste av dem.

Lenke til kommentar
Etter min mening er det "dødfødt" å begynne på ingeniørutdanning hvis du ikke har noen praktisk erfaring fra yrket.. Du lærer mye fortere når du vet hvordan det du leser om fungerer/ser ut i praksis.. men men.. ikke min vei å gå enda :p

8154875[/snapback]

 

Ingeniørstudiet er veldig teoretisk og da vil jeg si det er en fordel med sterk allmennfaglig bakgrunn. Hvordan det er når en kommer ut i jobb skal jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å ta bachelor eller master som byggingeniør. Jeg går første året bygg og anlegg nå. Planen er å ta fagbrev som tømrer, deretter forkurs og så begynne på høyere studier. Regner med det er noe likt som veien du er nødt til å ta som elektroingeniør..

Lenke til kommentar
Etter min mening er det "dødfødt" å begynne på ingeniørutdanning hvis du ikke har noen praktisk erfaring fra yrket.. Du lærer mye fortere når du vet hvordan det du leser om fungerer/ser ut i praksis.. men men.. ikke min vei å gå enda :p

8154875[/snapback]

 

Må svare på denne jeg også. Dette er en vanlig misoppfatning. Uten tvil så finnes det noen utdannelser der en slik erfaring kan være en fordel, men min erfaring er at mange med praktisk erfaring innenfor et område har veldig lett for relatere all teori til praktiske eksempler som de kjenner til. Igjen er dette noe som kan være bra i en del tilfeller. Men det jeg ofte ser er at dette gjør det vanskelig å abstrahere og jobbe med teori på det nivået som er nødvendig for å forstå det som faktisk skjer.

 

Et eksempel er f.eks. Elektronikk utdannelsen ved NTNU. Har hørt mange som har snakket om praktisk elektroerfaring for å begynne her. Siv. Ing Elektronikk er kanskje det nærmeste man kommer et rent fysikk studium, uten å gå fysikk. Her hjelper årene som elektriker særs lite ifht. en 6-er i 3FY.

Lenke til kommentar

stadskle: jeg sier ikke at det er bedre å ha fagbrev/praktisk erfaring enn å ha 6 i matematikk.. På elektrosiden (ikke elektronikk), så kan det ofte være greit å se hvordan ting fungerer i praksis (ikke bare på papiret)..

 

Når det kommer til elektroingeniør ville jeg heller hadd en time på elektriske anlegg enn å sitte å skrive dikt i en norsk-time..

Lenke til kommentar

Hvis man er litt smart, skjønner man hvordan ting fungerer i praksis - selv etter bare allmennfaglig. Det tar litt lengre tid å lære seg det når man først kommer ut i arbeid, og i enkelte fag kan de med fagbrev ha en fordel, men veien om fagbrev er da vitterlig to år lengre? Allmennfag + ingeniør + 2 års arbeidserfaring > fagbrev + ingeniør. Både økonomisk og faglig.

Lenke til kommentar
Hvis man er litt smart, skjønner man hvordan ting fungerer i praksis - selv etter bare allmennfaglig. Det tar litt lengre tid å lære seg det når man først kommer ut i arbeid, og i enkelte fag kan de med fagbrev ha en fordel, men veien om fagbrev er da vitterlig to år lengre? Allmennfag + ingeniør + 2 års arbeidserfaring > fagbrev + ingeniør. Både økonomisk og faglig.

8157477[/snapback]

 

Tror ikke du helt vet hva du snakker om? Det er helt umulig å forstå seg på det som faktisk skjer ute i det praktiske av å bare lese teori og tegninger. Det er teknikker, lærdom osv som aldri står i en bok.

 

Slik du viser vei tror jeg det er veldig få som går, om det i det hele tatt er mulig.. Viss du tar 3 år på almenn studiespesialiserende, og blir ingeniør den veien må du uansett gå vg1 og vg2 elektro, deretter 2 års praksis for å ta fagbrev innen elektriker/skipstekniker osv. Jeg tror ikke jeg tar helt feil der...

 

Og til PC91 som skriver at jeg ikke trenger forkurs. Jeg trenger forkurs eller almennfaglig påbyggning. Påbygg er noe som jeg ikke skal ta, og da må jeg ha forkurs for å få de rette fagene for å komme inn.

Lenke til kommentar
Tror ikke du helt vet hva du snakker om? Det er helt umulig å forstå seg på det som faktisk skjer ute i det praktiske av å bare lese teori og tegninger. Det er teknikker, lærdom osv som aldri står i en bok.

8160762[/snapback]

Merk at jeg skrev: "Hvis man er litt smart, (...)"

 

Ellers er det klart at jeg ikke vet noe om dette, jeg er jo bare en stakkars sivilingeniørstudent i bygg, med meget gode karakterer. Jeg bøyer meg i støvet for din allvitenhet.

Lenke til kommentar
Hvis man er litt smart, skjønner man hvordan ting fungerer i praksis - selv etter bare allmennfaglig. Det tar litt lengre tid å lære seg det når man først kommer ut i arbeid, og i enkelte fag kan de med fagbrev ha en fordel, men veien om fagbrev er da vitterlig to år lengre? Allmennfag + ingeniør + 2 års arbeidserfaring > fagbrev + ingeniør. Både økonomisk og faglig.

8157477[/snapback]

 

Tror ikke du helt vet hva du snakker om? Det er helt umulig å forstå seg på det som faktisk skjer ute i det praktiske av å bare lese teori og tegninger. Det er teknikker, lærdom osv som aldri står i en bok.

 

Slik du viser vei tror jeg det er veldig få som går, om det i det hele tatt er mulig.. Viss du tar 3 år på almenn studiespesialiserende, og blir ingeniør den veien må du uansett gå vg1 og vg2 elektro, deretter 2 års praksis for å ta fagbrev innen elektriker/skipstekniker osv. Jeg tror ikke jeg tar helt feil der...

 

Og til PC91 som skriver at jeg ikke trenger forkurs. Jeg trenger forkurs eller almennfaglig påbyggning. Påbygg er noe som jeg ikke skal ta, og da må jeg ha forkurs for å få de rette fagene for å komme inn.

8160762[/snapback]

 

Etter man har gått tre år med spesiell studiekompetanse , trenger man ikke å gå elektro, da kan man begynne rett på skoler som har elektroingenør utdanning men uansett så er det bedre å gå y veien

 

Du kan gå y veien og da trenger man ikke forkurs

 

http://www.hit.no/nxcnor/content/view/brief/9890

 

Høsten 2002 startet vi en 3-årig bachelorutdanning i ingeniørfag for deg som har eksamen fra yrkesfaglig studieretning elektro og automatisering + fagbrev. Tidligere krav om 2-årig teknisk fagskole, 1-årig forkurs eller 3-semesterordning med sommerkurs falt dermed bort, og yrkesfaglig linje ble likeverdige med allmennfag ved opptak til tekniske studier. Ordningen er kalt Y-VEI – Yrkesfaglig Videregående til Elektroingeniør. HiT er den høgskolen som har lengst erfaring med dette tilbudet.

Endret av PC91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...