Gå til innhold

Jensen's militære spørretråd


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med andre ord, du trenger ikke være supermann for å få til noe i forsvaret.

8166401[/snapback]

Ihvertfall ikke på Kolsås ;). Ser ut som om du ikke har det så ille der borte i Kabul. Sikkert en stor forandring sammenlignet med Kolsås...

Noe jeg lurer på : hvordan reiser du til og fra Afghanistan? Er det komfortabelt med søte flyvertinner eller er du døv når du kommer fram? ;)

 

btw, Jeg er Fred fra Kolsås ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ett kjapt spørsmål til dere som har erfaring, jeg har -2,75 i synsstyrke, er i grei form ellers og vil inn i forsen, hva er sjansene for at jeg blir tjenestedyktig? Bruker linser, kan godt kjøpe meg briller om det er ett problem.

8243145[/snapback]

 

Du blir tjenestedyktig. Jeg har -2.25 og er befal.

Lenke til kommentar

Jeg leser på Milforum.net ---> http://www.milforum.net/forum/viewtopic.ph...jeneste&start=0 og ser at månedslønnen er på 6000 i måneden skattefritt og 34 000 i måneden skattebelagte. Det diskuteres også lengere ned på siden om det er "gode" penger. Noen der mener visst at en 20 åring fint kan tjene det samme ved å gjøre noe langt mindre risikofylt. Grunnen til at dette interesserer meg er ikke BARE pga pengene men også det at jeg vil ta til meg kunnskaper som jeg kan bruke videre som privat kontraktør. (Dette er plan B hvis fallskjermjeger går i dass noe som sannsynligvis vil skje)

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

Dicktator: jeg må logge inn for å lese der.. Men sikter du til utenlandstjeneste så er det grunnlønnen du skatter av(og kanskje noen av de sære tilleggene) Men ca. halvparten er skattefritt. Ang risikotilleg så er det likt for alle nå. avhenger ikke hvilken stilling man har. Min jobb er foreksempel lav risiko og jeg tjener like mye som for eksempel qrf som har langt større risiko. Samme grad selvfølgelig.

 

Ole_A: Og ja, vet om mange med briller i forsvaret

 

3raz3r: Når du er befal vil du garantert før eller siden få en beordring på utenlandstjeneste. Det er vel garantert i disse dager. HBS har mange avelinger. og derhav mange steder og havne.

Lenke til kommentar
Dicktator: jeg må logge inn for å lese der.. Men sikter du til utenlandstjeneste så er det grunnlønnen du skatter av(og kanskje noen av de sære tilleggene) Men ca. halvparten er skattefritt. Ang risikotilleg så er det likt for alle nå. avhenger ikke hvilken stilling man har. Min jobb er foreksempel lav risiko og jeg tjener like mye som for eksempel qrf som har langt større risiko. Samme grad selvfølgelig.

8248359[/snapback]

 

Alt i alt, er utenlandtjeneste noe å anbefale en som søker utfordring og spenning? (tatt i betraktning annet innen forsvaret)

 

Hvordan er våpenopplæringen sammenlignet med spesialstyrkene? Har man utvalg (G3, g36, colt) eller er det bare den gode gamle G3 som gjelder. Kjenner du noen som sliter med psykiske problemer etter noen turer ut til Afghanistan?

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er det tilfellet at det er mulig å ta diverse setvikater som f.eks bil og lastebil i militæret mye billigere enn normalt?

8253070[/snapback]

 

Jepp, det er det. Gjennom voksenopplæringen kan du ta _mange_ kurs.

Lenke til kommentar
Er det tilfellet at det er mulig å ta diverse setvikater som f.eks bil og lastebil i militæret mye billigere enn normalt?

8253070[/snapback]

 

 

Om du ikke har virkelig bruk for det i det sivile sa er det en liten utfordring. men om du trenger det i tjenesten sa kaster de det etter deg nermest.

 

Lapen(B) derimot er ikke like lett. der far du kun stoptte til teori som jeg forstar.

Du kan ta en telefon til voksenopplaringa og hore spesifikt hvilke kurs de tillbyr.

Lenke til kommentar
Dicktator: jeg må logge inn for å lese der.. Men sikter du til utenlandstjeneste så er det grunnlønnen du skatter av(og kanskje noen av de sære tilleggene) Men ca. halvparten er skattefritt. Ang risikotilleg så er det likt for alle nå. avhenger ikke hvilken stilling man har. Min jobb er foreksempel lav risiko og jeg tjener like mye som for eksempel qrf som har langt større risiko. Samme grad selvfølgelig.

8248359[/snapback]

 

Alt i alt, er utenlandtjeneste noe å anbefale en som søker utfordring og spenning? (tatt i betraktning annet innen forsvaret)

 

Hvordan er våpenopplæringen sammenlignet med spesialstyrkene? Har man utvalg (G3, g36, colt) eller er det bare den gode gamle G3 som gjelder. Kjenner du noen som sliter med psykiske problemer etter noen turer ut til Afghanistan?

8248426[/snapback]

 

Utenlandstjeneste er definnitivt spennende og utfordrende. Saklart er det kjedelig noen ganger(Er jo militaret) men det er masse goy ogsa. Kontra forstegangsjenesten er det bedre. men det kommer an pa hva man gjorde selvfolgelig. Jeg som var VIP sjafor hadde det kanskje mere morsomt som vpl. men de fleste tror jeg vil syntes intops er spennende.

 

Kan jo nevne at nar jeg satt pa med en transport forleden dag sa fikk jeg beskjed om a se opp for visse biler. det var da biler som var potensielle bombemenn... Det gjor alt litt annerledes.

 

Ang vapen: mener du min tjeneste(kontor) kontra spesialstyrkene? Jeg har iallefall vanlig ag3 og glock og jeg tror ikke jeg kan fa noe annet heller.

Skjot vel et uvisst antall hundre skudd for jeg dro samt god opplaring som vpl. Det som betyr noe er at jeg foler meg trygg pa vapenet mitt og det gjor jeg.

 

Psykiske problemer?: Har ikke hort om noe, men tviler ikke pa at det finnes. Men det er ikke noe som tillsier at jeg skal fa det siden jeg har en ganske rolig jobb inne pa basen. Men alt kan jo skje om man tar en tur utenfor muren.

Jeg dro ogsa ganske mye pa inpuls og koser meg hittil.

Lenke til kommentar

Vet at søknadsfristen er henholdsvis 1.mars og 15.april for Marinejeger/Fallskjermjeger og Lederutdanning, men er dette et halvt år før eller 1,5 år før du skal inn?

 

Jeg spurte på sesjon og der sa de at jeg måtte søke NÅ selv om jeg ikke skal inn før etter neste sommer; dvs. at jeg går i 2.klasse på VGS nå. Hvorfor må man søke så utrolig tidlig?

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

3raz3r: Du søker jo da tross alt en karriære i forsvaret. vil forundre meg om man ikke kan påvirke valget. men er vel som alt. det er ikke plass til alle overalt. Kjenner også en som søkte seg til Gardens befalskole og kom inn.

 

White Fox: Tror FMS (Forsvarets mediesenter) kan svare bedre på dette.

Men om man søker før man har fullført\startet førstegangstjenesten kommer du iallefall ikke inn før det. Siden de tar folk fra forsvaret ikke de som ikke har startet enda. Men er ikke 100% sikker her.

 

At du MÅ søke nå er vel ikke helt riktig, men hvorfor ikke? Skader ikke søke tidlig. Og forsvaret er vel ikke kjent for å være de raskeste saksbehandlerne.(gjelder vel norge generellt?)Men igjen FMS er best på dette.

Lenke til kommentar
3raz3r: Du søker jo da tross alt en karriære i forsvaret. vil forundre meg om man ikke kan påvirke valget. men er vel som alt. det er ikke plass til alle overalt. Kjenner også en som søkte seg til Gardens befalskole og kom inn.

8258509[/snapback]

Du sier noe der. Har tenkt på 2. bataljon. Vet du, eller noen andre, om det er stort press for å komme inn der?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...