Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg er pa reisefot klarer jeg ikke svare pa sporsmal like fort som jeg vil. derfor stenger jeg traden heller. Haper noen hadde nytte av den menst den var her.

 

-----------------------------

 

Til Norske ungdom og andre som lurer.

 

I litt kjedsomhet og lyst på å gjøre noe for andre startet jeg denne tråden, sier ikke at jeg vet mest, eller best. Men jeg har på min korte tid i forsvaret opparbeidet meg en del kunnskap som jeg har lyst til å dele med de som vil høre.

 

Poenget er at dere kan spørre om alt mellom himmel og jord som har med forsvaret å gjøre. Alt fra hvordan jeg vasker sokkene mine til hvordan du behandler befal.

 

Som jeg sa prøver jeg ikke å være en bedreviter men jeg har erfaring fra Afghanistan, Garden, FLO, Forsvarets øverste ledelse, Hæren, Østlandet(militær leirer), sjåførtjeneste, soldattjeneste, IKT tjeneste og muligens litt mer som jeg ikke husker.

 

Så spør i vei!

 

Om andre svarer er det bare bra, alle setter pris på svar.

 

Tråden er ment å være en spørretråd \ infotråd. Diskusjoner kan dere ta i de andre trådene.

 

 

----------------------------------

Sersjant Jensen aka Loffelur

Afghanistan

 

Edit: redigert det meste

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med utenlandstjeneste?

Kjekt?

Mye action?

Eller blir det bare å sitte i en leir å kjede dere mens dere skyter på all sanden rundt dere? :\

8136834[/snapback]

 

Utenlandstjeneste\Intops er ensformig, interresant, uvanlig. Men en god dose humor.

Det er nesten som en annen verden ettersom alt er snudd opp ned.

Banalt eksempel: Her er det fredager som er hviledag\lav bemanning mens man jobber ellers 6 dager i uka. så det med helg eksisterer ikke her.

 

Kjedeseg.. det kommer ann på om du i utgangspunktet er positivt innstillt. Men kjedeligt er det til tider ja. Men lønna veier opp for det;)

 

Det med Action kommer veldig ann på hvilken stilling du har. Jeg sitter stort sett innelåst foran en pc dagen lang, men får i gjennomsnitt kommet meg ut av leir en gang i månden. Men om du er qrf så er du ute mange ganger i uka, om ikke vær dag.

 

Spør man generellt så får man generelle svar. Alt for mye å fortelle;)

Lenke til kommentar
Søknadsfrist for Befal eller lederutdanning som det heter er vel nå den 15... Finnes det noe jeg kan søke på som gir meg noe utd. i forhold til data osv?

8137041[/snapback]

 

For et par dager siden pratet jeg med "Per" Han hadde tatt ca. 3 årig ing. utdanning på forsvarets ing. skole. og hans jobb var en typisk datajobb. Dette inkluderte jo da også befalsutdanning som igjen gir pliktår.

 

Tips til deg er å ringe forsvarets mediesenter. De vet slike ting.

 

15. Stemmer det. Men det er ikke slik at ALLE deler av forsvaret har opptak da.

Lenke til kommentar

slenger meg på her jeg da...

 

har vurdert utenlands-tjeneste, men er ikke mer enn menig som militær grad, men jeg jobber som sivil i forsvaret, med data...

 

hvordan er mulighetene for å komme med på utenlands-tjeneste?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
slenger meg på her jeg da...

 

har vurdert utenlands-tjeneste, men er ikke mer enn menig som militær grad, men jeg jobber som sivil i forsvaret, med data...

 

hvordan er mulighetene for å komme med på utenlands-tjeneste?

8137522[/snapback]

 

Jeg var "bare" korporal da jeg sluttet som værnepliktig. Og på papiret var jeg sivil i ca. 2 månder før jeg dro på intops. Så er det ikke noe galt i å søke og om du har gode papirer har du god mulighet.

 

Jeg har selv bare IKT driftsfag som databakgrunn. Pluss meget gode papirer fra forsvaret.

 

Jeg reiste også sammen med en annen som ikke hadde noe særlig med offesiell databakgrunn fra det sivile(han var sammbandsmann) og han hadde bare skrevet seg på liste. Så ble han plutselig oppringt og tillbudt intops. (han hadde vært ca. 6mnd sivil)

 

Så for å oppsummere. Du stiller bra om du har gode papirer fra forsvaret. (regner med det siden det var bare oppegående mennesker på kurset får vi dro nedover)

 

Ring FMS(Forsvarets mediesenter) for mere info og søknadspapirer. Du finner det også på mil.no

Lenke til kommentar
Hei. Jeg lurer på om man skal velge hva man vil være under førstegangstjenesten på sesjon, og/eller om det har noen stor betydning for hva man blir når man skal inn?

8138324[/snapback]

 

Min erfaring tillsier at det går ca. 80-90% på iniativ. Altså om du bare skriver deg opp på noe (garden, sjø, grensevakt ect.) så er det nesten hipp som happ.

 

Jeg skrev garden som første og viste iniativ til offiseren du prater med på sesjonen. i tillegg så ringte jeg et par ganger til Værnepliktsverket for å vise interresse og samtidig passe på at jeg havnet i garden. Og jeg havnet i garden.

 

Det du skal være obs på er at Sjø ikke garanteres at du havner på båt. Her snakker vi 50%+ som havner på land. (Mener nesten det er mere) Luft tillsier mest sannsynelig at du jobber i nærheten av en flyplass. Du får ikke fly F16 i førstegangstjeneste:P

 

Så vis iniativ så er sjangsene størst. Og er det ekte iniativ så vil du trives også.

Lenke til kommentar
slenger meg på her jeg da...

 

har vurdert utenlands-tjeneste, men er ikke mer enn menig som militær grad, men jeg jobber som sivil i forsvaret, med data...

 

hvordan er mulighetene for å komme med på utenlands-tjeneste?

8137522[/snapback]

 

Jeg var "bare" korporal da jeg sluttet som værnepliktig. Og på papiret var jeg sivil i ca. 2 månder før jeg dro på intops. Så er det ikke noe galt i å søke og om du har gode papirer har du god mulighet.

 

Jeg har selv bare IKT driftsfag som databakgrunn. Pluss meget gode papirer fra forsvaret.

 

Jeg reiste også sammen med en annen som ikke hadde noe særlig med offesiell databakgrunn fra det sivile(han var sammbandsmann) og han hadde bare skrevet seg på liste. Så ble han plutselig oppringt og tillbudt intops. (han hadde vært ca. 6mnd sivil)

 

Så for å oppsummere. Du stiller bra om du har gode papirer fra forsvaret. (regner med det siden det var bare oppegående mennesker på kurset får vi dro nedover)

 

Ring FMS(Forsvarets mediesenter) for mere info og søknadspapirer. Du finner det også på mil.no

8138406[/snapback]

 

jobber i forsvaret nå, så "papirene" er det ingenting å si på, og jeg har mer erfaring fra nettet til forsvaret enn stort sett alle som bruker det

 

får se hva det blir til...

er lønna bra da?

Lenke til kommentar
Hei. Jeg lurer på om man skal velge hva man vil være under førstegangstjenesten på sesjon, og/eller om det har noen stor betydning for hva man blir når man skal inn?

8138324[/snapback]

Da jeg var på sesjon sa jeg at jeg var interessert i MP og muliggens tjenestegjøre på båt. Ble innkalt til FMPS(Forsvarets Militærpoliti skole) på Sesvollmoen og tjenestegjorde andre halvår som korporal i spesialistkompaniet i MP bataljonen Indre Troms. Så i mitt tilfelle fikk jeg akkurat det jeg ønsket.

 

MP er forresten absolutt og anbefale :thumbup:

Lenke til kommentar
Lurer på hvor lang "bindingstid" man har, om man tar ing.studie på krigskolen og ikke FIH?

8138138[/snapback]

 

Jeg er ikke 100% sikker på fasitsvaret, men det er vel en 3 årig utdanning og jeg mener at det er 4 pliktår.

 

Forsvarets utdanningskatalog Kanskje det står her. Hvis ikke så er det en kjapp telefon til forsvarets mediesenter.

8142171[/snapback]

 

4plikt er ikke galt :)

 

Må bare ringe til FIH å bønnfale de til å ta meg inn på opptaksprøven selv om jeg ikke har 3mx. Ufattelig vansklig å få tak i den eksamenen!

Lenke til kommentar
Søknadsfrist for Befal eller lederutdanning som det heter er vel nå den 15... Finnes det noe jeg kan søke på som gir meg noe utd. i forhold til data osv?

8137041[/snapback]

 

 

har du noe nr jeg kan ringe?

 

Jeg er vel fort litt seint ute snart, men mil sia er så invikla at jeg bare gir opp ved tanken..

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å søke EOD på forsvarets tekniske befalsskole.

Jeg har forstått at dette er et år på "skole". og et år der man jobber i forsvaret.

Har noen peiling på om jeg må ta praksisåret også på sessvollmoen, eller kan jeg ta dette et annet sted nærmere hjemstedet mitt? Kjevik hadde vært ideelt.

Og går det an å ta en del av det som intops i f.eks. Afghanistan?

 

Hvordan fungerer det økonomisk på befalsskole? Får man lønn som ved førstegangstjeneste? Og hva med praksisåret?

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å søke EOD på forsvarets tekniske befalsskole.

Jeg har forstått at dette er et år på "skole". og et år der man jobber i forsvaret.

Har noen peiling på om jeg må ta praksisåret også på sessvollmoen, eller kan jeg ta dette et annet sted nærmere hjemstedet mitt? Kjevik hadde vært ideelt.

Og går det an å ta en del av det som intops i f.eks. Afghanistan?

 

Hvordan fungerer det økonomisk på befalsskole? Får man lønn som ved førstegangstjeneste? Og hva med praksisåret?

8151735[/snapback]

 

På befalskolen får man vel korporallønn som er 140kr dagen eller noe. Men må får god økonomisk støtte om man trenger det - gratis leilighet, hjelp til å betale regninger, "kone støtte" ogsåvidere.

 

Praksisåret får du en grad, og tjener det den graden pleier å tjene. Man pleier ikke bli noe mer enn sersjant så er jo ikke så mye.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...